بانک توسعه تعاون

تشریح «چارچوب جدید سیاست های پولی ،عملیات بازار باز و بازار بین بانکی» در بانک توسعه تعاون

تشریح «چارچوب جدید سیاست های پولی ،عملیات بازار باز و بازار بین بانکی» در بانک توسعه تعاون
کدخبر : 60120

نشست اندیشه ورز بانک توسعه تعاون در حضورمحمد شیخ حسینی،مدیرعامل،سید باقر فتاحی،رئیس هیات مدیره و اعضای هیات عامل بانک توسعه تعاون با موضوع «چارچوب جدید سیاست های پولی ،عملیات بازار باز و بازار بین بانکی»برگزار شد.

محمد نادعلی، مدیرعملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی در این نشست گفت: از سال 1399 اقتصاد ایران در حوزه بانکی با برنامه جدیدی روبرو شد و بحث تامین مالی کوتاه مدت در اولویت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بازارهای مالی اولین حلقه اتصال بین کاربرد سیاست پولی و فعالیت های حقیقی اقتصادند، گفت: بازار مالی به چهار بازارپول، بازارارز خارجی،بازار اوراق بهادار دولتی و بازار اعتبار تقسیم می شود. در بازار پول، تامین مالی نقدینگی کوتاه مدت صورت می گیرد و بانک های مرکزی با هدف مدیریت نرخ بهره سیاستی در این بازار حضور پیدا می کنند.

نادعلی بیان کرد: بازارپول در اقتصاد از دوکاسه بخش واقعی و بخش مالی تشکیل شده است. اگر بخش واقعی بخواهد رشد کند وبخش مالی کمک نکند، رکود اتفاق می افتد و از سوی دیگر اگربخش مالی سرعتش زیاد شود، بحران شکل می گیرد.

مدیر عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی ادامه داد: بازار پول بازاری است که شرکت کنندگان آن وجوه کمتر از یکسال را قرض می دهند یا می گیرند و نقطه کانونی این بازار «وام دهی بین بانکی» است.

وی گفت: بازارپول شامل شرکت های مالی غیربانکی و شرکت های خارج از بخش مالی که از طریق انتشار اوراق تجاری تامین مالی کوتاه مدت می کنند نیز می شود.

نادعلی افزود:انجام عملیات در بازار پول توسط بانک مرکزی به مفهوم تسهیل و یا سخت کردن شرایط تامین مالی دربازار پول است.

وی در بخشی از سخنان خود به ترسیم و توصیف کارکرد ونقش بازیگران بازار پول پرداخت و گفت: انجام عملیات در بازار پول توسط بانک مرکزی به مفهوم تسهیل و یا سخت کردن شرایط تامین مالی دربازار پول است. در عمل بانک مرکزی به دلیل خالق نهایی پول و نقش تنظیم گری مقررات بازیگر اصلی بازار پول است.

مدیر عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی اظهار کرد:در طرف تقاضا در بازار پول، بانک ها و بازیگران غیر بانکی خصوصی حضور دارند. بانکهای تجاری در بازار پول خواستار نگهداری حداقل پول نقد به دلیل هزینه بهره آن هستند.

نادعلی ادامه داد:بانک ها به دنبال حداقل سازی ذخایر خود در حساب تسویه و ذخایر مازاد هستند؛ چراکه سودی از بانک مرکزی در حساب جاری دریافت نمی کنند.

همچنین اگر بانک منابع لازم داشته باشد به دلیل نرخ جریمه بالای بانک مرکزی تلاش می کنند تا از بازار بین بانکی تامین کنند.

وی با بیان اینکه در طرف عرضه در بازار پول بانک های تجاری با مازاد ذخایری و صندوق های مشترک سرمایه گذاری بازار پول قرار دارند،گفت: زمانی که بین عرضه و تقاضای وجوه در بازار تعادل برقرار باشد، نرخ بهره به عنوان قیمت وجوه به تسویه بازار کمک می کند. در زمان مازاد تقاضا نرخ بهره افزا‌یش و در زمان عرضه نرخ بهره کاهش می باید.همچنین زمانی که بازار پول با کسری شدید مواجه باشد بانک مرکزی با ارائه کمک مالی به بازار کمک می کند.

مدیر عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی گفت: نرخ بهره سیاستی، عملیات بازار باز، برقراری تسهیلات وام دهی و سپرده گذاری و سپرده قانونی از ابزارهای بانک های مرکزی بر بازار پول هستند.

نادعلی ادامه داد: برای اطمینان از اثرگذاری تغییرات بازارپول بر بخش حقیقی و قیمت ها لازم است نرخ بهره در سایر بازارها به آن واکنش نشان دهند.

برای اثرگذاری سیاست پولی بر بخش حقیقی، ابتدا باید نرخ بهره وام های شرکتی، وام های شخصی و وام های رهنی (که نرخ بهره بلندمدت دارند)، همچنین نرخ های سپرده و انتظارات فعالان اقتصادی تغییر کنند.

مدیر عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی با تشریح نقش بانک ها در بازار پول گفت: واسطه گری وجوه و هدایت منابع مالی از دارندگان منابع)پس اندازکنندگان) به وا م گیرندگان، اصلی ترین نهادهای فعال در نظام تامین مالی بانک محور کشور، ایفای نقش مهم در نظام مالی کشور، تبدیل پس اندازهای خرد به تسهیلات کلان، کاهش هزینه های اطلاعاتی)پایش وام گیرندگان برای اطمینان از استفاده صحیح وجوه وام داده شده)، تامین مالی اقتصاد و کمک به رشد و توسعه اقتصادی ، ایجاد تسهیلات برای واحدهای اقتصادی برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش آنها و مهم تر از همه خلق پول و اعتبار جزو نقش های بانک هاست.در این نشست حسن عاشقی رئیس اداره کل آموزش نیز حضور داشت .

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید