منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

سرعت گرفتن ایجاد زیرساخت‌ها با هدف تسریع در بهره‌برداری از پروژه‌ها

سرعت گرفتن ایجاد زیرساخت‌ها با هدف تسریع در بهره‌برداری از پروژه‌ها
کدخبر : 56811

معاون توسعه و زیرساخت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به تشریح روند ایجاد زیرساخت‌ها در سایت توسعه‌ی این منطقه‌ی عظیم اقتصادی در بهار امسال پرداخت و گفت: این فرآیند سبب تسریع در بهره‌برداری از پروژه‌های جانمایی شده خواهد شد.

 «بازیار بهمن نژاد» ضمن اشاره به افزایش حجم اقدامات اجرایی و سرعت گرفتن روند پیشرفت در سایت توسعه در سه‌ماهه‌ی نخست امسال، گفت: سایت توسعه به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود و در شرایط فعلی تمرکز ما بر تأمین زیرساخت‌های بخش شرقی است.

وی بیان داشت: آب، برق، گاز و معابر از نیازهای اساسی این بخش است که آب موردنیاز از سوی شرکت توسعه و تأمین زیرساخت خلیج فارس تأمین می‌شود که در همین راستا مخازن ذخیره آب صنعتی را نیز جانمایی کرده‌ایم.

معاون توسعه و زیرساخت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس ادامه داد: یک ایستگاه گازی ۴۰۰ هزار مترمکعبی نیز برای بخش شرقی در نظر گرفته شده که قرار است نه‌تنها گاز موردنیاز صنایع مستقر در این بخش که گاز موردنیاز نیروگاهی را که در آینده احداث خواهد شد، تأمین می‌کند.

وی اظهار داشت: در خصوص این ایستگاه اسناد تهیه و مناقصه آن برگزار شده است و ما در حال بررسی پاکت‌های مناقصه و انتخاب پیمانکار هستیم.

بهمن نژاد اضافه کرد: در خصوص معابر شرقی سایت توسعه نیز پل روگذر از سایت شمالی به سایت توسعه در حال اجراست و معابر ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و «تعریض» قسمت‌های مختلف بخش شرقی سایت توسعه را به یکدیگر متصل می‌کند که این پروژه‌ها در قالب دو مناقصه مختلف در حال پیگیری، طراحی و اجراست.

از وی در خصوص چرایی انتخاب دو پیمانکار و شکستن مبلغ مناقصه معابر پرسیدیم که پاسخ داد: به دلیل بار مالی و حجم گسترده کار این تصمیم را گرفتیم تا سرعت را بیشتر کنیم و ریسک مشکلات احتمالی نیز کاهش یابد.

معاون توسعه و زیرساخت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تشریح کرد: به هرکدام از این مناقصه‌ها به‌صورت تقریبی ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است که با تعدیل احتمالاً به ۴۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

وی به موضوع برق‌رسانی به این سایت نیز اشاره کرد و افزود: برای رساندن برق به سایت توسعه نیازمند ایجاد برخی تغییرات و اجرای برخی الزامات در سایت شمالی هستیم؛ به‌عنوان‌مثال برای نیروگاه شرکت فولاد کاوه در سایت شمالی یک پست برق طراحی کرده‌ایم که بودجه موردنیاز در حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و در فرآیند برگزاری مناقصه است.

بهمن نژاد افزود: این پست به‌عنوان پست واسط، برق موردنیاز سایت توسعه را با خطوط ۴۰۰ کیلوولت به سمت سایت توسعه هدایت می‌کند و در سال آینده پست برقی در سایت توسعه اجرا خواهیم کرد که برق را به سطح ولتاژ ۲۳۰ و ۶۳ کیلوولت تبدیل کند تا در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

وی خاطرنشان ساخت: برق‌رسانی کامل به سایت توسعه برای شروع فعالیت صنایع مستقر حدود دو سال آینده خواهد بود و تا آن زمان سرمایه‌گذاران باید برق خود را ضمن هماهنگی با این معاونت و برق منطقه ای هرمزگان از طرق دیگر تأمین کنند.

معاون توسعه و زیرساخت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس ضمن بیان این صنایعی را که زودتر از موعد ذکر شده به بهره‌برداری می‌رسند نیز حمایت خواهیم کرد، گفت: به‌عنوان‌مثال شرکت افرا فولاد در پایان امسال در سایت توسعه به بهره‌برداری می‌رسد و در این خصوص تمهیدات لازم جهت برقداری این صنعت قبل از ایجاد زیرساخت‌های سایت توسعه اندیشیده شده است.

وی در پایان به پروژه جابجایی خط ۶۳ کیلوولت پالایشگاه بندرعباس به شهرک مروارید اشاره کرد و گفت: عبور این خط از میان سایت توسعه سبب بروز مشکلاتی و کندی در پروژه‌ها شده بود که با طراحی مسیر و مشخص شدن خصوصیات فنی، مناقصه آن برگزار شد که این مسئله بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: