سازمان بهزیستی کشور

بیش از ۱۶۰ هزار کودک ۵ و ۶ ساله در سراسر کشور تحت پوشش برنامه غربالگری اضطراب قرار گرفتند

بیش از ۱۶۰ هزار کودک ۵ و ۶ ساله در سراسر کشور تحت پوشش برنامه غربالگری اضطراب قرار گرفتند
کدخبر : 56659

تشخیص و مداخله زودهنگام اختلالات دوران کودکی، گامی موثر در کاهش بار بیماری های روانی می باشد. به همین منظور دولت ها خود را متعهد می دانند تا ضمن ایجاد زمینه های مناسب برای ارتقای سلامت کودکان در تمامی زمینه ها، در موضوع رشد و نمو ابتدای کودکی نیز سرمایه گذاری نمایند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ معصومه توکلی معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، گفت:اختلال اضطراب کودکی پدیده ای گذرا نبوده و در صورت عدم درمان تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه پیدا می کند و از این رو مشکلات بسیاری فرا روی فرد قرار می گیرد. همچنین اختلالات اضطرابی دوران کودکی به دلیل ماهیت خود، کمتر از شیوع واقعی تشخیص داده می شوند و به همین نسبت نیز کمتر درمان دریافت می کنند. این اختلالات می توانند عاملی برای شروع بیماری هایی نظیر افسردگی، مصرف مواد مخدر، موتیسم انتخابی و بیماری های جسمی باشند.

وی افزود: مطالعات نشان داده است تداوم اختلالات اضطرابی در دوران نوجوانی سبب اختلال قابل ملاحظه بالینی یا تخریب عملکرد اجتماعی، تحصیلی، شغلی و سایر زمینه های مهم کارکردی فرد می شود. بنابراین اختلال مذکور علاوه بر صدمات بسیاری که از جهات رشدی، شخصیتی و ... بر کودک می گذارد، تاثیرات نامطلوبی بر رابطه والدین و سایر خواهران و برادران کودک نیز خواهد داشت. نتایج تحقیقات طولی در رابطه با تاثیرات مخرب آن نشان داده است که افراد بزرگسالی که در دوران کودکی دچار این اختلالات بوده اند، مشکلات عدیده ای را در ازدواج و روابط با  همسرانشان خواهند داشت.

توکلی با اشاره به اینکه یکی از رسالت های اصلی معاونت مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی ارتقای سلامت روان و پیشگیری است، گفت: این معاونت طراحی مداخلات زود هنگام دوران کودکی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است که از جمله این اقدامات، برنامه غربالگری اضطراب کودکان ۵ و ۶ ساله است و  با تشخیص زود هنگام اختلالات و کاهش بار بیماری ها، نهایتا تاثیر عمیقی در ارتقای سلامت روان جامعه خواهد داشت.

وی افزود:برنامه های غربالگری ضمن اینکه خدمات ارزان تری را به جامعه ارائه می دهد؛ به دلیل ماهیت تشخیص زود هنگام، از ایجاد معضلات و مشکلات بعدی نیز می کاهند.

معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت:در حال حاضر والدین کودکان ۵ و ۶ ساله می توانند با مراجعه به سامانه http://www.moshavereh.behzisti.ir   و ثبت نام کودک ۵ و ۶ ساله خود در این سامانه، پرسشنامه غربالگری اضطراب را تکمیل نموده و از طریق پیامک، از وضعیت کودک خود مطلع گردند.

وی افزود: در صورتی که کودک مشکوک به اضطراب تشخیص داده شود، سامانه فوق، مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی تحت نظارت سازمان را به خانواده معرفی می نماید و والدین می بایست به همراه کودک خود جهت ارزیابی های دقیق تر و دریافت خدمات مشاوره و روانشناسی به مراکز مربوطه مراجعه نمایند.

گفتنی است در سال گذشته ۱۶۰ هزار و ۷۳۲ کودک  ۵ و ۶ ساله در سراسر کشور تحت پوشش برنامه غربالگری معاونت مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور قرار گرفته اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: