عبدالملکى بیان کرد؛

تلاش می‌کنیم پل خلیج فارس طی سه سال آینده به بهره‌برداری برسد

کدخبر : 65410

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: تلاش می‌کنیم پل خلیج فارس در جزیره قشم طی سه سال آینده به بهره‌برداری برسد و مذاکراتی با پیمانکاران چینی داشتیم؛ قرار بر این است که پروژه پل خلیج فارس جزو پروژه‌های فاینانس و خط اعتباری ایران و چین باشد.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: تلاش می‌کنیم پل خلیج فارس در جزیره قشم طی سه سال آینده به بهره‌برداری برسد و مذاکراتی با پیمانکاران چینی داشتیم؛ قرار بر این است که پروژه پل خلیج فارس جزو پروژه‌های فاینانس و خط اعتباری ایران و چین باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حجت الله عبدالملکی، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی امروز دوشنبه 23 بهمن‌ماه در همایش اقتصاد دریا محور و کریدور، گفت: همه نظام‌های اقتصادی در جهان اهدافی دارند و قطعاً در این راستا با مشکلاتی مواجه هستند و اقتصادی مقاومتی نامیده می‌شود که با وجود همه مشکلات به هدف خودش برسد.

وی گفت: با این نگاه، همه دنیا به‌دنبال این هستند که اقتصاد خود را مقاوم‌تر کنند؛ البته ایجاد اقتصاد مقاومتی از سه بخش شناخت ظرفیت‌ها، شناخت موانع و طراحی نظامی مبتنی بر ظرفیت‌ها و موانع تشکیل شده است.

مشاور رییس جمهور گفت: اقتصاد دریا قطعاً فراتر از اقتصاد بندر است؛ در اقتصاد دریا چهار بخش سواحل، بستر و کف دریا، متن دریا و سطح دریا مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در بخش سواحل کشتی‌رانی، در بستر دریا استخراج نفت و گاز و ترانزیت، در متن دریا بهره‌برداری از آبزیان و در سطح دریا موضوع حمل‌ونقل مطرح است.

**در دوره پس‌از انقلاب، ظرفیت بنادر ایران در حوزه نفتی 14 برابر شده

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: در دوره پس‌از انقلاب، ظرفیت بنادر ایران در حوزه نفتی 14 برابر شده که همچنین ظرفیت کانتینری حدود 100 برابر شده، از نظر مسافری ظرفیت حدود 50 برابر را شاهد بودیم.

عبدالملکی گفت: در حوزه اقتصاد دریا محور کاری که باید و شاید را انجام ندادیم. درواقع با وجود اینکه در حوزه سیاست‌ها تحول اساسی به سمت اقتصاد دریامحور داریم، اما در عمل کمتر همراه بودیم و بر ریل اقتصادی قبل از انقلاب حرکت کردیم. یکی‌از این محورها حمل و نقل است و ما ظرفیت‌های بسیار زیادی برای کشورهای پیرامون خود داریم. سال‌هاست که کریدور شمال - جنوب مطرح شده اما سرعت حرکتش کم است.

**تلاش می‌کنیم پل خلیج فارس طی سه سال آینده به بهره‌برداری برسد

وی در ادامه افزود: تمام مطالعات پل خلیج فارس انجام شده و به دنبال تأمین منابع مالی آن هستیم. بخشی از منابع مالی توسط منطقه آزاد قشم تأمین می‌شود بخشی از آن نیز با توجه به دستور رئیس جمهور از طریق لایحه بودجه و قسمتی نیز از طریق تهاتر نفت تأمین خواهد شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: تلاش می‌کنیم پل خلیج فارس طی سه سال آینده به بهره‌برداری برسد و مذاکراتی با پیمانکاران چینی داشتیم.

عبدالملکی افزود: تعدادی از این پیمانکاران برای تأمین مالی این پروژه اعلام آمادگی کردند ضمن اینکه در گفتگو با معاون اول رئیس جمهور نیز پیشنهاد دادیم پل خلیج فارس به عنوان پروژه‌ای خط اعتباری ایران و چین در نظر گرفته شود که وی اعلام کرد این موضوع قابل بررسی است.

**قرار است این پروژه جزو پروژه‌های فاینانس و خط اعتباری ایران و چین باشد

وی سپس در جمع خبرنگاران حضور یافت و درباره اینکه گفته می‌شود منابع برای اجرای پل خلیج فارس وجود ندارد و از این رو ساخت این پروژه صرفه اقتصادی ندارد و آیا طرح جدید برای تامین منابع ساخت این پروژه در نظر گرفته شده‌است، گفت: باید منابع برای این پروژه تامین شود و بخشی از منابع را منطقه آزاد قشم تامین می‌کند و رییس جمهوری دستور تامین منابع از بودجه عمومی و از محل تهاتر نفت را داده است و تلاش داریم ظرف 3 سال آینده این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم. مذاکراتی هم با پیمانکاران چینی داشتیم و قرار بر این است که این پروژه جزو پروژه‌های فاینانس و خط اعتباری ایران و چین باشد. 

عبدالملکی در پاسخ به این سوال که با حضور چینی‌ها قرارگاه خاتم‌الانبیاء از پیمانکاری این پروژه حذف می‌شود، تاکید کرد: قرارگاه همچنان حضور دارد، اما ممکن است که پیمانکاران دیگری از جمله پیمانکاران خارجی به این پروژه ورود کنند. 

وی درباره میزان منابع مورد نیاز برای ساخت پل خلیج فارس گفت: تقریبا 700 میلیون دلار برای تمام پروژه با تکمیل ریل و بزرگراه‌ها مورد نیاز است، اما منافع آن برای کشور بسیار بالا است.

*پیشرفت 18 درصدی پروژه پل خلیج فارس تاکنون*

 مشاور رییس جمهوری با بیان اینکه ساخت پل خلیج فارس در حال اجرا است، افزود: در حال حاضر این پروژه حدود 18 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت پروژه متوقف نشده‌است، اما باید منابع دولتی به کمک این پروژه بیاید و معاون اول رییس جمهوری دستور داد که در بودجه 1403 هم ردیف بودجه این پروژه تقویت شود.

*از ابتدای امسال تاکنون 3.1 میلیارد یورو تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد داشتیم*

عبدالملکی درباره میزان جذب سرمایه خارجی در مناطق آزاد اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز 300 میلیون دلار سرمایه خارجی بر روی زمین مناطق آزاد نشسته و محقق شده و به ساختمان و کارخانه تبدیل شده‌است. البته از ابتدای امسال تا کنون 3.1 میلیارد یورو تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را داشتیم که 600 میلیون یورو آن به قرارداد تبدیل شده که به تدریج بر زمین خواهد نشست.

 وی درباره تأسیس مناطق آزاد مشترک با کشور‌های همسایه گفت: در حال حاضر 18 منطقه آزاد مصوب در داخل کشور وجود دارد و ایجاد هیچ منطقه آزاد جدیدی در دستور کار قرار ندارد. اما با 6 کشور خارجی ترکیه، عراق، سوریه، ازبکستان، عمان و قرقیزستان منطقه آزاد مشترک تاسیس خواهد شد که از این کشور‌ها با سوریه نقطه مشترک هم مشخص و توافق شده در داخل خاک سوریه باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید