واردات خودرو باید آزاد شود

ورود ۲ سرمایه‌گذار جدید به صنعت خودرو

ورود ۲ سرمایه‌گذار جدید به صنعت خودرو
کدخبر : 21071

وزیر صمت با تاکید بر اینکه واردات خودرو باید آزاد شود، گفت: به زودی شاهد فعالیت دو مجموعه سرمایه گذار بزرگ از بخش خصوصی در حوزه خودرو خواهیم بود.

به گزارش رصداقتصادی، علیرضا رزم حسینی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این که مزایده ۶ هزار معدن کارشناسی شده و با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط و بر اساس آئین نامه شورای عالی معادن کشور است، اظهار داشت: برای برخی معادن ۳۰ - ۴۰ سال است پروانه بهره برداری صادر شده، اما فعالیتی در آن‌ها انجام نمی‌شود، بنابراین بر اساس قانون، این معادن خلع ید و به مزایده گذاشته شده است.

 

وی گفت: از شش هزار معدنی که به مزایده گذاشته شده حدود ۲۴۰۰ معدن واگذار شده است و بقیه متقاضی ندارند. شبهه‌ای در مزایده‌ها وجود ندارد و کار این واگذاری‌ها پیش از انتخابات انجام شده است. مزایده شش هزار معدن، معدن فروشی نیست و پولی دریافت نمی‌شود بلکه ریل گذاری برای دولت آینده است.

وزیر صمت با بیان اینکه وزارت صمت بنگاه سیاسی نیست بلکه بنگاه اقتصادی و کارشناسی است، افزود: در همه این مزایده‌ها نماینده دادستان حضور دارد.

واگذاری معادن یک سال زمان می برد

رزم حسینی گفت: مزایده این معادن با مشورت خانه صنعت و معدن بوده است، البته در بخش معدن؛ یک عده منافع و رسانه دارند و مافیای معدن وجود دارد.

وی افزود: بر اساس این مزایده‌ها، پولی وارد خزانه نمی‌شود بلکه یک برگ ضمانت نامه بانکی برای شرکت در مزایده گذاشته می‌شود. انجام کارهای واگذاری و راه اندازی این معادن حدود یک سال زمان می‌برد بنابراین همه مبالغ در دولت بعدی گرفته خواهد شد.

وی افزود: مزایده‌ها در ۳۱ استان انجام می‌شود و کسانی که در حوزه معدن اهلیت دارند و فعال هستند می‌توانند اطلاعات این معادن را از معاونت صنایع دریافت کنند.

وزیر صمت با بیان اینکه کمیته‌ای بر اساس ضوابطی که در آئین نامه شورای عالی معادن وجود دارد، اهلیت متقاضیان را تشخیص می‌دهد، گفت: کسانی که متقاضی معادن صنایع فلزی مانند سنگ آهن هستند باید ضمانت نامه ۵۰۰ میلیون تومانی، متقاضیان معادن سنگ‌های تزئینی و نما ۱۰۰ میلیون تومانی و شرکت کنندگان در مزایده معادن شن و ماسه؛ ضمانت نامه ۳۰ میلیون تومانی بگذارند.

رزم حسینی با اشاره به اینکه این مبالغ در صنایع معدنی بسیار ناچیز است، افزود: اگر این ضمانت نامه‌ها گرفته نشود و متقاضیان اهلیت مالی نداشته باشند مانند گذشته پروانه صادر می‌شود، اما معدن فعال نمی‌شود.

وی با بیان این که اکنون ۲۵۰ هزار نفر در حوزه معدن فعال هستند، گفت: ما تابع دستگاه‌های نظارتی در این مزایده‌ها هستیم و هر جا تخلف دیدند ورود کنند.

رزم حسینی افزود: برخی اهلیت مالی نداشته و فقط پروانه بهره برداری از معدن گرفته اند و این پروانه را به قیمت ۵۰ میلیارد تومان می‌فروشند که با خلع ید و مزایده گذاشتن معادن، جلوی این کار را گرفته ایم.

وی گفت: صنایع معدنی خدمات بزرگی را برای کشور انجام داده اند که نمونه آن، خط انتقال آب شیرین شده خلیج فارس به فلات مرکزی به وسیله معدن گل گهر به طول ۸۲۱ کیلومتر است.

وزیر صمت افزود: حدود ۱۰ سال پیش صنایع معدنی به این فکر افتادند که به جای حمل مواد معدنی به وسیله جاده‌های کشور به خلیج فارس، آب خلیج فارس را به کنار معادن خود بیاورند که در حال حاضر چهار خط برای انتقال آب شیرین از خلیج فارس به اصفهان برای فولاد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

حل مشکل تأمین برق واحدهای تولیدی

رزم حسینی گفت: پیش از انتخابات، توافقنامه تولید ۱۰ هزار و ۴۰ مگاوات برق با شرکت‌های فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو، شرکت ملی مس ایران و فولاد خوزستان امضا کردیم که هر لحظه وزارت نیرو مجوز صادر کند، کار اجرایی را آغاز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت صمت حدود دو هزار مگاوات نیروگاه دارد، گفت: قطع برق صنایع سیمان و فولاد به طور حتم به این صنایع لطمه می‌زند، اما این تصمیم را شورای عالی امنیت ملی گرفته است. از این صنایع خواسته ایم اورهال کارخانجات خود را در این دوره انجام دهند که در حال همکاری هستند و دیشب ۲۸۰۰ مگاوات وارد مدار کردند.

وزیر صمت افزود: مدیریت را به واحدهای صنعتی واگذار کرده ایم تا بتوانند چهار هزار مگاوات پیش بینی شده را به شبکه وارد کنند. کارخانجات ما در ۲۵ رشته صنعتی در سه شیفت یا دو شیفت فعالند که نمونه آن، صنایع نساجی استکه در دو شیفت کار می‌کنند.

وی گفت: سال گذشته صنایع معدنی با توجه به تحریم‌ها با تهاتر کالا، چهار میلیارد دلار مواد اولیه کارخانجات را وارد کردند و کارخانجات فولاد، صادرات محور شدند.

مخالف قیمت دستوری هستیم

رزم حسینی افزود: در سال گذشته ایران خودرو و سایپا نیز ۶۰۰ میلیون دلار قطعه وارد کردند.

وی گفت: اکنون سامانه جامع تجارت، برخط است و امضاهای طلایی و تیک‌های صادراتی را حذف کرده ایم، اما گمرک باید عمل کند.

وزیر صمت افزود: برای واقعی کردن قیمت‌ها در صنایع فولاد، اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما ما مخالف قیمت دستوری هستیم. در این زمینه دست نگه داشته ایم تا دولت جدید تصمیم گیری کند.

وی گفت: معدن داران بزرگ همه در بورس هستند، اما برای معادن کوچک، شرکت ایمیدرو هلدینگ‌هایی را از این معادن تشکیل داده تابا خرید تضمینی و حمایت‌های مالی به آن‌ها کمک کند. معادن متوسط را نیز به صورت گروه معدنی و شرکت سهامی عام در بورس عرضه می‌کنیم.

امیدواریم دولت بعدی در مورد قیمت گذاری خودرو تحول ایجاد کند

وی با بیان اینکه از روز نخست، مخالف انحصار در صنعت خودرو بودم، گفت: مردم باید خودروی با کیفیت سوار شوند و نباید فضای رقابتی در بازار ایران از دست برود.

رزم حسینی با اشاره به اینکه واردات خودرو باید آزاد شود، افزود: بخش خصوصی در زمینه خودرو باید فعال و تقویت شود بنابراین در حال انعقاد قرارداد با دو شرکت بزرگ که علاقه‌مند هستند در ایران کار کنند هستیم تا رقیب ایران خودرو و سایپا شوند.

وی گفت: البته در دو سه سال اخیر کیفیت محصولات ایران خودرو و سایپا بهتر شده است و تعطیلی خط تولید پراید در این زمینه، کار بزرگی بود.

وزیر صمت افزود: شورای رقابت مدعی است که باید خودروها را قیمت گذاری کند، البته اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما دست ما بسته است و همه اختیارات دست وزارت صمت نیست. امیدوارم دولت آینده در این حوزه تحول ایجاد کند.

وی افزود: زمانی که مسئولیت وزارت صمت بر عده من گذاشته شد، وزیر صمت هیچ اختیاری در ستاد تنظیم بازار نداشت و امنیت غذایی بر اساس تصمیم هیأت دولت به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد. وزارت جهاد کشاورزی مسئول صادرات، واردات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه