نقش بانک توسعه تعاون در توسعه اقتصادی کشور

نقش بانک توسعه تعاون در توسعه اقتصادی کشور
کدخبر : 58710

بانک های توسعه‌ای به عنوان نهادهای مالی با اهداف خاص تشکیل شده‌اند که به منظور ترویج توسعه اقتصادی و اجتماعی در یک کشور فعالیت می‌کنند. عملکرد بانک توسعه تعاون در ۱۴سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از دو سوم تسهیلات پرداختی به بخش تعاون و تعاونگران بوده است.

 رضا زکایی خبرنگار رصد اقتصادی ، بانک‌های توسعه‌ای، نقش کلیدی در تأمین منابع مالی و ارائه خدمات مالی به بخش های توسعه‌برگردان اقتصاد دارند. در این گزارش که به بهانه چهاردهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه تعاون به بررسی اهمیت و تمایز بانک های توسعه‌ای با محوریت بانک توسعه تعاون نسبت به سایر بانک‌ها پرداخته می‌شود و نقش آنها در توسعه اقتصادی کشور بررسی می‌شود.

 

اهمیت بانک های توسعه‌ای با محوریت توسعه تعاون

بانک های توسعه ای با تمرکز بر تامین منابع مالی برای پروژه های توسعه ای، نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشورها دارند. این بانک ها معمولاً تحت نظارت دولت و بانک مرکزی فعالیت می‌کنند و قوانین و مقررات خاصی را برای عملکرد آنها تعیین می‌کنند. از جمله اهمیت های بانک های توسعه ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تأمین منابع مالی: بانک های توسعه ای با ارائه وام‌ها و اعطای تسهیلات مالی، منابع مالی لازم برای پروژه های توسعه ای را تأمین می‌کنند. این اقدام به تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور کمک می‌کند.

بانک توسعه تعاون همواره در کنار حمایت از بخش تعاون، صنعت و بنگاه‌های اقتصادی، توجه ویژه‌ای به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه داشته و یکی از بانک‌های عامل دولت در تخصیص منابع قرض الحسنه به طرح‌های حمایتی و تکلیفی اعم از ازدواج، فرزندآوری و اشتغال مددجویان سازمان‌های حمایتی می‌باشد که این مهم نیز سبب انگیزه دوچندان بانک در ایجاد اشتغال پایدار و افزایش رفاه خانوار گردیده است.

در همین راستا، طی یکسال اخیر بیش از ۱. ۵۸۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه در قالب ۱۶۳۸ فقره پرونده با عناوین قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری، مشاغل خانگی و اشتغالزایی مددجویان سازمان‌های حمایتی توسط بانک توسعه تعاون به متقاضیان پرداخت گردیده که حاکی از اهتمام ویژه مجموعه بانک توسعه تعاون به رسالت حمایتی خود در کلیه زمینه‌ها و جوانب مورد نیاز جامعه داشته است.

حمایت از بخش های توسعه‌برگردان: بانک های توسعه ای به ویژه به بخش های توسعه‌برگردان اقتصاد، مانند صنعت، کشاورزی، انرژی و زیرساخت‌ها، حمایت می‌کنند. این بخش ها به عنوان محرک های اصلی توسعه اقتصادی در یک کشور در نظر گرفته می‌شوند و نیازمند منابع مالی قابل توجهی برای پیشرفت خود هستند. بانک های توسعه ای با ارائه تسهیلات مالی، امکان رشد و توسعه این بخش ها را فراهم می‌کنند.

منابع بانک توسعه تعاون در پایان سال۱۴۰۱ با رشد ۳۳درصدی در مقایسه با سال پیشین در حدود۵۶۰هزار میلیارد ریال و مصارف نیز ۵۴۰هزار میلیارد ریال بوده است. رشد مصارف و منابع بانک توسعه تعاون در سال۱۴۰۱ از میانگین شبکه بانکی بالاتر بوده است.

با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی بانک توسعه تعاون مکلف به تقویت و ارتقای بخش تعاون در اقتصاد ملی شده است. در همین راستا، بانک توسعه تعاون با هدف حمایت از بخش واقعی و مردمی اقتصاد  نرخ سود تسهیلات به تعاونی‌ها را ۲درصد کاهش داده است. به گفته مدیرعامل بانک توسعه تعاون، این بانک مسئولیت و رسالت خود را خدمت‌رسانی به بخش تعاون، تولید و بنگاه‌های کوچک و متوسط تعریف کرده است.  

بانک توسعه تعاون طی سه‌ماه ابتدایی سال جاری نیز در شاخص تسهیلات اعطایی رشد ۹درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاصل کرده و مانده مصارف در پایان خرداد سال۱۴۰۲ رشد ۳۲درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است.

پیشگیری از خطرات مالی: بانک های توسعه ای تمایل دارند پروژه هایی را با ریسک کمتر به تأمین منابع مالی برسانند. این بانک ها با تحلیل دقیق و صحیح پروژه ها و ارزیابی صحت و سقم آنها، خطرات مالی را کاهش داده و از ایجاد بحران های مالی جلوگیری می‌کنند.

بانک توسعه تعاون در وضعیت رو به رشدی قرار دارد و بعد از رکود دهه 90 و انزوای بخش تعاون در برهه‌ای قرار گرفته است که مقامات ارشد دولت قصد ارائه فرصت به بخش تعاون را دارند و بانک نیز به لحاظ وضعیت نقدینگی و سرمایه شرایط خود را بهبود داده است .

اتحادیه‌ها، شرکت‌های تعاونی، کارآفرینان و بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توانند روابط سازنده‌ای با بانک توسعه تعاون برقرار می‌کنند تا با انعقاد تفاهم‌نامه و قراردادهای همکاری امکان تعامل بانک با تعاونگران وضعیت بهتری برایشان فراهم گردد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه