رپورتاژ آگهی/

10 تا علائم اصلی و اساسی خرابی گیربکس اتوماتیک

کدخبر : 65297

در این مقاله سعی می‌شود تا به شما عزیزان توضیحاتی راجع به اهمیت گیربکس، علائم خرابی و راه‌های پیشگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک به شما عزیزان گفته شود. همچنین تیم سون گیربکس همواره همراه شما در تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروی شما است.

در متن زیر تلاش می‌کنیم تا به شما عزیزان علائم اصلی خرابی گیربکس اتوماتیک، اهمیت گیربکس اتوماتیک و راهکارهایی برای پیشگیری از خرابی و کاهش هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو شما را بگوییم.

اهمیت گیربکس اتوماتیک خودرو

گیربکس اتوماتیک یکی از اجزای اساسی خودروهای مدرن است که برای انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها به کار می‌رود. در مقایسه‌ با گیربکس دستی که نیاز به تعویض دستی دنده دارد، گیربکس اتوماتیک به طور خودکار دنده‌ها را تغییر می‌دهد و به راننده اجازه می‌دهد به طور آسان‌تر و بدون تلاش زیاد خودرو را کنترل کند. گیربکس اتوماتیک یکی از قطعات مهم خودرو است که در صورت خراب شدن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای راننده و سایر قطعات خودرو شود. بنابراین، شناخت علائم خرابی گیربکس اتوماتیک و رفع آن‌ها در اسرع وقت ضروری است. تشخیص مشکلات گیربکس اتوماتیک به دلیل پیچیدگی و حساسیت بسیار بالایی که دارند، خیلی سخت و دشوار است و شناسایی آن‌ها نیازمند تعمیرکاران حرفه‌ای و کاربلد می‌باشد.

 

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک یکی از قطعات مهم خودرو است که در صورت خراب شدن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای راننده و سایر قطعات خودرو شود. بنابراین، شناخت علائم خرابی گیربکس اتوماتیک و رفع آن‌ها در اسرع وقت ضروری است. در متن زیر، ما به بررسی برخی از علائم رایج خرابی گیربکس اتوماتیک چری و راه‌های پیشگیری و تعمیر آن‌ها می‌پردازیم.

10خرابی‌های گیربکس اتوماتیک ممکن است به عنوان نشانه‌های خاصی در رفتار خودرو ظاهر شوند. در زیر، 10 علامت مهم و حیاتی خرابی گیربکس اتوماتیک ذکر شده است:

صداهای ناعادی:

  • صداهای غیرعادی مثل صداهای تق تق، شیشه، یا صداهای تریش در هنگام تغییر دنده ممکن است به وجود خرابی اشاره کند.

تغییرات در شفت گیربکس:

  • اگر شفت گیربکس حرکت یا ترازویی غیرعادی داشته باشد، این ممکن است به وجود مشکل در گیربکس اشاره کند.

عدم تغییر دنده به صورت صحیح:

  • اگر گیربکس به درستی دنبال دنده نرود یا تغییر دنده با تاخیر انجام شود، این نشانه خرابی ممکن است باشد.

لرزش هنگام تغییر دنده:

  • وجود لرزش یا ترسیم در هنگام تغییر دنده ممکن است به خرابی اطلاع دهد.

تغییر رنگ یا بوی روغن:

  • اگر رنگ روغن گیربکس تغییر کند یا بوی نامطبوعی از آن حاصل شود، این ممکن است نشانه نشتی یا آلودگی در گیربکس باشد.

اختلال در ترازوی گیربکس:

  • ترازوی گیربکس نباید افتادگی داشته باشد. هر تغییر در این ترازو ممکن است به مشکلات اشاره کند.

گیر کردن در دنده:

  • اگر گیربکس در یک دنده خاص گیر کند و نتواند به دنبال دنده شود، این ممکن است به مشکلات در سیستم اشاره کند.

افزایش حرارت گیربکس:

  • حرارت زیاد در گیربکس ممکن است به نشتی یا مشکلات در سیستم اشاره کند.

لرزش در حالت پارک:

  • وجود لرزش یا حرکت ناخواسته در حالت پارک ممکن است به خلل در مکانیزم قفل گیربکس اشاره کند.

نشانه‌های چراغ‌ها:

  • چراغ‌های هشداری مانند چراغ گیربکس یا چراغ چک موتور در داشبورد روشن می‌شوند، که ممکن است به خطای گیربکس اشاره داشته باشد.

هر یک از این علائم ممکن است نشانه خرابی گیربکس باشد، و بهتر است در صورت مشاهده هر کدام از این علائم، خودرو را به تعمیرگاه متخصص ببرید تا خرابی تشخیص داده شود و اقدامات لازم برای تعمیرات انجام شود. برای تشخیص دقیق و رفع مشکل، توصیه می‌شود خودرو را به تعمیرگاه متخصص معتبر ببرید. تحلیل توسط یک تکنسین ماهر می‌تواند به شناسایی و رفع دلایل صدای تق تق کمک کند.

 

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

راه‌های پیشگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک

برای پیشگیری از خرابی گیربکس اتوماتیک چری، باید به نکات زیر توجه کنید:

تعویض به موقع روغن گیربکس:

روغن گیربکس نقش مهمی در روانکاری و خنک‌کاری قطعات داخلی گیربکس دارد. روغن گیربکس باید همواره شفاف، قرمز روشن و بدون بو باشد. در غیر این صورت، نشاندهنده فرسودگی و آلودگی آن است. باید هر 40 هزار کیلومتر یا هر دو سال یک بار روغن گیربکس را تعویض کنید و حتماً از نوع روغن مناسب برای گیربکس خودرو خود استفاده کنید.

تعویض به موقع فیلتر گیربکس:

فیلتر گیربکس وظیفه جذب ذرات رسوب و آلودگی را دارد و باعث میشود که روغن گیربکس همواره تمیز باشد. فیلتر گیربکس باید همزمان با تعویض روغن گیربکس تعویض شود تا از کاهش عملکرد و خطر خراب شدن قطعات جلوگیری کند.

رعایت حالت مناسب دنده:

باید همواره حالت مناسب دنده را برای شرایط رانندگی خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، در سرازیرها و صعودها، حالت (Drive (D را فعال کنید تا از ساییدگی نوار و کلاچ جلوگیری کنید. در حالت (Neutral (N یا خلاص، نباید رانندگی کنید زیرا باعث مصرف بیشتر سوخت و کاهش کنترل بر روی خودرو می‌شود. در حالت (Park (P، باید حتماً دستبرقی را فعال کنید تا از حرکت ناخواسته خودرو جلوگیری کنید.

تعویض دنده در حالت توقف:

باید همیشه قبل از تعویض دنده، خودرو را به حالت توقف کامل برسانید و پدال ترمز را فشار دهید. این کار باعث می‌شود که از فشار زیاد به شیر برقی و ساییدگی نوار و کلاچ جلوگیری کنید. همچنین، نباید در حین حرکت، دنده را از حالت D به (Reverse (R یا برعکس تغییر دهید زیرا باعث آسیب به قطعات گیربکس می‌شود.

سبک رانندگی مناسب:

باید همواره با سرعت مناسب و با توجه به شرایط جاده و ترافیک رانندگی کنید. از شتاب زدن و ترمز ناگهانی خودداری کنید زیرا باعث مصرف بیشتر سوخت و فشار زیاد به گیربکس می‌شود. از لانچ کردن یا نگه‌داشتن پدال گاز در حالت N و سپس گذاشتن دنده در حالت D پرهیز کنید زیرا باعث ساییدگی شدید نوار و کلاچ می‌شود.

انجام سرویس‌های دورهای:

باید هر 10 هزار کیلومتر یک بار، خودرو را به مکانیک مورد اعتماد خود ببرید و گیربکس را بررسی و تنظیم کنید. در صورت لزوم، قطعات فرسوده را تعویض کنید. این کار باعث می‌شود که عملکرد گیربکس بهینه باشد و از خطر خراب شدن آن جلوگیری کنید.

 

مهمترین قسمت در میزان کاهش هزینه‌های مصرفی و کاهش هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک را می‌توان به چکاپ‌های دوره‌ای نسبت داد. همانطور که اول گفتیم گیربکس اتوماتیک یکی از مهمترین قطعات خودرو است و تعمیر، عیب‌یابی و حتی کوچکترین‌ کارها مثل تعویض روغن هم نیازمند تخصص و کار حرفه‌ای مباشد.

 

تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک سون گیربکس با ارائه خدماتی مثل عیب یابی تخصصی رایگان، مشاوره تخصصی رایگان، 1 سال گارانتی بر روی تمامی فعالیت‌های خود، اعزام خودرو بر رایگان به محل، احتساب قیمت بر مبنای تعرفه مصوب اتحادیه و تحویل سریع و فوری می‌تواند کمک شایانی در تعمیر گیربکس اتوماتیک شما داشته باشد. همچنین می‌توانید روی دوره‌های سرویس گیربکس اتوماتیک خودروی خود نیز روی تعمیرگاه تخصصی سون گیربکس حساب باز کنید. برای آگاهی از پیشنهادهای ویژه سون گیربکس برای سرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک خودروی خود با شماره (09128349504) تماس بگیرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه