مهندس پدرام پیروى نسب، مدیرعامل شرکت “شرکت توسعه معادن و صنایع معدنى کردستان” خبر داد:

در پى همکارى موفقیت آمیز با بخش خصوصى محقق گردید؛ شناسایى و ثبت ۱۸ محدوده معدنى پلى متال در استان کردستان

در پى همکارى موفقیت آمیز با بخش خصوصى محقق گردید؛ شناسایى و ثبت ۱۸ محدوده معدنى پلى متال در استان کردستان
کدخبر : 57461

استفاده از توان بخش‌خصوصی به‌ویژه در بخش اکتشافات استان کردستان، موجب تسریع در پیشبرد اهداف صنایع معدنی این استان شده است.

مهندس پدرام پیروی‌نسب، مدیرعامل شرکت “توسعه معادن و صنایع معدنی کردستان” (کومیدکو) از توانمندی‌های این مجموعه خبر داد و گفت: شرکت “توسعه معادن و صنایع معدنی کردستان” در سال ۱۳۹۵ در راستای ایجاد توسعه پایدار و تحقق برخی اهداف اقتصادی استان کردستان به منظور تکمیل زنجیره فولاد استان با بهره‌گیری از پتانسیل‌های معدنی در پی مصوبات هیأت ‌دولت با هدف ایجاد یک مجموعه نیمه‌‌دولتی تأسیس شد.

وی تکمیل اکتشافات در استان کردستان در راستای توسعه فعالیت‌های معدن و صنایع معدنی این استان را از برنامه‌های کومیدکو برشمرد و خاطر نشان کرد که شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی کردستان با مشارکت ۶۰ درصدی کمیته امداد امام خمینی و سهم ۴۰ درصدی ایمیدرو آغاز به کار کرده است.

مدیرعامل کومیدکو با بیان این مطلب که از سال ۱۳۹۵ تاکنون، انجام فعالیت‌های اکتشافی در دو پهنه معدنی “قروه” و “بیجار” به مجموع مساحت ۵۲۰۰ کیلومتر مربع در دستورکار این شرکت قرار گرفته، تصریح کرد: فعالیت‌های اکتشافی “کومیدکو” ار جمله اکتشافات مقدماتی، تفصیلی و تکمیلی منجر به شناسایی و ثبت ۱۸ محدوده معدنی پلی‌متال با ظرفیت‌های متفاوت در استان کردستان شده است که با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی، اقدام شایان توجهی در توسعه اقتصادی کردستان محسوب می‌شود.

به گفته او، با صدور گواهی کشف یک معدن استراتژیک طلا در مرز استان کردستان و آذربایجان غربی تا نیمه دوم سال‌‌جاری، بهره‌برداری از این معدن در دستور کار شرکت “توسعه معادن و صنایع معدنی کردستان” قرار خواهد گرفت؛ ضمن آن‌که با توجه به ذخیره خوب کمی و کیفی این محدوده، احداث یک کارخانه استحصال شمش طلا با سرمایه‌گذاری کومیدکو از جمله برنامه‌های این مجموعه برای بهره‌برداری از معدن طلای اکتشاف ‌شده به شمار می‌رود.

پیروی‌نسب، اکتشاف ۶ محدوده معدنی سنگ‌آهن در استان کردستان در پی تحقق استراتژی کلان وزارت صمت و وجود یک واحد فولادسازی در استان را نیز از دیگر اقدامات این شرکت یادآور شد و افزود: مواد معدنی استخراج شده از این معادن، تأمین‌کننده بخشی از نیاز واحد فولادی کردستان خواهد بود.

مدیرعامل توسعه معادن و صنایع معدنی کردستان، تجربه مثبت این مجموعه در بهره‌گیری از توان بخش‌خصوصی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: چابکی بخش‌خصوصی در تأمین سرمایه و نیز انجام فعالیت‌های معدنی به‌ویژه در حوزه اکتشاف، منجر به تسریع فعالیت‌های این مجموعه شده است.

وی افزود: اکتشافات که حلقه اول و استراتژیک فعالیت‌های معدنی است، فرآیندی زمان‌بر و هزینه‌بر است که در صورت اغماض این مهم، صنعت فولاد کشور در آینده نزدیک دچار چالش ‌خواهد شد اما با همکاری بخش‌ خصوصی با انعقاد یک تفاهم‌نامه برد- برد و با نظارت بخش ‌دولتی، این روند به مراتب تسهیل می‌گردد.

پیروی‌نسب با بیان این مطلب که دستیابی به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ با ذخایر اکتشاف شده فعلی امکان‌پذیر است اما برای دهه‌های آینده کافی نیست، خاطرنشان کرد که “کومیدکو” با دارا بودن تجارب ارزنده در حوزه مهندسی اکتشاف، آماده همکاری به صورت ارایه خدمات مشاوره به مجموعه‌های معدنی کلان است.

او با اشاره به انجام اکتشافات تکمیلی و بهره‌برداری از معادن واگذار شده “کومیدکو” پس از گذشت بالغ‌‌بر دو ماه از زمان واگذاری توسط فعالان محلی استان خاطر نشان کرد: توسعه معادن کوچک‌ مقیاس از طریق واگذاری پنج محدوده کوچک‌ مقیاس به فعالان استانی با برگزاری مزایده از جمله اقدامات این مجموعه برای افزایش بهره‌وری از طریق اشتغال‌زایی است؛ ضمن آن‌که همکاری با شرکت‌های فعال و دست‌اندرکار مهم کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی نظیر‌ “فولاد مبارکه اصفهان” در قالب ارایه خدمات مشاوره محدوده‌های معدنی از جمله سوابق کومیدکو به‌ شمار می‌آید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: