گزستان بافق

استخراج از معدن ۹۰ میلیون تنی سنگ‌آهن گزستان بافق آغاز شد

کدخبر : 63898

مراسم عملیات استخراج از معدن سنگ آهن گزستان بافق، موسوم به آنومالی ۵A که ذخیره فعلی آن ۹۰ میلیون تن سنگ آهن با عیار متوسط ۲۶ درصد تعیین شده است،‌ با حضور مسئولان آغاز شد.

مراسم عملیات استخراج از معدن سنگ آهن گزستان بافق، موسوم به آنومالی ۵A که ذخیره فعلی آن ۹۰ میلیون تن سنگ آهن با عیار متوسط ۲۶ درصد تعیین شده است،‌ با حضور مسئولان آغاز شد.

 معدن سنگ آهن گزستان در ۶۵ کیلومتری شهرستان بافق در استان یزد قرار دارد. در این محدوده حدود ۱۰ هزار  متر حفاری اکتشافی انجام شده که براساس آن میزان ذخیره شناسایی شده بیش از ۹۰ میلیون تن با عیار متوسط  ۲۶ درصد و از نوع توده‌ای شناسایی شده است.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، میزان استخراج ماده معدنی و باطله در دو سال ابتدایی در حدود چهار میلیون تن خواهد بود.

از اهداف اصلی شرکت اکتشاف و معادن غدیر به عنوان مجری این طرح، تکمیل اکتشافات و ساخت کارخانه کنسانتره با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن در این منطقه است.

میزان اشتغال در فاز استخراج ۱۲۰ نفر به طور مستقیم است ولی پس از ساخت کارخانه به ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم افزایش خواهد یافت.

«سید ابوتراب فاضل» مدیر عامل شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در مراسم آغاز بکار این معدن، ضمن ابراز امیدواری نسبت به رونق اقتصادی در این منطقه محروم با فعالیت معدن مذکور، گفت: حتماً حواسمان به مسئولیت اجتماعی‌مان نیز هست و ضمن فراهم کردن فرصتهای شغلی در منطقه، نخواهیم گذاشت مراتع دامداران منطقه دچار صدمه شود.

وی این اقدام را گام نخست توانمندسازی مجموعه غدیر در حوزه معدن خواند و با بیان این که ۶۵ درصد سرمایه‌گذاری مجموعه غدیر در استان یزد و عمدتاً در حوزه فلزی متمرکز است، اظهار کرد:  احساس مسئولیت در قبال این معدن و وعده تحقق آینده بهتر دلهره‌آور است ولی تلاش خواهیم کرد تا پایان خردادماه سال آینده، عملیات پرعیارسازی این معدن آغاز شود.

فاضل هم‌چنین وعده داد تا تابستان آینده، کلنگ مجموعه کنستانتره سازی گزستان نیز در راستای توانمند سازی حوزه معدنی مجموعه‌ی غدیر به زمین زده شود.

[استخراج از معدن ۹۰ میلیون تنی سنگ‌آهن گزستان بافق آغاز شد]

«جباری» نماینده ویژه اقتصادی نیز در این مراسم ابراز امیداری کرد که دستاوردهای مهمی را از قبال فعالیت این معدن برای استان و کشور شاهد باشیم.

جباری خاطرنشان کرد: اهداف بزرگی را در قالب مسئولیت اجتماعی این معدن در منطقه دنبال خواهیم کرد.

«رشید کتال» مدیر عامل شرکت اکتشافات معادن و صنایع غدیر هم معدن گزستان را اولین طرح استخراج ماحصل فعالیت‌های این شرکت خواند و گفت: اولویت جذب نیروی انسانی فعال در این معدن، حتماً از مردم محلی و روستاهای تابعه خواهد بود.

البته در این مراسم مسئولان محلی منطقه نیز خواستار به حداقل رساندن دغدغه‌های ساکنان منطقه از اثرات زیست محیطی این معدن به ویژه در رابطه با فعالیت دامداری اهالی از طریق اعمال مسئولیت‌های اجتماعی معدن شدند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: