مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد:

رشد ۷ درصدی تخصیص خوراک گاز به واحدهای پتروشیمی

کدخبر : 66996

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در جمع مدیران عامل شرکت های پتروشیمی، از تلاش برای تأمین گاز حداکثری برای واحدهای پتروشیمی خبر داد و گفت: در مجموع در سال ۱۴۰۲ با تأمین ۲۴٫۴ میلیون مترمکعب گاز برای واحدهای پتروشیمی، نسبت به تأمین ۲۲٫۸ میلیون مترمکعبی در سال ۱۴۰۱، رشدی ۷درصدی در این بخش داشته ایم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در جمع مدیران عامل شرکت های پتروشیمی، از تلاش برای تأمین گاز حداکثری برای واحدهای پتروشیمی خبر داد و گفت: در مجموع در سال ۱۴۰۲ با تأمین ۲۴٫۴ میلیون مترمکعب گاز برای واحدهای پتروشیمی، نسبت به تأمین ۲۲٫۸ میلیون مترمکعبی در سال ۱۴۰۱، رشدی ۷درصدی در این بخش داشته ایم.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در «نشست تخصصی مدیران ارشد صنعت پتروشیمی با هدف تحقق جهش تولید با مشارکت مردم»، اظهار داشت: بنده شروع کارم در صنعت نفت با پتروشیمی بوده و خود را جزو خانواده بزرگ صنعت پتروشیمی می‌دانم و با دغدغه‌ها و چالش های این صنعت آشنا هستم.

وی افزود: پتروشیمی با هیچ کدام از صنایع دیگر قابل مقایسه نیست، صنعتی پیشرو است که مصداق تحقق شعار امسال را که به فرموده مقام معظم رهبری سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، باید در صنعت پتروشیمی ببینیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه صنعت پتروشیمی مزیت قطعی توسعه اقتصادی کشور است، گفت: باید از این ومزیت و ظرفیت‌های بالقوه کشور، با برنامه ریزی و سیاست‌گذاری درست، استفاده بهینه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: هنوز نتوانستیم در بحث تکمیل زنجیره ارزش به نقطه مطلوب برسیم و بخشی از تقصیر نیز به بخش حاکمیتی برمی گردد که در دولت‌های مختلف نتوانسته‌ایم جذابیت‌های لازم را برای سرمایه گذاری در زنجیره ارزش پتروشیمی ایجاد کنیم تا سرمایه‌ها به این بخش هدایت شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه دغدغه‌ شرکت های پتروشیمی در زمینه محدودسازی تأمین گاز در فصل سرد سال را درک می کنم و به شرایط این صنعت واقف هستیم، گفت: یک سری برنامه‌ها و اقدامات خارج از اراده ماست، اینگونه نیست که با رضایت خاطر اقدام به محدودسازی تأمین گاز به صنایع و پتروشیمی ها کنیم، بلکه با وجود آنکه در زمینه میزان تزریق گاز به شبکه جزو کشورهای تراز اول جهان هستیم، به‌علت مصرف بالای گاز در بخش غیرمولد و مصرف غیربهینه گاز در بخش‌های مولد از جمله صنایع مختلف و نیروگاه‌ها، در روزهای سرد سال ناچار به محدودسازی عرضه گاز به صنایع می‌شویم.

وی افزود: در پیک مصرف گاز زمستانی، گاها بیش از ۷۰درصد گاز تزریق شده به شبکه صرف مصرف در بخش‌های غیرمولد می شود و ما ناچاریم که کمتر از ۳۰درصد باقی مانده را بین صنایع، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و … توزیع کنیم.

چگنی در پاسخ به سوالی در خصوص قرارداد ۸ ماهه تأمین خوراک گاز پتروشیمی‌ها در سال ۱۴۰۳ گفت: اگرچه بر اساس قرارداد ۸ ماه ملزم به تأمین گاز هستیم، اما ما ملاکمان را تأمین ۱۲ ماهه خوراک گاز برای پتروشیمی‌ها می دانیم و در ۴ ماهه سرد سال، در صورت نیاز، گازرسانی به پتروشیمی‌ها محدود می شود.

چگنی از تلاش برای تأمین گاز حداکثری برای واحدهای پتروشیمی خبر داد و گفت: در ۴ ماهه سرد سال ۱۴۰۲ نسبت به زمان مشابه سال قبل از آن، رشدی ۱۲ درصدی در تأمین خوراک گاز پتروشیمی ها رقم خورد و در مجموع در سال ۱۴۰۲ با تأمین ۲۴٫۴ میلیون مترمکعب گاز برای واحدهای پتروشیمی، نسبت به تأمین ۲۲٫۸ میلیون مترمکعبی در سال ۱۴۰۱، رشدی ۷درصدی در این بخش داشته ایم.

وی ادامه داد: روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری کشور تزریق می‌شود، که در صورت بهینه سازی مصرف، می‌توانیم از این رقم ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز را صرفه‌جویی کنیم و به بخش های مولد تخصیص دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در خصوص انتقاد فعالان صنعت پتروشیمی به فرمول خوراک گفت: بحث تغییر فرمول خوراک گاز پتروشیمی‌ها و حذف یا تعدیل اثر هاب‌های اروپایی، به معاونت برنامه ریزی وزارت نفت باز می گردد که این موضوع را با معاونت برنامه ریزی مطرح خواهم کرد.

چگنی با بیان اینکه صنایع و پتروشیمی ها می توانند نسبت به احداث واحدهای MINI LNG اقدام کنند، گفت: برخی از صنایع فولاد کشور به این حوزه ورود کرده اند تا با احداث واحد یا ذخیره سازی MINI LNG نیاز خود را ذخیره سازی کنند و در فصل سرد سال از آن بهره بگیرند تا دچار محدودیت در تأمین گاز نشوند.

وی افزود: برای تشویق صنایع و پتروشیمی‌ها به ورود به این عرصه، تا ۵ سال خوراک این واحد ها نصف قیمت محاسبه خواهد شد و خوراک گاز این واحدها را تضمین می‌کنیم؛ این فرصت مناسبی برای واحدهای پتروشیمی است تا بتوانند در زمینه ذخیره سازی بخشی از گاز مورد نیاز فصل زمستان خود اقدام کنند.

معاون وزیر نفت سرمایه گذاری پتروشیمی ها در بخش بالادستی تولید گاز را رویکرد بسیار مثبتی ارزیابی کرد و گفت: باید موانع این کار برطرف شود تا منجر به توسعه سرمایه گذاری در بخش بالادستی شود و بدون شک این اقدام، یک اقدام موثر در رفع ناترازی گاز و جهش تولید در صنعت پتروشیمی خواهد بود.

به گزارش نیپنا؛ نشست تخصصی مدیران ارشد صنعت پتروشیمی با هدف تحقق جهش تولید با مشارکت مردم، صبح امروز (یکشنبه ۱۹ فروردین ماه) با حضور مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیران عامل هلدینگ ها، شرکت های پتروشیمی و مدیران برخی از طرح های پتروشیمی به میزبانی مدیریت کنترل تولید این شرکت برگزار شد.در این نشست برنامه‌ها و دغدغه شرکت‌ها برای تحقق شعار سال مطرح و بررسی شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید