سازمان‌‌‌‌زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور

بازدید کمیته مشترک توافقنامه بخش معدن و فرماندار دیواندره از روند اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی استان کردستان

بازدید کمیته مشترک توافقنامه بخش معدن و فرماندار دیواندره از روند اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی استان کردستان
کدخبر : 56531

کمیته مشترک توافقنامه بخش معدن و فرماندار دیواندره از روند اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی استان کردستان بازدید کردند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان‌‌‌‌زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، اعضای کمیته مشترک توافقنامه سه جانبه بخش معدن متشکل از نمایندگان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، ایمیدرو و معاونت معدنی وزارت صمت از روند اجرای عملیات پیمایش و داده‌نگاری بلوک تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی استان کردستان در روستای قزلبلاغ در ۵۵ کیلومتری شهرستان دیواندره به همراه سید طاهر حسینی فرماندار دیواندره دیدار کردند.

مدیرکل دفتر زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی مرکز سنندج گفت: خانم‌ معصومه خلج از کارشناسان مرکز کرج مطالعات ژیوشیمیایی، آقای محمدرضا امیدوار اکتشاف مرکز تهران مطالعات زمین‌شناسی اقتصادی و آقای نعیمی از کارشناسان مرکز مشهد مطالعات زمین‌شناسی برگه یک پنجاه هزارم بست(باینجوب 4) را انجام داده‌‌اند.

مهندس مهدی مرادی با بیان اینکه مناطق انتخاب شده جزو مناطق دارای پتانسیل در استان کردستان است، افزود: خوشبختانه کارشناسان با تجربه و با سابقه از تهران و مراکز استانی به مطالعه در بلوک کردستان پرداختند که بر همین اساس می‌توان گفت فعالیت‌های کارشناسی در این طرح‌ها بسیار مهم و ضروری است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ برگه یک‌پنجاه هزارم شامل ۷۵ لایه زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی و ژئوشیمیایی در قالب طرح تحول برای کردستان تهیه خواهد شد، تصریح کرد: حدود ۵۳ درصد مساحت استان کردستان در مساحتی بالغ بر ۱۵ هزار کیلومتر مربع از مرز همدان و کردستان در قروه تا سنندج، دیواندره، بانه تا سقز و شاهین‌دژ که دارای پتانسیل کانه‌زایی فلزی است، مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

به گفته مرادی، فاز اول این مطالعات تقریبا انجام شده و در این مناطق پتاسیل معدنی آهن، طلا و عناصر همراه شناسایی شده است.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی سنندج خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ هزار کیلومتر خطی در مساحتی بالغ بر ۴هزار کیلومتر مربع در دیواندره برای کشف ذخایر پنهان از بخش شمال سنندج آغاز شد و تا نزدیک تکاب و سقز را پوشش داد.

وی با بیان اینکه کارشناسان بخش ژئوشیمی حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ نمونه ژئوشیمیایی و 4 هزار نمونه کانی‌سنگین برداشت کرده‌اند، افزود: در صورت تکمیل مطالعات و دریافت نتایج می‌توان به طور یقین درباره پتانسیل معدنی این منطقه اظهار نظر کرد.

مرادی یادآور شد: همکاران مرکز تهران، مشهد، شیراز، اهواز، تبریز، لرستان، کرج و گیلان در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی بلوک کردستان که از نظر توپوگرافی بسیار سخت است؛ به فعالیت پرداختند که این امر جای تشکر و قدردانی دارد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: