رپرتاژ اگهی

مالیات موسسات خدماتی چگونه است؟

مالیات موسسات خدماتی چگونه است؟
کدخبر : 29233

ایجاد و توسعه کمی و کیفی موسسات خدماتی در سطح کشور باعث شده است تا رقابت در حوزه ارائه خدمات به بیشترین میزان خود برسد. این در حالی است که رشد بی‌رویه برای ایجاد موسسات خدماتی بیشتر از سالهای گذشته سرعت گرفته است. از جمله دلایل گرایش به ایجاد موسسات خدماتی، سرمایه‌گذاری اندک و استفاده از نیروی انسانی به جای ماشین‌آلات است که با توجه به تورم و نرخ بیکاری، گاهی استفاده از نیروی انسانی، بهای تمام‌شده‌ی کمتری نسبت به استفاده از تجهیزات و ماشین آلات دارد. هر چند که عمده‌ترین دلیل ایجاد موسسات اقتصادی نرخ بازگشت سرمایه یا سودآوری مشاغل غیر تولیدی می‌باشد که سازمان امور مالیاتی نیز بر همین اساس، به واسطۀ عدم نیاز به مواد و کالا و تولید، سود قابل توجهی را برای موسسات خدماتی در نظر می‌گیرد. اما با توجه به وجود رقابت بسیار زیاد در حوزه خدمات، سودی که سازمان امور مالیاتی سابق بر این متصور بوده است، به وقوع نمی‌پیوندد. از طرفی کارفرمایان نیز به واسطه ریسک و نرخ برگشت سرمایه پایین نمی‌توانند به مشاغل مولد مراجعه کنند؛ در نتیجه در سیکل معیوبی قرار می‌گیرند و به واسطه سطح خدماتی که ارائه می‌کنند، سود خالص کمی به دست می‌آورند. اما در مقابل سازمان امور مالیاتی توقع پرداخت مالیات بالایی به واسطه سودمحور بودن ذات خدمات برای آنها قائل است. در همین خصوص، قوانین مالیات موسسات خدماتی در سال 1401 تغییر کرد که در نتیجه این فرایند، در صورتی‌که سازمان امور مالیاتی تجدید نظری نسبت به وضعیت اقتصادی و نگاهی صحیح به شرایط رقابتی نداشته باشد، منجر به تعطیلی کسب و کارها و رشد بیکاری در جامعه می‌شود. ما در این مقاله سعی داریم این موضوع را از لحاظ پرداخت مالیات بررسی کنیم.

مالیات موسسات خدماتی چگونه است؟

تکالیف مالیاتی موسسات خدماتی

از جمله شرکت های حقوقی می‌توان به موسسات خدماتی پرداخت. کارآفرینان همواره این سوال را در نظر دارند که به طور اخص تکالیف مالیاتی موسسات خدماتی شامل چه مواردی می‌شود. در این مقاله توضیحی کامل بر قوانین پلمپ دفاتر قانونی روزنامه و کل ارائه می‌کنیم که می‌تواند در صورت عدم پلمپ، منجر به کاهش اعتبار سایر جوانب گزارش شما در زمان رسیدگی بشود. همچنین ارائه لیست حقوق به سازمان تأمین اجتماعی، اظهارنامه مالیات حقوق به سازمان امور مالیاتی به صورت ماهیانه، اظهارنامه ارزش افزوده موسسات خدماتی، اظهارنامه صورت معاملات فصلی موسسات خدماتی و اظهارنامه عملکرد موسسات خدماتی تا پایان تیر ماه سال بعد را به تفصیل بیان می‌کنیم. هر چند که با توجه به تصویب قوانین مؤخر، از جمله قانون بودجه مصوب سالیانه، قانون رفع موانع تولید، قوانین گمرکی، قوانین کار و تامین اجتماعی، آرای دیوان عدالت اداری، بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها، مصوبات هیات وزیران و آخرین قانون دائمی تحت عنوان ارزش افزوده که مبتنی بر شرایط سیاسی و اجتماعی، اقتصادی و ضمانت اجرایی آنها نسبت به قوانین مستمر، توصیه می‌کنیم حتماً در کنار اطلاع از جوانب قانون، محتوای مربوط به مشاور مالیاتی معافیت های مالیاتی را مطالعه فرمایید. موسسه خدمات مشاور مالیاتی تلفنی دادیس را به شما پیشنهاد می‌کنیم، شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت dadis.ir از خدمات مشاوره مالیاتی این موسسه بهره‌مند شوید تا همواره با اطلاع از تمام جوانب قانون، بهترین تصمیم‌گیری و رفتار اقتصادی و مالیاتی را داشته باشید.

ارائه لیست مالیات حقوق موسسات خدماتی

برای ارائه لیست مالیات حقوق موسسات خدماتی، شما موظف به محاسبه و کسر مالیات طبق قوانین بودجه سال جاری در پایان هر ماه هستید. حال اگر کارفرمای غیراصلی باشید، موظفید 10% از تمام پرداخت‌های صورت‌گرفته را به طور علی‌الحساب کسر و تا پایان ماه بعد به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنید که عموماً در پرداختی به کارگران نیمه‌وقت، کارفرمای دوم یا کارفرمای غیراصلی قلمداد می‌شوید. (معافیت حقوق سال 1401 بر اساس قانون بودجه مصوب ماهیانه 5.600.000 تومان است که این رقم صرفاً شامل پرسنل ثابت موسسات خدماتی می‌باشد.)

لازم به ذکر است، لیست مالیات حقوق حتی اگر صفر هم باشد، شما موظف به ارائه آن به سازمان امور مالیاتی هستید.

در نظر داشته باشید در بودجه سال 1401، به غیر از عیدی و پاداش طبق معافیت یک دوازدهم ماده 91، مابقی پرداختی‌ها به حقوق بگیران مشمول مالیات به نرخ بالا می‌باشد.

دفاتر قانونی پلمپ اشخاص موسسات خدماتی 

بر اساس قانون تجارت و قانون مالیات های مستقیم، تمام موسسات خدماتی که تحت عنوان حقوق ثبت شده‌اند و اشخاص گروه اول، موظف‌اند قبل از شروع سال مالی جدید نسبت به اخذ دفاتر قانونی پلمپ، از جمله دفتر کل و روزنامه اقدام کنند. اما اینکه چرا باید قبل از شروع سال مالی اقدام به این کار کنند، به ‌موجب این است که موسسات خدماتی از ابتدای سال مالی موظف به درج وقایع روزانه در دفتر روزنامه هستند و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل می‌شوند. البته سازمان امور مالیاتی در این راستا نیز تمهیداتی برای موسسات خدماتی در نظر گرفته است که بر اساس آیین‌نامه 230761 می‌توانند با ارائه‌ی نامه‌ یا درخواستی به سازمان امور مالیاتی (قبل از شروع سال مالی جدید)، نرم‌افزار مورد استفاده را معرفی کنند و خلاصه عملیات داده شده به ماشین‌های الکترونیکی را به صورت ماهیانه در پایان هر ماه در دفتر روزنامه ثبت و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل کنند. به این ترتیب، اطلاعات آنها به جزئیات در نرم‌افزار به خدمت مسئول رسیدگی‌کننده داده می‌شود و دفاتر هم به لحاظ مطابقت قابل اتکا و رسیدگی هستند. البته اگر تا قبل از شروع سال مالی به هر دلیلی دفاتر قانونی دریافت نکرده باشند، به شرطی که تا قبل از اخذ دفاتر قانونی هیچ‌گونه فعالیت پولی و مالی نداشته باشند، می‌توانند دفاتر قانونی پلمپ موسسات حقوقی را در سال جاری اخذ کنند.

دفاتر قانونی پلمپ اشخاص موسسات خدماتی 

هزینه های قابل قبول موسسات خدماتی 

موسسات خدماتی در کنار دیگر اسناد مدارک طبق بند 2 ماده 97 موظف به به ارائه لیست هزینه‎ ها نیز هستند. اما مهم‌ترین موضوعی که در خصوص ارائه یا گزارشگری هزینه ها باید رعایت شود، شکل ارائه و ماهیت هزینه های موسسات خدماتی است؛ به این معنی که از نظر قانون‌گذار، رعایت فصل مشترک بر اساس ماده 148 ق.م.م بسیار حائز اهمیت است. از دیگر شرایط هزینه های قابل قبول موسسات خدماتی علاوه بر مرتبط بودن هزینه به شغل و ارتباط داشتن هزینه به همان دوره مالی یا مالیاتی، پرداخت مبالغ بالای 5 میلیون تومان است که این هزینه ها باید از حساب بانکی موسسه پرداخت گردند. هر چند که در قانون ذکر نشده است آیا کارت بانکی موسسه یا شرکا و دیگر حساب‌های بانکی نیز قابل قبول است یا نه، اما طبق روال رسیدگی‌ها با این موضوع مواجه شده‌ایم که گردش حساب موسسه یا شرکا یا دیگر حساب‌های استفاده شده باید در دفاتر نمایش داده بشود.

گفتنی است، بخشنامه‌های مربوط به هزینه های قابل قبول مالیاتی همواره در حال تغییر است و از این رو آگاهی از آخرین تغییرات برای تصمیم‌گیری‌های شما موضوعی شایان توجه می‌باشد که پیشنهاد می‌شود برای اطلاع از آخرین اخبار با مشاورین موسسه مالیاتی دادیس تماس بگیرید.

اظهارنامه ارزش افزوده موسسات خدماتی 

طبق قانون دائمی ارزش افزوده مصوب سال 1400، عرضه خدمات مشمول ارزش افزوده می‌باشد و موسسات خدماتی موظف‌اند مابه‌ازای خدماتی که ارائه می‌کنند، 9% دریافت کنند و این مبلغ از پرداختی ارزش افزوده در طی همان فصل کسر می‌شود. همچنین در صورتی‌که در زمان خرید یا دریافت خدمات، مبلغ ارزش افزوده بیشتری نسبت به آنچه دریافت کرده‌اند داشته باشند، به اعتبار مالیاتی آنها افزوده می‌شود. موسسات خدماتی موظف‌اند تا یک ماه بعد از پایان هر فصل مابه‌تفاوت ارزش افزوده دریافتی و ارزش افزوده پرداختی را در صورت مازاد، به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند؛ در صورتی که پرداختی ارزش افزوده موسسه بیشتر بود، در دوره‎های مالیاتی بعدی به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ می‌گردد و در صورت درخواست موسسه با توجه به بررسی و عدم گزارش‌های ارسالی توسط سایر مودیان، سازمان موظف به استرداد اضافه پرداختی است.

اما از جمله تغییراتی که در قانون بودجه در رابطه با مالیات ارزش افزوده شاهد آن بودیم این بود، هرگونه تبلیغات کالاها و خدمات داخلی در روزنامه‌ها و نشریات که در قانون دائمی، مشمول مالیات ارزش افزوده می‌شدند، طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، کلیه تبلیغات کالا و خدمات داخلی که روزنامه‌ها و نشریات دریافت می‌کنند، معاف از مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند.

نحوه ارائه صورت معاملات فصلی موسسات خدماتی 

موسسات خدماتی بر اساس الزام قانون و به منظور نظارت بر اطلاعات پولی چرخه اقتصادی سازمان امور مالیاتی به ارائه صورت معاملات فصلی تا 45 روز بعد از پایان هر فصل، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، اطلاعات خرید و فروش، اطلاعات پیمانکار و کارفرما را در پیمان‌های بلند مدت، اطلاعات واردات و صادرات و حق‌العملکاری خود را به انضمام گزارش اجاره پرداختی یا اجاره دریافتی را در سامانه صورت معاملات فصلی ثبت کنند که مجموع مبالغ گزارش شده باید با اطلاعات مالی در اظهارنامه یکسان باشد.

نحوه ارائه صورت معاملات فصلی موسسات خدماتی 

ارسال اظهارنامه عملکرد موسسات خدماتی

موسسات خدماتی شخص حقوقی موظف به ارسال اظهارنامه‌ی عملکرد تا 4 ماه یا به عبارتی تا پایان تیر ماه سال بعد هستند. مودیان حقیقی نیز لازم است تا پایان خرداد ماه برای تکمیل اظهارنامه به بخش اطلاعات اختصاصی توجهی ویژه داشته باشند و حتماً این موارد را تکمیل نمایند: در ردیف یک با تعیین «بلی» شماره مجوز موسسه آموزشی در جدول شماره 3؛ در ردیف 2 با انتخاب «بلی» شماره دفاتر قانونی پلمپ در جدول شماره 4؛ در بند 5 با انتخاب «بلی» اطلاعات ملک استیجاری در جدول شماره 6 و در بند 8 با انتخاب «بلی» در جدول شماره 18 اطلاعات معاف یا نرخ صفر را وارد کنند و سپس به تکمیل اطلاعات درآمدی و ترازنامه‌ای بپردازند و با تأیید نهایی حتماً شماره پیگیری به انضمام PDF اظهارنامه ارسال شده را دریافت کنند.

طبق قانون، در صورتی که موسسه‌ای فعالیتی انفرادی داشته باشد، از یک معافیت معیشتی در یک دوره مالیاتی بهره‌مند می‌شود و در صورتی که 2 شریک باشند، می‌توانند از 2 معافیت معیشتی در یک سال مالیاتی برخوردار شوند. اما امکان استفاده بیشتر از 2 معافیت طبق قانون امکان‌پذیر نیست (معافیت به همسر تعلق نمی‌گیرد). در همین خصوص برای استفاده از دیگر معافیت ها یا عدم مواجهه با جرائم مالیاتی، توصیه ما به شما این است که به ارجعیت قوانین مؤخر نسبت به قوانینی که در این مقاله به تشریح آنها پرداختیم، توجه داشته باشید. در این خصوص هم می‌توانید با با مراجعه به وب سایت موسسه مالیاتی دادیس یا شماره همراه 09121966291 در تماس باشید و از اطلاعات کارشناسان این حوزه بهره‌مند شوید.

نماینده موسسات خدماتی در هیات های حل اختلاف مالیاتی

به منظور حضور یا معرفی نماینده موسسات خدماتی در هیات های حل اختلاف مالیاتی از 3 منظر باید موضوع بررسی گردد: در صورتی که شما اسناد و مدارک معتبری دارید، در اولین لایحه دفاعیه، نماینده خود را از طرف جامعه حسابداران رسمی یا جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران معرفی نمایید تا با تسلط کامل بر استانداردهای حسابداری برای دفاع از پرونده حاضر شود و اگر اسناد و مدارک معتبری ندارید، حتماً در اولین لایحه دفاعیه خود که به خدمت رئیس کل اداره تقدیم می‌کنید، نماینده خود را برای حضور در هیات های حل اختلاف مالیاتی از طرف صنف مربوطه تعیین نمایید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه