بانک توسعه تعاون | فاطمه باقری

برنامه‌هایی در جهت تقویت تعاونی‌ها | ثبت عملکردها در حوزه تسهیلات بانک توسعه تعاون

برنامه‌هایی در جهت تقویت تعاونی‌ها | ثبت عملکردها در حوزه تسهیلات بانک توسعه تعاون
کدخبر : 57349

​بانک توسعه تعاون ایران در کنار اهداف برنامه‌ای درآمدزا و سودآور خود برای افزایش تولید و صادرات در بخش تعاون ظرفیت‌های خود را به کار گرفته است. از آنجایی که تقویت تعاونی ها در حوزه صادرات می تواند تاثیرات مثبتی در حوزه مهار تورم و رشد تولید در بر داشته باشد، بانک توسعه تعاون با هدف افزایش تولید و صادرات در بخش تعاون، ظرفیت های خود را به کار می‌گیرد.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار پایگاه خبری رصد اقتصادی، بانک توسعه تعاون در مرز دو اکوسیستم بانکی و تعاونی قرار دارد و به نوعی بازیگر اختصاصی این فضای مشترک است. رنگ بخش تعاون در بدنه سازمان ضعیف است. با تدوین سند تحول راهبردی بانک ماموریت و جایگاه بانک توسعه تعاون در زیست بوم تعاونی کشور را بازتعریف می کند. تدوین سند تحول 1404 بانک توسعه تعاون باید به چهار هدف فرصت‌آفرینی، مزیت‌آفرینی، ثروت‌آفرینی و ارزش‌آفرینی منتهی شود.

بانک‌ها به دلیل ویژگی قدرت خلق پول ضرورت دارد از طریق راهکارهای درونی و برونی تحت کنترل باشند. چنانچه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، دقت و اولویت کافی برای تقویت واحدهای تولیدی را داشته باشند و از پرداخت تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی که به منظور سفته‌بازی و اهداف سودجویانه متقاضی تسهیلات هستند پرهیز نمایند، می‌توانند نقش موثری در مهار تورم و رشد تولید ایفا نمایند.

ثبت عملکرد مناسب در حوزه تسهیلات خرد و کلان

بانک توسعه تعاون در سطح خرد و کلان، مؤلفه‌های مرتبط با الزامات وزارت امور اقتصادی و دارایی را رعایت می‌کند، هم از این لحاظ که آمار مناسبی در تحقق سهمیه ابلاغی وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری و نیز تسهیلات خرد بر مبنای اعتبار سنجی را رقم زده است.

این بانک در سال جاری مکلف به پرداخت ۲۰ هزار میلیارد وام قرض الحسنه ازدواج جوانان شد که با توجه به تقسیم بندی زمانی برای هر ماه یک دوازدهم سهمیه، ۱۵۷ درصد سهمیه ابلاغی مرتبط با سه ماهه را پرداخت و در مجموع ۳۹ درصد سهمیه سالانه را محقق کرده است.

بانک توسعه تعاون طی سه ماهه ابتدایی سال جاری به تعداد ۳۸۳۰ فقره و بیش از ۷۳۸۵ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج جوانان پرداخت نموده است.

همچنین با پرداخت ۱۴۲ درصد سهمیه ابلاغی مربوط به سه ماه در بخش تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری توانست با ثبت یک عملکرد مناسب ۳۶ درصد سهمیه سالانه را محقق کند. بانک توسعه تعاون طی سه ماهه ابتدایی سال جاری به تعداد ۳۳۵۷ فقره وام قرض الحسنه فرزندآوری پرداخت نموده است.

نقش‌آفرینی بانک توسعه تعاون در حوزه تعاون

بخش تعاون از این ویژگی برخوردار است که بستر و شرایط فعالیت بخش خصوصی را نیز تسهیل می کند و این شرایط در تعاونی ها فراهم است که همراه با تولید کالا و خدمات، مراحل فروش و عرضه نیز از طریق تعاونی امکان پذیر است. ویژگی‌های منحصر به فرد این رکن مهم اقتصاد ملی می‌تواند با مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی، توزیع عادلانه درآمد، ایجاد عدالت اقتصادی و توزیع فرصت‌های برابر در آحاد جامعه کمک شایانی به جامعه بکند.

۷۰ درصد تسهیلات بانک توسعه تعاون متعلق به بخش تعاون است و ارکان بانک با هدف تقویت و توانمندسازی تعاونی ها مشغول فعالیت هستند.

به گفته مدیرعامل بانک توسعه تعاون، افق این بانک در سال ۱۴۰۴ به عنوان بانک اول ترسیم شده و در حوزه ارائه خدمات دیجیتال به تعاونی‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط بنا دارد تا با همت کارکنان و ظرفیت‌های بانک توسعه تعاون این هدف را دست‌یافتنی کند.

به همین منظور این بانک قصد دارد تا با کنترل انضباط مالی، اعتباری و مدیریت نقدینگی، در انجام تعهدات و تکالیف خود در زمینه‌های حمایت از تعاونی‌ها، تولید و اشتغال و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه نهادهای حمایتی، جهش مسکن، مشاغل خانگی، ازدواج و فرزند آوری با تثبیت جایگاه خود این پیشروی را بهبود ببخشد.

بر اساس افق ترسیم شده در 1404 بانک توسعه تعاون به بانک برتر و پیشرو در ارائه خدمات مالی و اعتباری دیجیتال به شرکت های تعاونی و بنگاه های کوچک و متوسط تبدیل می شود. گزارش پروژه تحول سند راهبردی ۱۴۰۴ بانک توسعه تعاون نشان می دهد که کارشناسان این طرح به شناخت و دریافت خوبی از سازمان دست پیدا کرده اند که مدیرعامل این بانک، گام بعدی پس از تدوین سند تحول راهبردی بانک را اجرای پرقدرت آن در تمام سطوح بانک عنوان می‌کند.

صادرات همواره یکی از مولفه ها و نشانه های فعالیت، سالم، هدفمند و استاندارد هر واحد تولیدی و اقتصادی است، با توجه به تنوع فعالیت تعاونی ها در سراسر مناطق جغرافیایی کشور، مزیت های مهم صادراتی به کشورهای مقصد و هدف وجود دارد. مجموعه بانک توسعه تعاون نیز این هدف را در دستور برنامه‌ها و فعالیت‌های خود قرار داده است تا با حمایت از تعاونی ها آنان را در موقعیت صادرات کالا و خدمات قرار دهد.

تحول در حوزه خدمات ارزی نیز از مهمترین برنامه ها و راهبردهای بانک در مقطع کنونی است و با گسترش خدمات ارزی، امکان تبادلات و همکاری های بانکی با حدود ۱۶ کشور دنیا فراهم می‌شود. بانک توسعه تعاون به عنوان بانک پیشرو در شبکه بانکی با استفاده از مکانیزم تامین مالی خرد جمعی، نسبت به تجهیز منابع خرد مردمی اقدام نموده و این منابع تجمیع شده را در تامین مالی پروژه های مهم و اثرگذار بکار می گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه