مشاور رئیس جمهور:

منطقه آزاد بانه و مریوان طی هفته های آتی آغاز به کار می کند

منطقه آزاد بانه و مریوان طی هفته های آتی آغاز به کار می کند
کدخبر : 60058

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از آغاز به کار منطقه آزاد بانه و مریوان واقع در مرز ایران و اقلیم کردستان عراق طی هفته های آتی خبرداد.

حجت الله عبدالملکی در نشست خبری با رسانه ها در حاشیه برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق افزود:‌  راه اندازی این منطقه آزاد در توسعه همکاری های ایران و کردستان نقش ویژه ای ایفا خواهد کرد.

عبدالملکى با بیان اینکه منطقه آزاد بانه و مریوان قانونا تصویب شده و اعضای هیئت مدیره توسط هیئت وزیران انتخاب شده اضافه کرد:‌این منطقه فرصتی است برای فعالیت های مشترک اقتصادی  بین ایران و عراق و تجار و فعالان اقتصادی اقلیم می توانند از مزایای این منطقه آزاد بهره مند شوند.

وى، به گسترش فعالیت های صادراتی و وارداتی اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و اذعان داشت:‌ ایجاد خط تولید توسط تجار و فعالان اقتصادی سلیمانیه در منطقه آزاد بانه و مریوان می تواند  این اقلیم را به قطب صادرات تبدیل نماید و می تواند تجارت پرسود و دوسر برد برای فعالان اقتصادی  را در بر داشته باشد

*** روابط اقتصادی بین اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران روز به روز در حال افزایش است

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه روابط اقتصادی بین اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران روز به روز در حال افزایش است اضافه کرد: علیرغم مشکلاتی که دشمنان دوملت بویژه نا امنی که آمریکایی ها ایجاد کرده اند روابط اقتصادی و سیاسی ایران و عراق روز به روز در حال توسعه بوده و با زحمات و تلاش های مسئولین و بخصوص بخش خصوصی ایران و اقلیم کردستان، میزان تجارت واردات و سرمایه گذاری های مشترک به سرعت رو به رشد است.

*** عرضه محصولات تولیدی مناطق آزاد و فرصت های سرمایه گذاری در نمایشگاه سلیمانیه

عبدالملکى گفت: در این نمایشگاه 80 شرکت جمهوری اسلامی محصولات خود را در بخش های صنعت، کشاورزی، بهداشت و درمان، سلامت، مواد غذایی و محصولات صنعتی در معرض دید بازدید کنندگان قرار می دهند.

وى افزود: در این نمایشگاه، در بخش ویژه هم مناطق آزاد ایران شرکت کرده اند  تا هم ظرفیت های صادراتی این مناطق عرضه شود و هم محصولاتی که قابلیت صادرات به اقلیم کردستان را دارند معرفی گردد.

*** امنیت و فرهنگ مردمان و منافع اقتصادی ایران و عراق بهم گره خورده است.

 دبیر شورایعالى مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: امنیت،‌ فرهنگ و منافع اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق بهم گره خورده است و هرعاملی که از بیرون باعث ناامنی و مشکل شود  هر دو کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد لذا در موضوع امنیتی و سیاسی نیز همکاری های خوبی اخیرا بین دو کشور صورت گرفته است.

عبدالملکى اضافه کرد: ایجاد امنیت در منطقه، تجارت بین دو کشور را افزایش می دهد.

***‌حجم ترانزیت مرز باشماق افزایش می یابد

وى گفت:‌ در مرز باشماق با استاندار کردستان ایران صحبت کردم و با توجه به کاهش ترددهای ترانزیتی از مرز باشماق استاندار خبر داد که در بحث کمیته مرزی شورای امنیت ایران این موضوع مطرح و مقرر شده عمده حجم ترانزیت کالا از مرزهای پرویز خان و عمران خان  به مرز باشماق منتقل شود که باعث رونق اقتصادی اقلیم و استان سلیمانیه می شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: