رپورتاژ آگهی/

مهمترین عوامل تأثیر گذار بر نوسان قیمت میلگرد

مهمترین عوامل تأثیر گذار بر نوسان قیمت میلگرد
کدخبر : 57302

میلگرد آجدار به دلیل کاربرد فراوانی که در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی و عمران دارد، به یکی از محصولات استراتژیک در بازار آهن و فولاد کشور تبدیل شده است. هر گونه تغییر قیمتی آن هم به صورت مستقیم روی صنایع وابسته تاثیر می گذارد. از این رو، بررسی قیمت میلگرد برای کسانی که در این حوزه یا سایر زمینه‌ های مرتبط فعالیت دارند، بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اهمیت موضوع، در این جا قصد داریم به بررسی قیمت میلگرد در روز های اخیر پرداخته و عوامل موثر بر تغییرات آن را بررسی کنیم.

 

عوامل موثر بر نوسانات قیمتی میلگرد

همان گونه که اشاره کردیم، فاکتورهای زیادی بر تغییر قیمت میلگرد در روزهای اخیر تاثیرگذار بوده اند؛ اگر چه اثر همه این عوامل به یک اندازه نبوده است. به هر حال، بررسی این عوامل و میزان تاثیرشان برای آگاهی از روند احتمالی نرخ فروش میلگرد در روزهای آینده اهمیت زیادی دارد. در ادامه، به بررسی مهمترین عوامل تأثیر گذار بر قیمت میلگرد آجدار پرداخته شده است.

 

تغییرات نرخ ارز

نرخ ارز مهمترین فاکتور تاثیرگذار بر قیمت فروش میلگرد و سایر محصولات فولادی در ایران است. چرا که تقریبا روند حرکتی قیمت ارز و میلگرد با یکدیکر همسو بوده است. در سه ماهه اول سال گذشته، نرخ ارز و دلار یک روند کاملا صعودی را طی کرد. این افزایش به صورت کاملا واضح در نرخ فروش میلگرد آجدار هم اتفاق افتاد. سپس در تیر ماه گذشته اکنون که نرخ ارز مجددا رو به بالا حرکت کرده، همین اتفاق در قیمت فروش میلگرد هم رخ داده است. بر خلاف سال گذشته، روند قیمت آرماتور در تیر ماه امسال، عمدتاً نزولی بوده است.

 

قوانین صادرات میلگرد

قوانینی که دولت برای صادرات آرماتورهای فولادی تصویب می‌کند در تعیین قیمت فروش آن در بازار داخل تاثیر دارد. اگر این قوانین به افزایش نرخ عوارض منجر شود، صادرات صرفه اقتصادی کمتری خواهد داشت. به شرکت ها نیز تمایل پیدا می کنند تا محصولات خود را در بازار داخل عرضه کنند. در نتیجه، امکان کاهش قیمت میلگرد در بازار داخل به وجود خواهد آمد. چنانچه که قوانین مربوطه صادرات آرماتور را تسهیل کنند، صادرات افزایش پیدا کرده و وضعیت برعکس خواهد شد.

 

 

میزان عرضه و تقاضا

عامل دیگری که می تواند بر نرخ فروش میلگرد در بازار داخل تاثیر بگذارد، میزان عرضه و تقاضا است. در صورتی که میزان تولید میلگرد افزایش یافته یا تقاضای آن کاهش یابد، قیمت آن هم افت می کند. برعکس این شرایط هم امکان پذیر بوده و در صورت افزایش تقاضا یا کاهش عرضه، رشد قیمت میلگرد را شاهد خواهیم بود. در بازه زمانی اخیر، گاها برخی شرکت ها اقدام به جلوگیری از فروش محصولات شان کرده اند که این موضوع به کاهش عرضه و در نتیجه افزایش بیشتر قیمت ها منجر شده است.

 

وضعیت فروش میلگرد در بورس کالا

در بورس کالا خریداران و فروشندگان به راحتی می‌توانند از طریق آن با یکدیگر معامله کنند. این بازار یک منبع اطلاعاتی برای فعالان حوزه ساخت و ساز می‌باشد. زیرا اطلاعات نرخ فروش میلگرد را به صورت روزانه منتشر کرده و کمک می‌کند خریدار تصمیم بهتری برای خرید و فروش میلگرد مورد نیاز خود اخذ کند. از طرف دیگر، بازار بورس کالا امکان کنترل قیمت روزانه قیمت را برای دولت فراهم می‌کند.

شرایط خرید و فروش میلگرد در بورس کالا به صورت مستقیم بر بازار آزاد هم تاثیر می گذارد. این شرایط هم شامل مقدار معاملات و هم قیمت گذاری است. با افزایش تقاضا در بازار بورس، نرخ فروش محصول بالا می رود. این افزایش قیمت به سرعت در بازار آزاد هم رخ می دهد. در مقابل، زمانی هم که عرضه محصولات فولادی از جمله میلگرد در بورس افزایش یافته و تقاضای زیادی برای خرید نباشد، شاهد کاهش قیمت میلگرد در بورس خواهیم بود. این امر می تواند بر نرخ فروش آزاد میلگرد تأثیر داشته باشد.

 

قیمت میلگرد در سایر کشورها

قیمت های جهانی معمولا بر قیمت فروش میلگرد در کشورهای مختلف تاثیر می گذارد. اما چند سالی است که این فاکتور تأثیر چندانی بر تعدیل قیمت ها در کشور ما نداشته است. در واقع، با وجود افت قیمت ها در بازار جهانی میلگرد، نرخ فروش آن در بازار داخل روندی مشابه را ثبت نکرده است. دلیل اصلی آن هم افزایش نرخ ارز در کشور و کاهش ارزش پول ملی بوده که به سادگی این فاکتور مهم را بی تاثیر کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه