رپرتاژ اگهی /

آیا تحصیل رایگان در ایتالیا ممکن است؟

آیا تحصیل رایگان در ایتالیا ممکن است؟
کدخبر : 53211

اگر قصد مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل را داشته باشید احتمالا به شرایط و هزینه‌های آن هم فکر کرده‌اید. در این صورت بهتر است بدانید که تحصیل رایگان در ایتالیا شرایط خاص خود را دارد

اگر قصد مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل را داشته باشید احتمالا به شرایط و هزینه‌های آن هم فکر کرده‌اید. در این صورت بهتر است بدانید که تحصیل رایگان در ایتالیا شرایط خاص خود را دارد و بیشتر دانشگاه‌های این کشور شهریه دریافت می‌کنند. البته بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا مبالغی را تحت عنوان کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان خارجی می‌پردازند. در ادامه به بررسی شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا و یا مهاجرت تحصیلی با هزینه‌های ناچیز می‌پردازیم.

آیا تحصیل رایگان در ایتالیا ممکن است؟

مهاجرت تحصیلی از ایران به ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهای اروپایی است که دانشگاه‌های عالی رتبه‌ی بی‌شماری در سراسر آن دایر شده است. با وجود این که تحصیل در این کشور رایگان نیست اما با پرداخت مبلغ ناچیزی به عنوان شهریه می‌توانید از مزایای متعدد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا بهره‌مند شوید. اگر قصد نقل مکان به این کشور را دارید بهتر است بدانید که مهاجرت کاری به ایتالیا کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر از مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل است.

ایتالیا کشوری است که گنجینه‌های فرهنگی و تاریخی فوق‌العاده‌ آن، توجه گردشگران را در طول سال‌ها به سمت خود جلب کرده است. موقعیت جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی این کشور برای دانشجویان بین‌المللی که به دنبال بهترین دانشگاه‌ها در سطح جهانی با قیمت پایین هستند، بهترین گزینه است.

در حال حاضر می‌توان گفت که حدود 32 هزار دانشجوی بین‌المللی در ایتالیا مشغول به تحصیل هستند. هزینه‌های تحصیل در ایتالیا نیز در مقایسه با سایر دانشگاه‌های اروپایی که رتبه و کیفیت بالایی در آموزش رشته‌های تخصصی دارند، تقریبا ناچیز محسوب می‌شود.

هزینه تحصیل در ایتالیا

همان‌طور که گفتیم، تحصیل رایگان در ایتالیا تقریبا وجود ندارد و تنها با دریافت بورسیه می‌توان مبلغ شهریه را به میزان قابل توجهی کاهش داد. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در ایتالیا را دارند، با دو دسته دانشگاه‌های دولتی و مراکز آموزشی خصوصی مواجه هستند. دانشگاه‌های خصوصی در مقایسه با مراکز آموزش عالی دولتی هزینه‌ به مراتب بیشتری به عنوان شهریه از داوطلبان دریافت می‌کنند. با اینکه شهریه دریافتی دانشگاه‌های دولتی پایین‌تر است اما هر کدام از این دانشکده‌ها شرایط و قوانین خاص خود را دارند که در مبلغ نهایی تاثیر می‌گذارد.

به طور کلی هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی به مقطع تحصیلی و همچنین رشته‌ مورد انتخاب دانشجویان داوطلب بستگی دارد. بر اساس آمار حدودی می‌توان گفت که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشور ایتالیا حدود 5 هزار یورو در ازای هر سال تحصیلی است. البته شایان ذکر است که دانشجویانی که از کشورهای اروپایی و یا کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیستند، در برخی موارد ممکن است ناچار به پرداخت هزینه بیشتری در مقایسه با دانشجویان اروپایی برای شرکت در یک برنامه‌ی تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی باشند.

در مورد هزینه تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خصوصی ایتالیا نیز به صورت میانگین می‌توان گفت که داوطلبان باید مبلغ 3 الی 35 هزار یورو را در هر سال تحصیلی پرداخت کنند. پس در صورتی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا را دارید، لازم است که علاوه بر تامین هزینه‌های زندگی در این کشور، مبلغ شهریه دانشگاهی که در آن پذیرش شده‌اید را نیز بپردازید.

در صورتی که برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا در رشته پزشکی نیاز به کمک دارید، می‌توانید از مطالب ارائه شده توسط موسسه اصطهباناتی کمک بگیرید: https://www.estahbanaty.org/medical-dental-education/italy/%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7/

دانشگاه‌های رایگان یا ارزان ایتالیا

اگر قصد تحصیل رایگان یا ارزان در ایتالیا را دارید، باید مناسب‌ترین دانشگاه را با توجه به رشته مورد نظر و بودجه خود پیدا کنید. در ادامه جدولی از بهترین و ارزان‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا که برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی ایده‌آل هستند، آورده شده است:

نام دانشگاه

شهر

دانشگاه کاتولیک ساکرو کور

میلان

دانشگاه لورنزو مدیچی

توسکای

دانشگاه بلونیا

بلونیا

دانشگاه پادووا

پادووا

دانشگاه پلی تکنیک میلانو

میلان

این دانشگاه‌ها همچنین بورسیه‌های مختلفی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. دریافت این بورسیه‌ها به تحصیل رایگان در ایتالیا کمک خواهد کرد. برای دستیابی به بورسیه تحصیلی این دانشگاه‌ها بهتر است اطلاعات و شرایط لازم از جمله مدارک مورد نیاز، مهلت ثبت نام و سایر مواردی از این قبیل را از دانشگاه مورد نظر خود، به دست آورید.

بورسیه تحصیلی ایتالیا

ساده‌ترین و درست‌ترین راه برای تحصیل رایگان در ایتالیا، دریافت بورسیه است. البته برای گرفتن بورسیه تحصیلی باید یک سری شرایط و ویژگی‌های لازم را داشته باشید تا با تکیه بر آن‌ها بتوانید با سایر داوطلبان رقابت کنید. خوشبختانه هر سال بورسیه‌های متنوعی برای دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف سراسر ایتالیا ارائه می‌شود. با توجه به رشته تحصیلی، شرایط و ویژگی‌های اعلام شده توسط دانشگاه مد نظر خود می‌توانید درخواست خود را جهت پذیرش ارسال فرمایید.

بورسیه‌های دولتی ایتالیا برای دانشجویان بین المللی توسط وزارت امور خارجه و معاونت امور بین‌الملل این کشور ارائه می‌شود. هدف از ارائه این بورسیه‌های تحصیلی، عرضه تعلیمات و تحصیلات عالی برای دانشجویان با هدف ایجاد حس همراهی و همدلی در میان دانشجویان سراسر جهان است. بورسیه دولتی ایتالیا از جمله بهترین کمک هزینه‌های تحصیلی در این کشور است که نه تنها شهریه‌ دانشگاه، بلکه هزینه‌های مربوط به بیمه سلامت و درمان و همچنین کمک هزینه ماهیانه به مبلغ 900 تا 1000 یورو در ماه را شامل می‌شود.

شرایط اولیه‌ای که برای اخذ کمک هزینه تحصیلی به آن نیاز دارید، مطابق زیر است:

  • متقاضیان نباید در ایتالیا اقامت داشته باشند. بورسیه تحصیلی برای شهروندان ایتالیایی نیز تنها به آن دسته تعلق می‌گیرد که در کشور دیگری سکونت دارند.

  • داوطلب باید شرط معدل لازم دانشگاه مورد نظر را داشته باشد.

  • شرایط سنی برای متقاضیان حداکثر 28 سال برای مقطع فوق لیسانس، 30 سال برای مدرک دکترا و 40 سال برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در نظر گرفته شده است.

  • داوطلبان اخذ بورسیه تحصیلی باید مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی داشته باشند. زبان مورد نظر به دانشگاه متقاضی بستگی دارد

تحصیل در ایتالیا

بهترین رشته‌های تحصیلی در ایتالیا

ارزش و اهمیت فرهنگی کشور ایتالیا به دوران باستان بازمی‌گردد. ایتالیا دارای بناهای تاریخی بی‌شماری است و دانشجویان رشته‌های باستان شناسی و تاریخ در هر گوشه و کنار این کشور می‌توانند آثار تاریخی بی‌نظیری را مشاهده کنند. شهر رم در نظر دانشجویان تاریخ و باستان شناسی، هنوز هم مانند شهر ابدی و جاویدان و مرکز امپراتوری دو هزار سال پیش است که از کشور بریتانیای امروزی تا صحرای سوریه گسترده شده بود. هر یک از بناهای رومی و باستانی ایتالیا قسمت خاصی از تاریخ را بازگو می‌کنند.

علاوه بر این، برای دانشجویان رشته‌های هنری قابل توجه است که دوره‌ رنسانس از قرن 14 تا 17 میلادی از کشور ایتالیا سرچشمه گرفته بود و باعث انقلاب و نوآوری در هنر، فلسفه، مذهب و علوم در سراسر اروپا شد. ایتالیا مهد هنر، فرهنگ و تمدن در غرب محسوب می‌شود و دارای بیشترین پتانسیل برای جذب دانشجویان بین‌المللی جهت ادامه تحصیلات عالی است.

علاوه بر موارد ذکر شده، تحصیل پزشکی در ایتالیا نیز از جمله موارد پرطرفدار در میان دانشجویان به شمار می‌رود. تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در ایتالیا مستلزم قبولی در آزمون ورودی آن است. به عبارت دیگر، پیش از این که فرد متقاضی درخواست اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود را ارسال کند، می‌بایست در یک آزمون ورودی به نام آی مت (IMAT) شرکت کرده و نمره آن به حد نصاب قبولی برسد. آزمون IMAT صرفا برای کسانی است که قصد تحصیل در رشته‌های پزشکی ایتالیا را دارند. آی مت به نوعی یک آزمون ورودی برای کلیه دانشکده‌های پزشکی ایتالیا محسوب می‌شود.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه