ضرورت وجود مسئولیت‌های اجتماعی صنایع در مسیر توسعه اقتصادی

ضرورت وجود مسئولیت‌های اجتماعی صنایع در مسیر توسعه اقتصادی
کدخبر : 58711

توسعه صنعتی در کشورها، به ویژه در ایران، همواره برای رفع چالش‌ها و بحران‌های اقتصادی مهم بوده است. در این راستا، مسئولیت‌های اجتماعی نقش مهمی در ارائه خدمات مطلوب و شایسته با شناخت نیازهای واقعی جامعه ایفا می‌کند. به همین منظور با دسته‌بندی فعالیت‌های مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی در این گزارش با نگاهی به مزایا و معایب آن که از طرف موافقان و مخالفان ذکر شده به نقش صنایع در این حوزه پرداخته‌ایم.

رضا زکایی خبرنگار رصد اقتصادی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی در سال‌های اخیر در اکثر کشورها، به ویژه در کشورهای صنعتی، رشد و نموی قابل توجهی داشته است. این موضوع باعث بحث‌های مهم درباره نقش صنایع بزرگ در توسعه اقتصادی شده است. صنایع نه تنها نیازهای جامعه را تأمین می‌کنند، بلکه براساس نیازهای جامعه خدمات ارائه می‌دهند. مسئولیت اجتماعی می‌تواند در این رابطه دو طرفه نقش مهمی داشته باشد. صنایع موظف می‌شوند خدمات بهتری به جامعه ارائه دهند و تلاش بیشتری در شناخت نیازهای واقعی جامعه داشته باشند.

 

دسته‌بندی مسئولیت‌های اجتماعی در بررسی موافقان و منتقدان

مسئولیت‌های اجتماعی نه تنها سودآوری را برای شرکت‌ها به همراه دارد، بلکه به آنها کمک می‌کند تا در حل مسائل اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی مشارکت کنند و مسئولیت خود را قبال جامعه، سرنوشت کارکنان، ساکنان منطقه و محیط زیست و در یک نگاه کلی تر به سیاره زمین انجام دهند.اما در این میان مزایا و معایبی برای این حوزه از طرف موافقان و مخالفان ذکر شده است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها به چند حوزه تقسیم می‌شود. اولین حوزه، حوزه‌های انسان‌دوستانه است که شامل فعالیت‌های خیریه و کمک به نیازمندان است. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل پرداخت وجه نقد به نیازمندان، ارائه کالا یا خدمات به آنها و راه‌اندازی بنیادهایی باشد که این خدمات را ارائه می‌دهند.

دسته دوم فعالیت‌های اجتماعی، فعالیت‌های داوطلبانه است. به عنوان مثال، شرکت‌ها می‌توانند از کارمندان خود بخواهند در فعالیت‌های اجتماعی داوطلبانه شرکت کنند که به منفعت عمومی است. در این حالت، شرکت دستمزد را به کارکنان خود پرداخت می‌کند اما سود این فعالیت به جامعه می‌رسد.

دسته سوم فعالیت‌های اجتماعی، فعالیت‌های اقتصادی با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی است. در این حالت، توجه به فرایند تولید و تامین مواد اولیه مورد نیاز و حقوق افراد در تمام مراحل تولید مهم است. به عنوان مثال، استفاده از مواد اولیه با کیفیت و قانونی و جلوگیری از استفاده از کودکان کار و فعالیت‌های غیرقانونی.

مسئولیت‌های اجتماعی مرتبط با تبلیغات و معرفی شرکت و کالاها به دیگران، به عنوان یک دسته از مسئولیت‌های اجتماعی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که انجام این فعالیت‌ها تنها به منظور تبلیغات، هدف مناسبی برای مسئولیت‌های اجتماعی نیست و در بسیاری از موارد نتیجه معکوسی دارد.

پنجمین حوزه از مسئولیت‌های اجتماعی می‌تواند فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی باشد. به عنوان مثال، شرکت می‌تواند محصولات خود را به خیریه‌هایی که در حوزه ارائه همان محصولات فعالیت می‌کنند، اهدا کند. این کار باعث می‌شود تا علاوه بر معرفی محصول به مصرف‌کننده، افرادی که در آن حوزه کاری خاص فعالیت می‌کنند، از کیفیت محصول آگاه شوند و آن را به مشتریان بالقوه معرفی کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه