رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران:

اصلاح روابط با همسایگان ایران در دستور کار قرار گرفت

کدخبر : 65266

​رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران برای برقراری ارتباط و توسعه روابط اقتصادی خارجی کشور با نهادها و کشورهای مختلف در فضای تحریم یکی از ابتدایی ترین کارها را تسویه مطالبات این نهادها دانست و خبر داد: در دولت سیزدهم مطالبات این نهادها از جمله بدهی به بانک توسعه اسلامی تسویه شد.

 

به گزارش شادا، علی فکری رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی ایران روز سه شنبه 17 بهمن در نشست خبری به مناسبت دهه فجر با اشاره به رونمایی از اطلس سرمایه‌گذاری که روز گذشته انجام شد، اظهار داشت: این اطلس مهمترین خدمتی که ارائه می دهد کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری از طریق مکان‌یابی محل مناسب برای سرمایه‌گذاری است چراکه عوامل مکانی کمک می‌کند تا سرمایه‌گذار بهترین انتخاب را برای حوزه فعالیت خود داشته باشد.

فکری درخصوص حجم سرمایه گذاری در دولت سیزدهم تصریح کرد: طی دو سال دولت سیزدهم تا پایان دی ماه سال جاری ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم از خارج ایران در کشور انجام شده است که به ترتیب روسیه، چین، امارات متحده عربی، ایرانیان مقیم خارج، ترکیه، عراق، هندوستان و عمان بیشترین سرمایه‌گذاری را طی این مدت در ایران انجام داده‌اند و روسیه که رتبه نخست را دارد ۲.۷ میلیارد دلار در دولت سیزدهم در ایران سرمایه گذاری کرده است و حدود 10 درصد از این سرمایه گذاری به ایرانیان مقیم خارج از کشور با تسهیلات و امکانات فراهم شده در این دو سال به داخل جذب شدند و اکنون بخشی از سرمایه های خود را به داخل کشور منتقل کردند.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی نیز در ایران سرمایه گذاری دارند، عنوان کرد: این کشورها عمدتا به صورت اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که راهبرد و تمرکز سازمان بر روی همان راهبرد کلان دولت یعنی جذب سرمایه یا توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و همسو بوده است البته این راهبرد تنها برای تغییر محل های جذب سرمایه کشور نبوده بلکه میزان جذب سرمایه نیز افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: باتوجه به شرایط ایجاد شده محدودیت های بین المللی توسط برخی کشورها برای ایران، ما منتظر سرمایه گذاران نماندیم و اعتقاد داریم باید با کشورهایی کار کنیم که علاقه مند به کار کردن با ما هستند و یا منافعشان در گرو همکاری با جمهوری اسلام است؛ پس نتیجه انتخاب چنین راهبردی میزان جذب یا جلب سرمایه معتبر است که نشان دهنده آغاز بخشی از طرح سرمایه گذاری در کشور است.

فکری عنوان کرد: تحمیل محدودیت‌ها و شرایط امنیتی پرریسک نیز باعث کاهش سرمایه‌گذاری در ایران نشد؛ در گذشته با وجود توافقاتی برای سرمایه‌گذاری بین ایران و برخی کشورها اما عملا اقدامی در این راستا صورت نمی‌گرفت اما در دوره اخیر بسیاری از طرح‌ها آغاز شده است که ادامه این وضعیت به بررسی سایر عناصر کسب و کار در ایران بستگی دارد.

فکری با عنوان اینکه اختلاف علمی بر قرار گرفتن توسعه میادین نفتی به عنوان یک پروژه خدماتی و مستقل نفت و گاز تشریح کرد: در سال های گذشته پروژه های بخش نفت و گاز و مخصوصا توسعه میادین به عنوان پروژه خدماتی محسوب می شد و تصویری در ذهن مردم و فعالان اقتصادی شکل می گرفت که حجم سرمایه وارد بخش خدمات در کشور شده است؛ به همین علت بخش نفت و گاز را جدا کردیم که باعث سرمایه گذاری پنج میلیارد دلار از 10 میلیارد و 600 میلیون دلار در حوزه نفت و گاز شود و بعد از آن به صنعت اختصاص دارد.

منتظر رفع تحریم ها نماندیم .

وی از تسویه بدهی های معوقه به نهادهای بین المللی خبرداد و بیان کرد: تا قبل از دولت سیزدهم ارتباط جمهوری اسلامی با تمامی بانک ها و نهادهای توسعه‌ای جهان قطع شده بود که علت آن دریافت وام ها و مدلی بود که مبتنی بر رفع تحریم ها تعریف شده بود؛ در حالی که در این دولت باتوجه به دستور ریاست جمهوری مبنا بر این بود که منتظر رفع تحریم ها نباشیم و برای برقراری ارتباط و توسعه روابط اقتصادی خارجی کشور با نهادها و کشورهای مختلف اقدام کنیم؛ در فضایی که تحریم به ما تحمیل شده، یکی از ابتدایی ترین کارها تسویه مطالبات این نهادها است و در دولت سیزدهم با تغییرراهکارها مطالبات این نهادها از جمله بدهی به بانک توسعه اسلامی را تسویه شد.

رئیس سازمان سرمایه گذاری با بیان اینکه اصلاح روابط با همسایگان ایران در دستور کار قرار گرفت، تاکید کرد: بدهی معوق ما حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود که بخش قابل توجهی از بدهی‌ها از مسیر کشورهای اسلامی مثل عراق و دیگر نهادهای فعال در این حوزه پرداخت شد؛ باتوجه به حجم بسیار زیاد بدهی ها اما در حال حاضر بدهی‌های معوق به طور کامل تسویه شده که از این پس به سمت دریافت تسهیلات جدید می‌رویم.

عضویت در هیئت مدیره صندوق اوپک در دولت سیزدهم 

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: از دیگر اقدامات آغاز شده دولت سیزدهم، فعال سازی ارتباط با بقیه نهادهای توسعه بین المللی که جمهوری اسلامی ایران عضو آن است مانند صندوق اوپک، بانک توسعه زیرساخت آسیا و این دست سازمان ها و نهادها که توانستیم به صورت فعال در هیئت مدیره آن ها شرکت کنیم و نقش فعالانه داشته باشیم.

برگزاری سومین دوره مشترک اقتصادی با مجارستان در تهران

وی به تأمین مالی خارجی اشاره کرد و گفت: از وظایف و مأموریت های سازمان سرمایه گذاری جذب منابع مالی خارجی به صورت فاینانس یا همان تأمین مالی است که در این راستا با روسیه و برخی دیگر از کشورها مذاکراتی را برای تامین مالی پروژه های کشور و استفاده از منابع مالی آن کشورها آغاز کردیم.

فکری اضافه کرد: در کنار این موضوعات می توان به موارد دیگری چون تشکیل کمیته های سرمایه گذاری مشترک با همسایگان و کشورهای هدف و اجرای کمیسیون های مشترک اقتصادی اشاره کرد؛ به طوری که دو دوره کمیسیون مشترک اقتصادی با مجارستان برگزار شده و دوره سوم نیز در اسفند ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

وی گفت: کمیسیون مشترک با عراق نیز بعد از مدت ها توسط ایران در بغداد برگزار شد و دور بعد آن هم به زودی برگزار می شود. کمیسیون های مشترک با کشورهای بولیوی، اسلواکی و چین نیز برگزار شده است که نتایج خوبی را برای کشور در پی داشت.

ایران میزبان نخستین رویداد مرتبط با سازمان همکاری شانگهای

رئیس سازمان سرمایه گذاری از همکاری با مجامع بین المللی خبر داد و عنوان کرد: ایران در مجامعی مانند سازمان همکاری شانگهای جدیداً عضو شده که ماه آینده نخستین رویداد مرتبط با سازمان همکاری شانگهای تحت عنوان کارگروه سرمایه گذاری سازمان را جمهوری اسلامی ایران میزبانی خواهد کرد که امیدواریم بتوانیم از این ابزار بین المللی برای تقویت هر چه بیشتر روابط سرمایه گذاری بین ایران و اعضای شانگهای که بخش عمده ای آن کشورهای همسایه و همسو با جمهوری اسلامی هستند، استفاده کنیم.

وی ادامه داد: فردا نخستین نشست معاونین وزرای اقتصاد اعضای بریکس به صورت مجازی شرکت خواهم کرد و از این پس به صورت فعالانه سازمان سرمایه گذاری و وزارت اقتصاد در نشست های مرتبط با بریکس شرکت خواهد کرد تا بتوانیم از این ابزار برای توسعه روابط اقتصاد خارجی استفاده کنیم.

 


 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: