رپورتاژ آگهی/

تفاوت قوطی و پروفیل آهن از نظر ظاهر و قیمت

تفاوت قوطی و پروفیل آهن از نظر ظاهر و قیمت
کدخبر : 65390

قیمت قوطی آهن و پروفیل که به بازار عرضه می شود متناسب با معیارهایی همچون نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، شرکت سازنده، ضخامت، وزن، ابعاد، کیفیت مواد اولیه مصرفی و برخی موارد دیگر دچار تغییر می شود.

برای بررسی تفاوت قوطی و پروفیل باید به این مسئله توجه کنید که در عین شباهت های زیاد بین این محصولات فولادی، می توان گفت که قوطی و پروفیل از برخی جنبه ها همچون کاربرد یا سطح مقطع تا حدودی با یکدیگر فرق دارند.

ازاین‎رو بهتر است که شناخت خوبی نسبت به تفاوت میان این مقاطع فولادی داشته باشید تا در صورت نیاز، بتوانید محصولی را خریداری کنید که بهترین کارایی را در اختیارتان قرار دهد.

ابتدا لازم است تا با تعریف پایه و ابتدایی پروفیل آهن آشنا شویم و روش های تولید این مقطع فولادی پرکاربرد در صنایع مختلف را بررسی کنیم.

 

پروفیل آهن چیست و چگونه تولید می شود؟

در زمان قدیم برای ساخت در و پنجره از چوب و مواد طبیعی استفاده می شد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی انواع فلزات جای خود را با چوب عوض کردند. زیرا چوب هم زود خراب می شد و هم قیمت بالایی داشت.

همچنین برای استفاده از چوب باید منابع طبیعی زیادی نابود می شد. به همین دلیل بعد از جنگ جهانی دوم سعی کردند که انواع فلزات را در قالب های مختلف برای ساخت در و پنجره و نرده و... طراحی کنند.

پروفیل مصارف زیادی در ساختمان سازی، صنعت و راه سازی دارد، اما بیشترین کاربرد آن در ساخت در و پنجره های آهنی می باشد.

پروفیل ها بشکل مربع و مستطیل وجود دارند که در مقاطع کوچک آن جهت نرده های فلزی برای در و پنجره ها، راه پله ها، نرده کشی دیوارهای کارخانه ها، پیاده روها و نیز خیابانها استفاده می گردد، اما مقاطع بزرگتر پروفیل ها به ستونی معروف هستند که در ساخت ستون و اسکلت فلزی کاربرد دارد.

 

انواع پروفیل ها از نظر شکل و ابعاد

برای اینکه بتوانیم جنس پروفیل ها را بهتر بشناسیم لازم است که ابتدا درک درستی از این سوال داشته باشیم که پروفیل چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع پروفیل کدام است و دارای چه مقاطعی است. در ادامه این مطلب به طور جامع به این سوال ها پاسخ خواهیم داد و آنها را بررسی می کنیم.

پروفیل ها در یک تقسیم بندی کلی و ابتدایی به دو نوع باز و بسته تقسیم بندی می شوند. در این تقسیم بندی انواع پروفیل باز و بسته بر اساس ابعاد و ضخامت دسته بندی می شوند. هر کدام از این دسته بندی ها روش تولید خود را دارند و از این نوع پروفیل ها در صنعت ساختمانی و دیگر صنایع نظیر خوردرو سازی استفاده می شود. در ادامه هر کدام از این دو دسته را از لحاظ شکل، ابعاد و کاربرد بررسی می کنیم.

 

پروفیل های باز

پروفیل های باز دسته ای از پروفیل ها هستند که در ابعاد و ضخامت های مختلف تولید می شوند. از جمله این پروفیل ها می توان به تیرآهن، نبشی، ناودانی، پروفیل آبرو، پروفیل Z، فرانسوی و … اشاره کرد.

از پروفیل های باز در ساخت و ساز هایی مانند: ساخت لوله، کشتی سازی، سالن های ورزشی و سوله، ایستگاه سوخت و … استفاده می شود. این دسته از پروفیل ها با توجه به استحکام بالا، وزن سبک و قابلیت نصب آسان بسیار پر طرفدار هستند و در بیشتر صنایع نیز کاربرد دارند.

علاوه بر اینها قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن آنها عامل مهمی در تولید و انتخاب آنها در ساخت و تولید است. از جمله پروفیل های باز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • نبشی
  • چهار پهلو
  • ناودانی
  • Z شکل
  • سپری
  • پروفیل U
  • HAT

 

پروفیل های بسته

این دسته از پروفیل ها همانند نمونه های باز آن ابعاد و شکل های مختلفی دارند. از موارد کاربردی آن می توان در ساخت نرده ها، راه پله، درب و پنجره، خودروسازی و … اشاره کرد.

پروفیل های بسته به شکل های لوله، قوطی، کلافی، پی وی سی و موارد مشابه و به روش های مختلف تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. از کاربرد های عمده پروفیل های بسته می توان به استفاده وسیع آنها در صنایع ساختمانی اشاره کرد. پروفیل های بسته از نظر شکل شامل موارد زیر می شوند:

 

  • لوله
  • پروفیل های معروف به UPVC
  • پنجره های ساختمانی
  • قوطی های مربع و مستطیل
  • پروفیل چهارچوب در

 

فرآیند تولید پروفیل شامل موارد زیر می‌شود:

  • تولید پروفیل به روش مستقیم
  • تولید پروفیل به روش غیرمستقیم

 

مراحل فرآیند تولید پروفیل

اولین مرحله در تولید انواع پروفیل، تهیه مواد اولیه است. مواد اولیه مصرفی در ساخت پروفیل‌ها، ورق‌ها هستند. این ورق‌ها می‌توانند از جنس‌های مختلفی باشند اما عمده پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی، از ورق‌های فولادی تولید می‌شوند. ورق‌هایی که معمولاً برای تولید پروفیل مورداستفاده قرار می‌گیرند شامل مواردی همچون St37، JIS G3131 و JIS G3132 می‌شوند. ورق‌های یادشده به‌صورت کلاف خریداری می‌شوند.

در مرحله بعدی، کلاف‌ها باید به‌صورت ورق‌های برش خورده درآیند. این کار توسط دستگاه‌های برش ورق و به‌صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک انجام می‌گیرد. بدین منظور، ورق‌ها به‌صورت کلاف بر روی قسمت کلاف‌گیر دستگاه برش ورق قرار می‌گیرند. در این قسمت، سر ورق‌ها با چرخش قسمت کلاف گیر، در زیر غلتک‌ها قرار می‌گیرند تا صاف شوند. پس از صاف شدن، ورق‌هاتوسط گیوتین برش داده می‌شوند. در انتهای این مرحله، ورق‌ها به‌صورت نوار درمی‌آیند تا به مرحله بعدی و خط تولید فرستاده شوند. با مهم‌ترین تولیدکنندگان پروفیل در ایران در این لینک آشنا شوید.

 

فرآیند تولید پروفیل به صورت مستقیم

در این روش، زاویه‌های مدنظر در پروفیل از طریق خم‌کاری ورق به دست می‌آیند. پس از اعمال شکل زاویه‌ها، از طریق جوش‌های فرکانسی دوتایی، با اتصال لبه ورق‌ها به یکدیگر، مقطع پروفیل‌ها شکل می‌گیرند. در انتها نیز پروفیل تولیدشده در ابعاد موردنظر برش داده ‌شده و آماده بسته‌بندی می‌شود. این روش مناسب برای تولید پروفیل‌هایی با سطح مقطع مربعی یا مستطیلی است.

 
مزایای تولید پروفیل به روش مستقیم

ازجمله مهم‌ترین مزایای این روش می‌توان به زاویه‌های تیز، دقت ابعادی بالا، ثابت بودن خط جوش، کاهش انحنای سطح و برخورداری از کیفیت بالا نسبت به دیگر روش‌ها اشاره کرد.

 
معایب تولید پروفیل به روش مستقیم

جدا از مزایای گفته‌شده، فرآیند تولید پروفیل به‌صورت مستقیم دارای معایبی همچون افزایش استهلاک قالب‌ها ناشی از تفاوت در قطر قسمت‌های مختلف قالب است. از دیگر معایب آن می‌توان به نیاز به دقت بالا در ماشین‌کاری و عملیات حرارتی و وجود قطرهای متفاوت در محصول تولیدی اشاره کرد. ضمن اینکه، این روش نسبت به روش غیرمستقیم، دارای سرعت تولید و راندمان پایین‌تری است.

 

فرآیند تولید پروفیل به صورت غیرمستقیم

در تولید پروفیل به شکل غیرمستقیم، ابتدا ورق‌ها به شکل لوله درمی‌آیند. سپس، این لوله‌ها به سه صورت مختلف شکل‌دهی می‌شوند که شکل‌دهی مرکزی، شکل‌دهی لبه‌ای و شکل‌دهی شعاعی را شامل می شوند. این روش‌ها منجر به تبدیل لوله‌های ابتدایی به شکل قوطی می‌شوند. همچنین، لوله‌های فلزی درزدار از دیگر محصولات تولیدشده به این روش هستند.

از روش تولید غیرمستقیم پروفیل‌ها تحت عنوان روش on line نیز یاد می‌شود. کاربرد پروفیل ‌ها نیز ارتباط تنگاتنگی با روش تولید آن‌ها دارد. زیرا خواص و ساختار یک ماده متأثر از روش تولید است. هر یک از پروفیل‌های تولیدشده به روش مستقیم یا غیرمستقیم کاربردهای منحصربه‌فردی دارند.

 
مزایای تولید پروفیل به روش غیرمستقیم

مهم‌ترین مزیت این روش، سرعت تولید بالا و راندمان بالا است. سرعت تولید بالا از طرف دیگر منجر به تولید محصول بیشتر می‌شود. همچنین، قالب‌ها منحنی شکل هستند که ساخت و تولید آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. ضمن اینکه، عدم وجود لبه‌های تیز، احتمال شکستن آن‌ها را در حین عملیات حرارتی کاهش داده و یا به‌طور کامل از بین می‌برد.

 
معایب تولید پروفیل به روش غیرمستقیم

از معایب ساخت پروفیل به‌صورت غیرمستقیم می‌توان به مواردی همچون کیفیت پایین‌تر نسبت به روش مستقیم، دقت ابعادی کمتر، افزایش انحنای سطحی و عدم دقت در آن و همچنین ثابت و دقیق نبودن خط جوش اشاره کرد. بنا به دلایل و معایب گفته‌شده، معمولاً پروفیل‌های تولیدشده به روش غیرمستقیم دارای قیمت ارزان‌تری نسبت به پروفیل‌های تولیدشده به روش مستقیم هستند.

 

عوامل موثر بر قیمت پروفیل فولادی

در ادامه به عواملی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بعنوان عاملی تاثیر گذار بر روی قیمت پروفیل آهن شناخته می شوند اشاره نموده ایم. لازم به ذکر است، از آنجا که قوطی آهن نوعی پروفیل بسته به حساب می آید، می توان این عوامل را به این مقطع فولادی نیز بسط داد.

 

وزن پروفیل

وزن نهایی پروفیل، متاثر از ضخامت ورق به کار رفته در پروفیل است. طبیعی است که هر قدر ضخامت پروفیل بیش تر باشد، وزن آن نیز بیش تر خواهد شد. به تناسب این موارد نیز، قیمت پروفیل افزایش خواهد داشت. در بازار به طور کلی پروفیل ها یا سبک و یا سنگین هستند که این موارد به ضخامت آن ها برمی گردد.

اگرچه ضخامت و وزن بیش تر سبب افزایش قیمت می شود؛ با این حال در مواردی به علت آن که ظرافت و حساسیت بیش تری در پروسه تولید پروفیل ها مانند پروفیل سبک وجود داشته باشد، هزینه بیشتر می شود. مثلا قیمت پروفیل های سبک نسبت به پروفیل های سنگین بیش تر است.

 

قیمت متریال اولیه

شاید بتوان این گونه گفت که قیمت مواد اولیه از اصلی ترین عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن است. پروفیل ها از ورق و آلیاژهای گوناگونی تولید می شوند. بنابراین جنس ورق ها تعیین کننده قیمت نهایی خواهند بود.

اگر بخواهیم به صورت غیرمستقیم به بررسی تاثیر مواد اولیه بپردازیم، لازم است این مورد را در مواد اولیه فولاد جست وجو کنیم. فولاد خود از سنگ آهن، زغال سنگ و آهن اسفنجی تولید می شود. بنابراین به صورت غیرمستقیم قیمت سنگ آهن و دیگر مواد، ازدیاد معادن زغال سنگ و غیره نیز از عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن هستند.

 

میزان عرضه و تقاضا

معمولا مصرف کنندگان در صورت پایین بودن قیمت محصول ساخته شده از پروفیل، مقادیر بیشتری از آن را تقاضا می کنند و در صورت بالا بودن قیمت، مقادیر کم تر. با این حال، زمانی که تقاضا برای یک محصول کش سان باشد، تغییرات کمی در قیمت، ممکن است منجر به تغییرات زیادی در مقدار تقاضا شود.

در صورت عدم کشش تقاضا، تغییر قیمت ها تاثیر قابل توجهی بر تقاضا ندارد. بنابراین، یک شرکت می تواند در صورت عدم کشش تقاضا سود بیشتری دریافت نماید. علاوه بر این، خریدار تا زمانی که سودمندی محصول را حداقل برابر با قیمت پرداخت شده بداند، آماده پرداخت است. بنابراین، هم مطلوبیت و هم تقاضا برای یک محصول بر قیمت آن تاثیر می گذارد.

 

هزینه حمل و نقل

هزینه جابه جایی از دیگر عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن است. هرقدر مسیر بیش تر و طولانی تر باشد، هزینه نیز افزایش خواهد داشت. طبیعتا در حین جابه جایی امکان وقوع مشکلات آب و هوایی نیز وجود دارد که بر قیمت تمام شده، موثر خواهد بود.

 

نوسانات ارز

در خیلی از موارد، تعدادی از مواد اولیه تولید داخل نیست و وارداتی می باشد. بنابراین قیمت آن با ارز جهانی محاسبه می شود. به همین علت و به جهت نوسان زیاد دلار در بازار، لازم است هنگام خریداری مقاطع فولادی، به بازار ارز و دلار توجه کافی شده و از هزینه های اضافه جلوگیری شود.

 

وجود یا عدم وجود واسطه در خرید

از دیگر عوامل مهمی که بر قیمت تمام شده پروفیل اثر می گذارد، واسطه در خرید است. طبیعی است که هر قدر واسطه بیش تری در خرید وجود داشته باشد، هزینه نهایی نیز بیش تر خواهد بود. به این ترتیب، با خرید از مراکز بدون واسطه، امکان کاهش هزینه ها وجود خواهد داشت. شما می توانید از کارخانه های نام آشنا مانند کارخانه شاهین فلز سپاهان (SFS)، اقدام به خرید بدون واسطه نمایید.

 

تفاوت قوطی و پروفیل در چیست؟

هرچند به طور معمول نام قوطی و پروفیل در بازار آهن آلات به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما این ۲ محصول تا حدودی با یکدیگر فرق دارند که توجه به تفاوت ها برای پیداکردن مقطع فولادی مناسب بسیار حائز اهمیت است.

البته باید این را در نظر داشته باشید که قوطی در واقع یکی از زیرمجموعه های پروفیل به شمار می رود؛ اما با توجه به ویژگی های خاصی که دارد معمولا به عنوان یک مقطع پرکاربرد شناخته می شود که در برخی معیارها با پروفیل تفاوت دارد.

در این راستا برای بررسی تفاوت هایی که بین این محصولات وجود دارد می توان به معیارهای مختلفی همچون شکل ظاهری، کاربرد و ویژگی های ساختاری توجه کرد که به شرح زیر هستند.

 

 

تفاوت قوطی و پروفیل ازنظر ظاهر

پروفیل به نوعی از مقاطع فولادی گفته می شود که طول زیادی دارد و سطح مقطع آن ثابت است که شامل ۲ گروه اصلی باز و بسته می شود و برای مصارف صنعتی و ساختمانی کاربردهای زیادی را ارائه می دهد

این درحالی است که برای قوطی معمولا سطح مقطعی به شکل مربع یا مستطیل در نظر گرفته می شود و ساختاری توخالی دارد که در زیرمجموعه پروفیل های بسته قرار می گیرد.

 

تفاوت در کاربرد پروفیل و قوطی

به دنبال بررسی تفاوت قوطی و پروفیل باید به نوع کاربرد این محصولات دقت زیادی داشته باشید که در این راستا می توان گفت ویژگی هایی همچون انعطاف پذیری مناسب، شکل پذیری و سطح مقطع قوطی باعث استفاده گسترده این محصول برای ساخت در و پنجره می شود.

از سوی دیگر پروفیل ها موارد کاربرد گسترده تری را به خود اختصاص می دهند که شامل پروژه های ساختمانی، طراحی سوله، تانکر، خودروسازی و بسیار موارد دیگر است که به صورت نبشی، میلگرد، ناودانی و تیرآهن مورد استفاده قرار می گیرند.

 

تفاوت قوطی و پروفیل براساس خواص فیزیکی

برای ایجاد تمایز بین قوطی و پروفیل لازم است که به مشخصات فنی متنوعی مانند استحکام، انعطاف پذیری، قابلیت جوشکاری و شکل پذیری توجه کافی داشته باشید که در انتخاب بهتر به شما کمک می کند.

 

بررسی قیمت قوطی و پروفیل

قیمت قوطی آهن و پروفیل که به بازار عرضه می شود متناسب با معیارهایی همچون نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، شرکت سازنده، ضخامت، وزن، ابعاد، کیفیت مواد اولیه مصرفی و برخی موارد دیگر دچار تغییر می شود.

با توجه به این موارد امکان ارائه یک قیمت واحد و مشخص برای این محصولات وجود ندارد و ممکن است به صورت روزانه قیمت انواع قوطی و پروفیل با نوسان مواجه شود که برای بررسی این معیار می توانید به وب سایت های معتبر مراجعه کنید.

 

جمع بندی

قوطی و پروفیل ازجمله مقاطع پرکاربردی هستند که معمولا نام آن ها در بازار آهن آلات به جای یکدیگر به کار می رود اما می توان معیارهایی را برای تفاوت قوطی و پروفیل مدنظر قرار داد که شامل شکل سطح مقطع، کاربرد و مشخصات فیزیکی می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه