رپورتاژ آگهی/

بررسی قیمت میلگرد 18، 16 و 14 در بازار آهن

کدخبر : 61826

برخی از سایزهای میلگرد به دلیل کاربرد فراوان و تقاضای بالا در بازار نوسان قیمتی بیشتری را به ثبت می‌رسانند. به همین جهت قیمت میلگرد در این سایزها از اهمیت بالاتری برخوردار است. قیمت میلگرد ۱۴، قیمت میلگرد ۱۶ و قیمت میلگرد ۱۸ از جمله سایزهای پرکاربرد در صنعت ساختمان و پرفروش در بازار آهن به شمار می‌روند که بخش عمده‌ای از بودجه سفت‌کاری ساخت‌وساز را به خود اختصاص می‌دهند. بررسی روند قیمت میلگرد 14، 16 و 18 در طول سال می‌تواند به پیمان‌کاران برای انتخاب بهترین زمان خرید میلگرد کمک بزرگی باشد و از ضررهای مالی افراد جلوگیری کند. در ادامه روند قیمت میلگرد در این سایزهای پر تقاضا را بررسی می‌کنیم.

عوامل تأثیرگذار بر روند قیمت میلگرد در طول سال

قیمت میلگرد به ویژه سایزهای پرطرفدار در طول سال بالا و پایین‌های زیادی را تجربه می‌کنند که برخی که از مهم‌ترین این عوامل شامل موارد زیر است:

نرخ دلار

بررسی نمودار نرخ میلگرد و نرخ دلار نشان‌دهنده همگرایی بالا در این دو مورد است. شاید مهم‌ترین پارامتری که پیمان‌کاران و تمام فعالان بازار در ایران باید به آن چشم داشته باشند نوسانات نرخ دلار است. به این ترتیب هرگونه تغییر در قیمت دلار و ارز در بازار ایران بر روی نرخ میلگرد تأثیر مستقیم و غیرمستقیم می‌گذارد. قیمت میلگرد و مقاطع فولادی نیز از این قاعده استثنا نبوده و تقریباً مشابه با نوسانات نرخ ارز دچار تغییر می‌شوند. این تغییر هم به صورت هیجانی برای مصرف‌کنندگان و هم به صورت افزایش هزینه‌های آتی برای تولیدکنندگان است. نکته حیاتی در این مورد دوری از هرگونه هیجان‌زدگی در زمان‌هایی است که دلار به صورت جهشی رشد قیمتی را به ثبت می‌رساند. با توجه به نامشخص بودن سقف نرخ دلار در هر افزایش، بهتر است در این زمان‌ها اقدام به خرید نکنید. تاریخ نشان داده پس از هر افزایش تورمی قیمت میلگرد در ماه‌های پس از آن کاهش 20 الی 30 درصدی را تجربه کرده و وارد رکود شده است.

میزان عرضه و تقاضا

پس از نرخ دلار این مورد مهم‌ترین و تأثیرگذارترین پارامتر بر قیمت میلگرد 18، 16 و 14 به شمار می‌رود. در این بین با توجه به این که تقاضا برای میلگرد 14، 16 و 18 بیشتر است، شاهد تولید و عرضه بیشتر در این سایزها هستیم. همان طور که از عنوان این بخش مشخص است در یک سو تولیدکنندگان و بازارگردان قرار داشته و در سوی دیگر مصرف‌کنندگان و مردم قرار دارند. از این رو باید دید چه مواردی بر این دو گروه تأثیرگذار است.

دردسرهای بخش تولید و عرضه

در بخش تولید که کارخانه‌های بزرگ و کارگاه‌های صنعتی را شامل می‌شود باید گفت عواملی نظیر تعرفه صادراتی، قیمت مواد اولیه، نحوه چرخه در زنجیره تولید و محدودیت‌های دسترسی به منابع انرژی مانند قطع شدن برق در تابستان و گاز در زمستان از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر میزان تولید تأثیر مثبت یا منفی بگذارند. در بخش عرضه نیز علاوه بر تولیدکنندگان ناظر دولتی به ویژه در بورس کالا و به منظور کنترل دستوری قیمت هاحضور دارد که بر حجم عرضه‌ها و قیمت پایه میلگرد در بورس کالا نظارت دارد.

دردسرهای بخش تقاضا و مصرف

در مقابل بخش تولید و عرضه، بخش مصرف‌کنندگان میلگرد به ویژه فعالان حوزه ساختمان‌سازی قرار دارند که بخش عمده‌ای از حجم تقاضا به آن‌ها مربوط می‌شود. هرگونه رکود یا رونق در بخش ساختمان‌سازی عامل اصلی تغییر در بخش تقاضا به شمار می‌رود. در این سال‌ها با کاهش قدرت خرید مردم و خروج سرمایه از بخش ساخت‌وساز به سمت بازارهای موازی، شاهد رکود سنگینی در بخش تقاضا هستیم. از این رو در زمان بازارهای افزایشی با افزایش هیجانی تقاضا، بخش عمده‌ای از حجم تقاضای آتی بازار پیش مصرف شده و بازار میلگرد پس از آن به رکود می‌رسد. هم‌چنین به صورت سنتی با رسیدن به نیمه دوم سال، شاهد کاهش ساخت‌وساز و افول تقاضا برای مقاطع فولادی طویل مانند میلگرد و تیرآهن هستیم.

البته به طور کلی برخلاف تیرآهن در بخش تولید میلگرد، بازار توسط تولیدکنندگان اشباع شده و با توجه به میزان تقاضا شاهد حجم مازاد میلگرد در بازار هستیم.

قیمت جهانی میلگرد و فولاد

قیمت جهانی فولاد به عوامل ژئوپولتیک مانند جنگ‌ها، میزان تورم در اقتصاد جهانی و میزان تقاضا در بازارهای جهانی به ویژه ساخت‌وساز در کشورهای چین و آمریکا بستگی دارد.

سایر عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد 18، 16 و 14

از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد 18، 16 و 14 می‌توان به برند تولیدکننده، نرخ سوخت، هزینه حمل‌ونقل، میزان آزادسازی صادرات، تورم، میزان رشد اقتصادی و مناسبات سیاسی دولت با جهان اشاره کرد. به طورکلی هرگونه تنشی در روابط منطقه‌ای باعث افزایش نرخ دلار و رشد قیمت میلگرد و سایر مقاطع می‌شود. حتی اگر این افزایش قیمت منجر به رشد تقاضا و افزایش مصرف نشود.

مهم ‌ترین برندهای میلگرد

یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت میلگرد 18، 16 و 14 به برند تولیدکننده آن مربوط می‌شود. همان طور که می‌دانید میلگرد ذوب آهن اصفهان یکی از باکیفیت‌ترین و استانداردترین میلگردهای داخلی را تولید می‌کند. از این رو قیمت میلگرد اصفهان یکی از بالاترین‌ها و در عین حال به‌صرفه‌ترین میلگردها در بازار آهن به شمار می‌رود. از آنجا که قیمت میلگرد براساس وزن آن محاسبه شده محصولات سنگین وزن در یک طیف و محصولات سبک در طیف دیگر قرار می‌گیرند. علاوه بر میلگرد اصفهان، میلگرد کویر کاشان، میلگرد سرمد، میلگرد میانه، میلگرد نیشابور، میلگرد شاهرود، میلگرد درپاد تبریز، میلگرد کوثر، میلگرد فایکو، هیربد و ... از جمله دیگر برندها در این طیف هستند. در مقابل میلگرد ظفر بناب ، میلگرد راد، میلگرد فولاد سیرجان، امیرکبیر، آناهیتا، میلگرد زاگرس، میلگرد سیادن ابهر و شاهین بناب و ... در طیف دیگر و ارزان‌تر بازار قرار دارند.

تأثیر وزن میلگرد بر قیمت تمام شده

در هنگام خرید میلگرد حتماً به وزن میلگردها توجه کنید. فروش میلگرد براساس واحد کیلوگرم است برهمین اساس دقت کنید که ممکن است واحد کیلوگرم یک برند گران‌تر از برند دیگر باشد اما چون وزن شاخه آن سبک‌تر است، احتمالا هزینه تمام شده آن ارزان‌تر شود.

معمولاً وزن میلگرد را با توجه به کاربرد و شیوه تولید آن برند انتخاب می‌کنند. هرچند با بیشتر شدن وزن میلگرد و نزدیک شدن آن به عدد استاندارد، کیفیت آن نیز بهتر می‌شود اما برندهایی مانند میلگرد راد همدان از جمله میلگردهای سبک ولی باکیفیت بازار هستند که در بسیاری از پروژه‌های ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

افزایش تورمی قیمت میلگرد به ویژه در سایزهای پرتقاضا، رکود پس از هر جهش تورمی قیمت، کاهش تقاضا به دلیل کاهش ساخت‌وساز، کاهش صادرات به دلیل حضور رقبایی نظیر روسیه و ترکیه و سخت‌تر شدن شرایط ارتباط به دلیل تحریم‌ها، سیاست‌های دوره‌ای دولت‌ها، محدودیت در دسترسی به منابع انرژی برای تولیدکنندگان و حضور واسطه‌ها از مهم‌ترین اخلال‌های هستند که بازار میلگرد در سال‌های اخیر با آن‌ها روبرو بوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه