منطقه ویژه اقتصادی لامرد

توسعه سرمایه‌گذاری در سایه ثبات ارزی

کدخبر : 62523

با ثبات بازار ارز سرمایه‌گذاران می‌توانند سود و هزینه خود را تخمین بزنند؛ بنابراین تمایل آن‌ها برای سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود.

کوروش فتاحی؛ مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد در رابطه با اثرگذاری ثبات بازار ارز بر صنعت و بازرگانی به ایبنا؛ گفت: در طرح‌های توجیهی برآورد بخش بازرگانی اهمیت بسیاری دارد، چون باید مشخص شود با چه نرخی به طرح ورود و با چه نرخی از آن خروج می‌کنیم. در نتیجه با مقایسه این دو نرخ، تمایل صنعت‌گر برای ایجاد یک کارخانه مشخص می‌شود.

وی افزود: زمانی که ثبات در بازار ارز حاکم باشد ریسک سرمایه گذاری کاهش پیدا می‌کند و سرمایه گذاران نیز برای ایجاد پروژه‌های بیشتر ترغیب می‌شوند.

فتاحی تاکید کرد: در بازار ارز با ثبات، سرمایه گذاران و بازرگانان می‌توانند سود و هزینه خود را تخمین بزنند، بنابراین تمایل بیشتری به سرمایه گذاری پیدا می‌کنند، شاید افرادی که هم‌اکنون به سرمایه گذاری در کشور روی آوردند به همین دلیل باشد، چون با نوسانات بازار ارز و تغییر در متغیر‌های پولی جرئت سرمایه گذار کاهش پیدا می‌کند.

 

وی همچنین با اشاره به این موضوع که کاهش نرخ رشد نقدینگی از بروز تورم جلوگیری می‌کند، بیان کرد: کنترل رشد نقدینگی بر تورم و تورم نیز بر قیمت کالا‌ها اثر می‌گذارد؛بنابراین کاهش نرخ رشد نقدینگی در مهار تورم نقش بسیار مهمی دارد.

 

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد درپایان همچنین به اهمیت تامین مالی از بورس اشاره کرد و گفت: گاهی صنعتگران در گام آخر پروژه‌های خود با مشکل تامین مالی مواجه می‌شوند که بهتر است از طریق بازار سرمایه انجام شود و همه فشار تامین مالی بر نظام بانکی نباشد. ضمن اینکه یکی از دلایل کندی رشد تولید به همین موضوع مربوط است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: