آیا دریافت وام بدون ضامن 16 روزه صحت دارد ؟

آیا دریافت وام بدون ضامن 16 روزه صحت دارد ؟
کدخبر : 20295

این روزها در مناظرات انتخاباتی بارها از دانه درشت‌های بانکی شنیده‌ایم، افرادی که مبالغ کلان، وام بانکی گرفته‌اند اما در این میان وام‌های خرد هم در بساط دلالان بانکی معامله می‌شود. دلالانی که ماهیت‌شان برای دیگران روشن نیست.

به گزارش رصداقتصادی : « دوندگی و امضا کردن ۵۰تا فرم که رویه بانک‌هاست رو نداریم. به جای ۳ماه، ۱۶ روزه وام می‌گیرید. مثل بانک‌ها نمیگیم ۳ ماه حداقل ۳۰میلیون باید تو حسابتون باشه و بهش هم دست نزنید تا بعد سه ماه ۴۵میلیون بهتون وام بدیم، بدون این که یک ریال سپرده گذاری کنید فوری بهتون وام می‌دیم. ضمنا بانک ۲ضامن رسمی ازتون می‌خواد ولی ما وام رو بدون ضامن رسمی بهتون می‌دیم و همین که فقط یک نفر باشه تا سفته امضا کنه، کفایت میکنه. همین دوضامن الان هر کدوم حداقل ۵میلیون می‌گیرن ازتون، حالا پیدا کردن و دوندگیش بماند».

 

این‌ها را یک از فروشندگان وام بانکی می‌گوید. فروشنده‌ای که آگهی‌هایش را روی دیوارهای سراسر خیابان انقلاب تهران می‌بینید و دفترو دستکی با ظاهر کاملا رسمی دارد، آنقدر که به سختی می‎‌توانید باور کنید که مشغول به انجام کاری است که قانونی تلقی نمی‌شود.

 

 

او ادامه می‌دهد: « یکی از راحت‌ترین وام‌های ما وام روی فیش حقوقی با سقف ۶۱ میلیون تومان است. در این وام، فردی امتیاز وام را خریداری کرده و ۲۱ میلیون از اصل مبلغ وام را در روز تحویل وام به شما، خودش بر می‌دارد.

 

این فروشنده توضیح می‌دهد:« ۴۰ میلیون به شما می‌رسد دلیلش هم این است که اولاً نیاز به ضامن ندارید ثانیا نهایتا در مدت ۲۵ روز کاری وام به شما پرداخت می‌شود. چک نیاز نیست، سود بانکی هم روی همان ۲۱ میلیونی که برداشته شده حساب می‌شود و دیگر شما به جز مبلغ ۶۱ میلیون تومان اقساط، مبلغ اضافه تری را پرداخت نخواهید کرد. حدود ۲۴ ماه هر ماه ۲٫۵ میلیون تومان. البته زیاد سخت نمی‌گیرن و تا ۲ تومن هم میتوانید بدید. الباقی هم موقع تسویه با دیر کرد جزیی»

 

البته این فقط یکی از انواع وام‌هایی است که در این دفتر ارائه می‌شود، یکی دیگر از انواع این وام‌ها، وام بانکی با استفاده از سند مسکونی است که مبلغ آن تا ۴۰۰میلیون تومان است و ظاهرا بسیار هم پرطرفدار بوده است.

 
 
 

وام‌های کلان را چه کسانی می‌گیرند؟

از وام‌های خرد کمتر از ۱۰ میلیون تومانی گرفته تا چندین میلیارد… خرید و فروش انواع وام مقوله جدیدی نبوده و نیست اما مشاهده موارد مختلفی از این مسئله این روزها، حاکی از آن است که هرروز تعداد فروشنده‌ها بیشتر و شرایط اخذ وام‌ها آسان‌تر می‌شود. درحالی که کمتر کسی می‌پرسد که این‌ فروشندگان چه کسانی هستند و چطور قادرند که وام‌های بانکی کلان، آن هم در حد چندین میلیارد تومان، بگیرند و بفروشند؟

 

اصلا چرا این افراد می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان وام در اختیار متقاضیان قرار دهند؟ آیا این همان وامی نیست که مردم برای گرفتنش از طریق سیستم بانکی باید عمر نوح و صبر ایوب داشته باشند؟

 

به عقیده بسیاری از کارشناسان رونق بازار خرید و فروش وام، در بسیاری از موارد به جهت نفوذ دلالان اقتصادی در سیستم‌های بانکی است در غیر این صورت چگونه ممکن است که سیستم نظارتی بانک‌ها و بانک مرکزی که برای مردم عادی بسیار سختگیر و منضبط عمل می‌کند، در برابر دریافت‌کنندگان وام‌های کلان که هر وام را با وام جدید تسویه می‌کنند، هیچ واکنشی نداشته باشد؟!

 

همین فروردین ماه بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی صحبت از ابر بدهکاران بانکی به میان آورد و حالا هم در مناظرات انتخاباتی موضوع ۱۱ ابربدهکار بانکی که بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد تومان از منابع مالی بانک‌ها را دریافت کرده‌اند، داغ است.

 

با این حال همچنان هیچ پاسخی از سوی مسئولان به پرسش‌های بالا یا ده‌ها پرسش دیگر در این باره داده نشده است.

 

 


بیشتر بخوانید : سردار آزمون : قبل از آشنایی با خانومم دخترا بهم زیاد زنگ می زدند + فیلم


 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه