رپرتاژ اگهی /

شماره شبا چیست؟

شماره شبا چیست؟
کدخبر : 52312

درواقع شبا همون شناسه حساب بانکى ایران هستش که اون را به اختصار " شبا " نامیده اند. این شماره تقریباً ٢٤ رقم داره و براى هرکس در سیستم نظام بانکى متفاوت و منحصر به خود فرد هست.

اصطلاح شبا در طى سالیان گذشته در سیستم‌های بانکى رواج یافته و بسیارى از ما بدون اینکه اطلاعات زیادى درباره این شماره داشته باشیم، ازش استفاده مى‌کنیم.

به همین خاطر سامانه‌های زیادی در سطح اینترنت، این شماره رو به مردم ارائه میدن؛ یکی از این سایت‌های معتبر، سمانه استعلام هست که میتونیدخیلی راحت و تنها با وازد کردن شماره کارت یا شماره حسابت، شماره شبای مورد نظرت رو دریافت کنی!

 

شبا مخفف چیست؟

در اصل کلمه  تبدیل کارت به شبا و یا شِبا، مخفف عبارت ، " شناسه حساب بانکى ایران " هستش. این کلمه کوتاه به عنوان معادل اصطلاح IBAN در زبان انگلیسى هست و کاربردهاى فراوانى هم داره. به زبان انگلیسى بریتانیایى، کلمه‌ای که گفته شد، به صورت حرف‌های جدا جدا به کار گرفته مى‌شه؛ " آى، بى، اِى، اِن ".

ممکنه یکم عجیب باشه اما آمریکایى‌ها این کلمه رو سرهم شبیه، " آیبَن " مى‌خونند.

درواقع بین هر حساب بانکى و شماره شبا ( IBAN )، تناظر یک به یکى وجود داره. می‌توانیم بگین که اگر شماره شبا خودتون رو در کشورهاى دیگه بگید، کاملاً مشخص مى‌شه که دارید درباره کدام حساب و کدوم کشور صحبت مى‌کنید.

همونطور که گفتیم شماره شبا ٢٤ رقمه اما اگر بخوایم حروف اولش رو هم بگیم میشه ٢٦ کاراکتر؛ دو حرف اضافه، IR هستند.

باتوجه به اینکه گفتیم شماره شبا مى‌تونه یه شماره بین‌المللی باشه، حتماً لازمه که در استاندارهاى جهانى تعریف بشه؛ استاندارد تعریف شماره شبا و یا IBAN در سراسر دنیا، ISO-13616 نام داره که شماره شباهاى حساب‌های بانکى ایران و بقیه کشورها هم همینطورى تعریف شده.

 

کاربرد شماره شبا

بر اساس توضیحات استاندارد ISO-13616، شماره شبا صادرات با هدف‌هاى مختلفى تعریف شده؛ مثلاً یکى از این اهداف تسهیل و پردازش اطلاعات و داده‌ها براى تعاملات بین‌المللی و محیط‌های مالى هستش.

در استاندار شماره شبا توضیح داده شده که طراحى شبا براى پردارش اتوماتیک هستش. همچنین مى‌شه گفت که استفاده از این شماره در سایر ابزارهاى مبادله، مثل کاغذ و اسناد هم مجاز شمرده مى‌شه.

طول کد شبا یا همون IBAN بر کشورهاى مختلف باهم فرق مى‌کنه. اما قواعد کلى به یک صورت واحد هستش و بر اساس استاندار ISO-13616 تعریف مى‌شه.

  • دو حرف اول باید کشورى رو مشخص کنه که حساب در اون باز شده؛ همونطور که مى‌دونید براى شبا در ایران از کد IR استفاده مى‌شه.

استاندارد دیگه به نام ISO-3166 وجود داره که مشخص مى‌کنه نام هر کشور با چه حروفى مشخص مى‌شه. این نام‌ها همون‌هایی هستند که در نامگذارى دامین کشورها در وب هم استفاده مى‌شن.

  • بعد دو حرف اول شماره، یه عدد دو رقمى وجود داره که صحت بقیه کد رو کنترل مى‌کنه. بنابر این اگر در ثبت شماره شبا اشتباه کرده باشید، به احتمال خیلى بالا، این خطا کاملاً مشخص شده و پول شما به اشتباه جا به جا نمى‌شه.
  • بقیه کد شبا مى‌تونه با ارقام صفر تا نه و همچنین حروف انگلیسى مثل A تا Z و یا حروف کوچیک a تا z هستش و نباید طول اون از سى حرف بیشتر بشه.

البته که استاندارد این شماره، کشورها رو مقید مى‌کنه که داخل قلمرو خود، تعداد ارقام کد رو ثابت نگه دارند. ما در ایران از کد بیست و دو رقمى استفاده مى‌کنیم که با افزودن دو رقم کنترل درنهایت به یک عدد بیست و چهار رقمى تبدیل مى‌شه.

 

چگونه شماره شبا را پیدا کنیم؟

یکی از سایت‌های معتبر که با سرعت بالایی نسبت به ارائه شماره شبا، به مردم عزیز خدمت رسانی میکنه، سامانه استعلام هست.

به این صورت که اگر شماره کارت بانکى یا شماره حساب خودتون رو داشته باشید، مى‌تونید اون رو در سایت ارائه کنید و شماره شبا رو تحویل بگیرید. به همین راحتی، در کمتر از چند دقیقه!

 

مزیت‌های شماره شبا

در اصل شماره شبا، یه جایگزین براى شماره حساب شما نیست؛ این شماره به عنوان یه شماره استاندارد در کنار شماره حساب شما قرار خواهد گرفت.

شما مى‌تونید براى هر حساب خودتون یه شماره شبا مخصوص اون حساب، تهیه کنید. درواقع شماره شبا رو مى‌شه براى حسابى مثل، تسهیلات و جارى و بقیه حساب‌های شبیه به اون، تهیه کرد. این شماره مزیت‌های فراوان دیگه‌اى هم داره که بهش مى‌پردازیم؛

  • شبا مثل یک محساب معمولى تمام اطلاعات رو داره؛ شما مى‌تونید عملیات انتقال وجه رو با داشتن این کد انجام بدید. همچنین شما مى‌تونید از این طریق پول دریافت کنید و نگران جزئیات کار و حساب خود نباشید.
  • همونطور که گفته شد، اگر که بر هنگام ورود شماره شبا، اشتباه و یا خطایى رخ بده، متصدى بانک و یا سامانه‌های بانکى از اشتباه مشترى مطلع مى‌شه و گزارش مى‌ده؛ یا مثلا اگر مشترى یا متصدى بانک چند رقم یا حتى یک رقم از شماره شبا رو اشتباه کنه، سیستم کنترل محتوا این خطا رو اعلام مى‌کنه و فرصت کافى براى اصلاح این اعداد و ارقام وجود داره.
  • اگر براى حواله از شبا استفاده کنید، دیگه نیازى نیست که روى نام بانک، کد شعبه و نوع حساب و جزئیات دیگه کنترلى داشته باشید؛ چون تمام اطلاعات در شبا موجود هستش.
  • یامانه‌هایی  مثل " ساتنا " و " پایا " بر پایه شبا به عنوان سامانه‌های حواله الکترونیکى فعالیت مى‌کنند. پس براى اینکه از حواله‌های بانکى استفاده کنید، باید حتماً شباى حساب خودتون رو داشته باشید.

 

ساتنا و پایا

اگر که انتقال پول شما از ١٥ میلیون بیشتر باشه، حتماً باید از حواله ساتنا استفاده کنید که اجازه این رو بهتون مى‌ده که تا ٥٠ میلیون تومن در شبکه انتقال بانکى انتقال بدید.

همچنین علاوه بر مبلغ بالاترى که مى‌شه با ساتنا جابه‌جا کرد، این حواله الکترونیکى، با سرعت بیشترى از پایا و بقیه حواله‌های بانکى پول رو جابه‌جا مى‌کنه و برعکس پایا که پول رو در سه زمان مشخص شده در طول روز انتقال مى‌ده، انتقال پول از طریق سانتا تنها چند دقیقه زمان لازم داره تا پول رو به حساب مقصد انتقال بده.

در مجموعه، استفاده از ساتنا و پایا فقط با داشتن شماره شبا امکان پذیر هستش و نیازى به هیچ اطلاعات دیگه‌ای هم نیاز نداره.

کاربرد استفاده از شماره شبا متنوع و زیاد هستش؛ همچنین دریافت این شماره هم بسیار راحته و مى‌تونید در چند دقیقه این شماره رو دریافت کنید.

 

جمع‌بندی: تمام مواردى که گفته شد، از مزایا و کارایى‌هاى شماره شبا بودند. استفاده از این شماره امکانات زیادى رو براى شما فراهم مى‌کنه؛ مهم‌ترین بخش هم امنیت بالاى اون هستش؛ پس اگر هنوز این شماره رو دریافت نکردید، بهتر است که این شماره رو هرچه سریع‌تر، با مراجعه به استعلام، دریافت کنید.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد ..... 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه