بورس‌کالا

ریزش مشتری‌‌‌ شمش فولاد در رینگ فیزیکی

کدخبر : 62283

آهن اسفنجی در نیمه دوم سال به‌عنوان مهم‌ترین بازیگر بخش فولاد ظاهر می‌شود، چراکه محدودیت‌های گازی میزان تولید و عرضه آهن اسفنجی را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و از این‌رو فعالیت زنجیره فولاد و به‌خصوص شمش با چالش‌‌‌هایی مواجه می‌شود.

آهن اسفنجی در نیمه دوم سال به‌عنوان مهم‌ترین بازیگر بخش فولاد ظاهر می‌شود، چراکه محدودیت‌های گازی میزان تولید و عرضه آهن اسفنجی را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و از این‌رو فعالیت زنجیره فولاد و به‌خصوص شمش با چالش‌‌‌هایی مواجه می‌شود.

بررسی رینگ فیزیکی بورس‌کالا نشان می‌دهد که میزان تقاضا برای شمش فولادی نسبت به هفته گذشته کاهش ۵۳درصدی داشته و قیمت پایه نیز نسبت به هفته گذشته ۱.۵‌درصد افزایش یافته است.

 از ابتدای آذرماه سال‌جاری با توجه به روال سال‌های گذشته در خصوص موضوع انرژی، رونق به بازار فیزیکی شمش فولادی بازگشته بود، به طوری که در روز معاملاتی 20آذرماه حدود 89‌درصد از میزان عرضه، مورد معامله قرار گرفت که بالاترین میزان از اردیبهشت‌ماه 1402 تا به امروز بود و این در حالی بود که قیمت شمش فولادی نسبت به هفته‌‌‌های پیشین روند صعودی را در پیش گرفته بود. با آغاز روند صعودی قیمت پایه شمش در رینگ صنعتی پیش‌بینی‌‌‌ها مبنی بر این بود که با آغاز محدودیت‌ها در بخش انرژی و با توجه به کاهش میزان تولید آهن اسفنجی، میزان تقاضا برای شمش مسیر کاهشی را در پیش بگیرد و تا اواسط اسفندماه سال‌جاری وضعیت آهن اسفنجی است که بازار شمش و سایر محصولات فولادی را روشن می‌کند.

با آغاز محدودیت‌های گاز در واحدهای فولادی، نوسان قیمت در بازار فولاد به قوت خود باقی است، به طوری که کارخانه‌‌‌های تولیدکننده آهن اسفنجی از اول آذرماه میزان تولید و عرضه خود را در تالار فیزیکی بورس‌کالای ایران افزایش داده بودند تا بتوانند محدودیت‌های پیش‌بینی‌شده برای فصل زمستان را تا حدودی کنترل کنند. اما از ابتدای هفته چهارم آذرماه با شروع محدودیت‌های گاز در کارخانه‌‌‌های بزرگ و کوچک فولادی میزان تولید نیز روند کاهشی به خود گرفت و از این‌رو میزان عرضه در بازار فیزیکی نیز نسبت به هفته‌‌‌های گذشته با افت همراه بود. همچنین قیمت پایه آهن اسفنجی اعلام‌شده در تالار معاملاتی روز شنبه 25آذرماه نسبت به سه‌هفته گذشته کاهش داشته است. بررسی تالار معدنی و صنعتی بورس‌کالای ایران در روز شنبه هفته جاری نشان می‌دهد که برخلاف جهش قیمتی هفته گذشته، این محصول کاهش قیمت را به همراه داشته که نشان‌دهنده ادامه روند نوسانی زنجیره فولاد در سه‌ماه اخیر است.

کاهش 1.8 درصدی قیمت آهن اسفنجی

در آخرین روز معاملاتی آهن اسفنجی در پاییز سال‌جاری در روز 25 آذرماه، بورس‌کالا میزبان عرضه 92‌هزار تن آهن اسفنجی بود که با توجه به ثبت تقاضای 1.5برابری نسبت به عرضه، 100‌درصد عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون هر کیلوگرم آهن اسفنجی در معاملات اخیر نسبت به هفته گذشته 1.8‌درصد کاهش داشت و به 13‌هزار و 333تومان رسید. قیمت میانگین موزون معاملات آهن اسفنجی در هفته گذشته 13‌هزار و 573تومان به ثبت رسیده بود.  با توجه به اینکه کارخانه‌‌‌های بزرگ تولیدکننده شمش یا از سهمیه آهن اسفنجی برخوردار هستند یا خود آهن اسفنجی موردنیاز را تولید می‌کنند، با آغاز محدودیت‌های گاز از ابتدای هفته گذشته با معضل مواجه شده‌‌‌اند. از طرفی کارخانه‌‌‌های کوچک‌تر که قادر به تولید مواد اولیه موردنیاز خود نیستند، از ضایعات در فصل سرما استفاده می‌کنند و از این‌رو قیمت ضایعات نیز روند افزایشی به خود گرفته است. قیمت شمش فولادی در رینگ فیزیکی تحت‌تاثیر این مسائل قرار می‌گیرد. هفته گذشته شمش با استقبال مطلوبی مواجه شد که معاملات ضعیف آهن اسفنجی در روز شنبه باعث کاهش میزان عرضه و تقاضا در رینگ فیزیکی روز دوشنبه شد.

یکی دیگر از موضوع‌‌‌هایی که زنجیره فولاد را تحت‌تاثیر قرار داده است، موضوع کمبود نقدینگی نوردکاران است که با توجه به هزینه تولید و حمل، خرید شمش فولادی با قیمت بالا برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و از این‌رو با کاهش قیمت شمش در رینگ فیزیکی میزان تقاضا برای این محصول به اوج خود طی چند ماهه گذشته رسیده بود و در روز معاملاتی 27آذرماه نیز بازار فیزیکی میزبان 188‌هزار و 740تن شمش فولادی بوده است که با تقاضای حدود 158‌هزار و 870تنی مواجه شد که از این میزان حدود 86‌هزار و 426تن مورد معامله قرار گرفت و به عبارت بهتر 46‌درصد از میزان عرضه به فروش رسید. بررسی آمار نشان می‌دهد که میزان تقاضا در هفته جاری حدود 53‌درصد نسبت به معاملات هفته گذشته کاهش داشته است.

معاملات رینگ صنعتی بورس‌کالا در روز دوشنبه 27آذرماه نشان می‌دهد که دادوستد شمش‌‌‌های فولادی با میانگین قیمت پایه 18‌هزار و 683تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شده که نسبت به میانگین قیمت پایه در هفته‌‌‌های گذشته 2‌هزار و 851ریال افزایش داشته است. پیش‌بینی می‌شود معاملات هفته آینده تالار صنعتی بورس‌کالا نیز در بازه قیمتی 18‌هزار و 399تومان تا 19‌هزار و 158تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شود، با این حال افزایش نسبی قیمت برای شمش فولادی و همچنین رونق بازار را می‌‌‌توان انتظار داشت.

عقب‌گرد قیمت‌های جهانی زنجیره فولاد

در حال حاضر با توجه به جنگ در نوار غزه قیمت نفت در کانال 80دلاری در حال نوسان است. این در حالی است که افزایش قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن و آهن اسفنجی طی سه هفته گذشته به دلیل استقبال از خرید و انبارسازی پایان فصل نو میلادی روند صعودی به خود گرفته بود که با نزدیک شدن به اواخر ماه دسامبر از میزان تقاضا کاسته شده و این موضوع نیز موجب عقب‌گرد قیمت جهانی سنگ‌آهن، آهن اسفنجی و شمش شده است.

اما پیش‌بینی می‌شود روند کاهشی قیمت‌ها به چند ماه قبل بازنگردد که البته باید منتظر آغاز فعالیت بازارهای جهانی بعد از تعطیلات ژانویه بود که چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده زنجیره فولاد چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت. با توجه به شرایطی که بخش فولاد داخلی در آن به دام افتاده است، بسیاری از تحلیلگران و فعالان این حوزه معتقدند تقویت مسیرهای صادراتی می‌‌‌تواند به بهبود این بخش کمک کند، اما با توجه به اعلام وضع عوارض صادراتی بر مواد معدنی در انتهای هفته جاری می‌‌‌توان پیش‌بینی کرد که روند صادراتی محصولات فولادی با چالش جدیدی مواجه شود که این موضوع می‌‌‌تواند بازار داخلی شمش و سایر محصولات فولادی را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: