فعال و کارشناس حوزه خودرو

نوسازی ماشین‌ آلات قطعه‌ سازی عامل اصلی ارتقای کیفیت خودروهای داخلی

کدخبر : 65294

اکثریت کارشناسان حوزه صنعت خودرو معتقدند بهینه‌سازی سیستم اتوماسیون در ماشین‌آلات جدید دقت در ساخت قطعات را افزایش داده و منجر به ارتقای کیفیت قطعات تولیدی خواهد شد. از این‌رو لازم است برای جذب نقدینگی به کارخانه‌های فعال در این زمینه راهکارهای کم‌هزینه داده شود.

در ادامه موسی ترابی، فعال و کارشناس حوزه خودرو به بیان نظرات خود می‌پردازد.

چرا واردات ماشین‌آلات و تجهیزات تولید در صنعت قطعه‌سازی به تعویق افتاده است؟

واردات ماشین‌آلات و انتقال تکنولوژی برتر از خارج نیازمند منابع مالی کافی است که قطعه‌سازان به سبب مشکلات نقدینگی در سال‌های گذشته نتوانسته‌اند برای نوسازی تجهیزات خود سرمایه‌گذاری کنند.

متاسفانه وضعیت در صنعت قطعه‌سازی به نحوی است که قطعه‌سازان در وصول مطالبات جاری خود با مشکل مواجه هستند چه برسد به اینکه بخواهند برای نوسازی ماشین‌آلات سرمایه‌گذاری ثابت داشته باشند. ازسوی‌دیگر چون بازپرداخت پول در سرمایه‌گذاری‌های ثابت بلندمدت است بانک‌ها تمایلی به مشارکت با قطعه‌سازان در این زمینه ندارند.

نقش نوسازی ماشین‌آلات قطعه‌سازی در ارتقای کیفیت خودروهای داخلی چیست؟

هر خودرو مجموعه‌ای از صنایع فلزی، ریخته‌گری، پلاستیک، قطعات الکترونیکی و ... را شامل می‌شود. اگرچه نیاز به تکنولوژی در صنعت لاستیک با صنایع پرس‌کاری و ریخته‌گری متفاوت است اما در مجموع جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده با تجهیزات پیشرفته نقش بسزایی بر ارتقای کیفی خودروها دارد چراکه سیستم اتوماسیون در ماشین‌آلات جدید دقت در ساخت قطعات را افزایش داده و و منجر به ارتقای کیفیت قطعات تولیدی خواهد شد.

راهکار پیشنهادی شما برای ارتقای سطح کیفی زنجیره تامین قطعات خطوط تولید خودروسازان چیست؟

از وزارت صمت و نظام بانکی کشور انتظار می‌رود اگر به دنبال افزایش کیفیت و بهره‌وری در صنعت قطعه و خودرو و همچنین کاهش بهای تمام‌شده خودرو هستند به جای فشار مضاعف به صنعتگران با اراده جدی نسبت‌به سرمایه‌گذاری برای انتقال تکنولوژی و واردات ماشین‌آلات پیشرفته به کشور اقدام کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: