رپرتاژ اگهی

با محصولات حاصل از بازیافت ضایعات باتری های فرسوده آشنا شوید

با محصولات حاصل از بازیافت ضایعات باتری های فرسوده آشنا شوید
کدخبر : 37118

باتری‌های فرسوده و ضایعاتی پس از جمع‌آوری به کارخانه‌های بازیافت ضایعات باتری ارسال می‌شوند و بخش‌های قابل بازیافت آن‌ها به مواد خام مصرفی یا ماده اولیه صنایع دیگر تبدیل می‌شود. در واقع برخلاف تصور عموم، ضایعات باتری‌های فرسوده زباله نیستند و می‌توان آنها را دوباره به چرخه صنعت بازگرداند و به حفظ منابع ‌طبیعی و محیط زیست کمک کرد.

اگر موضوع باتری‌های فرسوده برایتان جالب است و می‌خواهید بدانید این فرایند چطور انجام می‌شود یا کدام صنایع برای تولید محصولات خود از فرآورده‌های حاصل از بازیافت ضایعات باتری‌ها استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. می‌خواهیم شما را با این صنایع و محصولات مختلف آنها آشنا کنیم.

 

کدام باطری‌های فرسوده قابل بازیافت هستند؟

وقتی صحبت از باتری‌های قابل بازیافت می‌شود، اولین گروهی که باید از آنها نام ببریم، باتری‌های سرب اسیدی خودروها هستند. این باتری‌های قابل شارژ در حالت عادی و به طور مفید طول عمری در حدود 1 تا 2 ساله دارند، ولی بعد از این مدت دیگر قابل ‌استفاده نیستند و ضایعات باتری محسوب می‌شوند.

ضایعات فرسوده انواع باتری لیفتراک، باتری موتورسیکلت، باتری اتمی، باتری اسیدی، باتری انرژی خورشیدی، باتری UPS و باتری کتابی نیز جزو مواد قابل بازیافتی هستند که توسط شرکت‌های خریدار باتری فرسوده با قیمت مناسبی خریداری می‌شوند. قیمت ضایعات باطری یکسان نیست و به ‌صورت روزانه در حال تغییر است. این ضایعات از جنس فلز هستند و قیمت فلزات با توجه به نرخ ارز و قیمت جهانی سرب، روزانه تغییر می‌کند؛ در نتیجه قیمت خرید و فروش ضایعات باطری نیز روزانه تغییر می‌کند!

 

مواد حاصل از بازیافت ضایعات باطری فرسوده

پیش از اینکه به سراغ معرفی محصولات حاصل از بازیافت ضایعات باتری‌های فرسوده برویم، می‌خواهیم ببینیم بعد از بازیافت چه موادی از این باتری‌ها حاصل می‌شود که ارزش اقتصادی دارد و می‌تواند مجدداً به ماده خام مصرفی تبدیل شود!

اغلب باتری‌های قابل بازیافتی که می‌شناسیم در ساختار خود دارای فلزات سنگین و با ارزشی مانند سرب و آنتیموان، ترکیبات پلاستیکی از جنس پلی پروپیلن و محلول اسید سولفوریک هستند که پس از بازیافت و حذف ناخالصی‌ها به شمش سرب خالص، پلیمر خام پلی پروپیلن و اسید سولفوریک تبدیل می‌شوند.

حدود 50 درصد از وزن هر باتری را سرب تشکیل می‌دهد، بنابراین سرب اصلی‌ترین ماده ای است که پس از بازیافت باتری حاصل می‌شود و دقیقا به همین دلیل است که قیمت باطری فرسوده براساس قیمت روز سرب محاسبه می‌شود. البته که پلی پروپیلن و اسید سولفوریک نیز بیش از 50 درصد وزن باتری را به خود اختصاص داده‌اند، ولی همچنان سرب به عنوان ماده اصلی شناخته می‌شود. در بخش بعدی با صنایع مصرف کننده این مواد و محصولاتی که با استفاده از آنها تولید می‌شود، آشنا می‌شویم.

 

22222223

چه محصولاتی از بازیافت باتری های فرسوده تولید می‌شوند؟

در بخش قبلی توضیح دادیم که سرب، پلاستیک و اسید از مواد مصرفی مهمی هستند که از بازیافت باتری‌های فرسوده تولید می‌شوند. در ادامه صنایع، کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که مصرف کننده اصلی این مواد هستند.

+موارد استفاده از سرب و سایر فلزات گران ‌قیمت

  • کارخانه‌های تسلیحات نظامی؛ تولید گلوله، مهمات و اسلحه
  • کارخانه‌های باتری سازی؛ تولید باتری خودرو، لیفتراک، موتور و...
  • شرکت‌های تولید محصولات آرایشی و بهداشتی؛ استفاده از مشتقات سرب در لوازم آرایشی
  • کارخانه‌های صنایع فلزی؛ تولید آلیاژهای مخصوص تولید ماشین آلات سنگین صنعتی
  • کارخانه‌های تولید مخازن رآکتورهای هسته ای؛ تولید مخازن حمل و ذخیره مواد رادیواکتیو
  • شرکت‌های تولید تجهیزات پزشکی؛ ساخت دستگاه‌هایی که با اشعه ایکس کار می‌کنند
  • کارخانه‌های تولید مخازن ذخیره مواد شیمیایی؛ تولید مخازن مخصوص کارخانه‌های اسید سولفوریک
  • صنایع شیشه سازی؛ استفاده به شکل کریستال سرب برای تولید ظروف کریستال با ضریب شکست و استحکام بسیار بالا

+موارد مصرف پلیمر خام پلی پروپیلن

  • صنایع خودروسازی؛ تولید کفپوش خودرو، تزئینات داخلی و پنل درب‌ها
  • کارخانه‌های باتری سازی؛ تولید جعبه باتری های وسایل نقلیه، باتری UPS و پنل‌های خورشیدی
  • صنایع تولید لوله و اتصالات ساختمانی؛ تولید انواع لوله های ضد آب و ضد ضربه
  • شرکت‌های تجهیزات پزشکی؛ تولید قطعات مربوط به بدنه دستگاه‌ها
  • صنایع‌ غذایی؛ تولید فیلم‌های بسته‌بندی محصولات غذایی
  • کارگاه‌های تولید قالب‌های دمشی و تزریقی
  • کارخانه‌های اسباب‌بازی سازی

+موارد استفاده از اسید سولفوریک

  • صنایع ریسندگی؛ تثبیت رنگ الیاف و نخ‌های نساجی و فرش‌های ماشینی
  • صنایع باتری سازی؛ تهیه محلول رسانای داخل باتری‌های سرب اسیدی
  • صنایع کود شیمیایی؛ تولید کودهای شیمیایی تقویتی (یا اصلاحی)
  • صنایع شوینده و بهداشتی؛ تولید مواد شوینده مصرفی و خانگی
  • صنایع رنگ سازی؛ تولید رنگ های آلکیدی و هوا خشک

 

بازیافت باطری های فرسوده در کجا انجام‌ می‌شود؟

فرایند بازیافت یا به اصلاح پیش تصفیه ضایعات باتری های فرسوده و کهنه در کارخانه و کارگاه‌های بازیافت و امحاء زباله انجام ‌می‌شود. سوله‌های بازیافت این کارخانه‌ها مجهز به انواع دستگاه‌ها و ماشین‌آلات حرفه‌ای تفکیک زباله، دستگاه‌های خردکن، سیستم تصفیه فاضلاب بازیافت باتری، استخرهای تفکیک سرب و... هستند و ظرفیت روزانه آنها برای تفکیک و تصفیه ضایعات باتری فرسوده نزدیک به 1.5 تن است.

پسماندها و زباله‌های ناشی از باتری‌های فرسوده خودروها و وسایل نقلیه و انواع باتری‌های صنعتی به شدت خطرناک هستند و آسیب‌های زیست ‌محیطی جبران ‌ناپذیری دارند. به همین دلیل، براساس دستورالعمل کنوانسیون بازل (Basel Convention) و سازمان حمایت از محیط‌ زیست، سازمان مدیریت پسماندهای شهری هر استان موظف است که بر فعالیت این کارگاه‌ها نظارت داشته ‌باشد و کلیه امکانات و تجهیزات مکانیکی لازم برای تصفیه و بازیافت این ضایعات را در اختیار آنها قرار دهد.

 

ضایعات باتری فرسوده را کجا تحویل بدهیم؟

ممکن است برایتان سوال باشد که چطور می‌توانیم ضایعات باتری های فرسوده خود را به این شرکت‌ها تحویل دهیم تا به جای زباله‌های سمی به مواد خام مصرفی ارزشمند تبدیل شوند؟

در پاسخ باید بگوییم که شما نمی‌توانید این کار را مستقیماً انجام دهید، اما می‌توانید ضایعات باتری‌های خود را به شرکت‌های خریدار باتری فرسوده بفروشید. این شرکت‌ها انواع باطری‌های فرسوده و ضایعاتی شما را به قیمت خوبی خریداری کرده و به کارگاه‌های تصفیه و بازیافت ارسال می‌کنند. با اینکار علاوه بر کمک به محیط زیست، باتری ضایعاتی را به پول نقد تبدیل کرده‌اید.

باتری آنلاین یکی از همین شرکت‌هاست. این مجموعه بهترین خریدار انواع باتری فرسوده ماشین و موتور سیکلت، باتری اسیدی فرسوده، باتری اتمی فرسوده، ضایعات باتری لیفتراک، ضایعات پنل‌ها و باطری‌های انرژی خورشیدی، باطری فرسوده ups و باتری فرسوده کتابی است. برای دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان باتری آنلاین یا استعلام قیمت روز انواع باطری فرسوده فقط کافی است به نشانی batrionline.com مراجعه و شماره تماس خود را در سایت ثبت کنید تا کارشناسان این مجموعه در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد . 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه