4 مزیت استفاده از تیرآهن‌های لانه‌زنبوری در سازه

دوام، کارایی، قیمت و وزن ویژگی‌های اصلی تیرآهن لانه‌زنبوری

دوام، کارایی، قیمت و وزن ویژگی‌های اصلی تیرآهن لانه‌زنبوری
کدخبر : 16963

فعالان حوزه ساخت‌وساز دائماً به دنبال روش‌هایی برای بهبود کیفیت سازه هستند. ازجمله نوآوری‌های جدید در این حوزه می‌توان به استفاده از انواع میلگردهای تقویت‌کننده ضدزنگ، لوله‌های بدون درز یا لوله‌های درزدار اشاره کرد.

 فعالان حوزه ساخت‌وساز دائماً به دنبال روش‌هایی برای بهبود کیفیت سازه هستند. ازجمله نوآوری‌های جدید در این حوزه می‌توان به استفاده از انواع میلگردهای تقویت‌کننده ضدزنگ، لوله‌های بدون درز یا لوله‌های درزدار اشاره کرد.

 

یکی دیگر از مهم‌ترین نوآوری‌ها در ساختمان‌سازی، استفاده از تیرآهن‌های لانه‌زنبوری است. در سال های اخیر که قیمت تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی معمولا سیر صعودی دارند، قیمت تیرآهن لانه‌زنبوری مناسب بوده و می‌توان از آن در قسمت‌های مختلف سازه استفاده کرد. این تیرآهن علاوه بر دیگر مزیت‌های خود، ظاهری جذاب نیز دارد.

اگر شما هم مدیر یک پروژه یا شرکت ساختمانی هستید و می‌خواهید در مورد تیرآهن‌های لانه‌زنبوری بیشتر بدانید، این مطلب را بخوانید.

 

مزایای اصلی تیر لانه‌زنبوری چیست؟

استفاده از تیرآهن‌های لانه‌زنبوری در ساختمان‌سازی دارای ۴ مزیت اصلی است که در ادامه به معرفی و توضیح هر یک می‌پردازیم:

 

1.استحکام و دوام بالا، از ویژگی‌های اصلی تیرآهن لانه‌زنبوری

تیرآهن لانه‌زنبوری اولین بار در قرن بیستم با یک الگوی خاص مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر با استفاده از نوآوری‌های مدرن، تولید الگوهای مختلف برای تیرآهن‌های لانه‌زنبوری ممکن شده است.

 

 

222

 

به بیان ساده، فرایند تولید تیر لانه‌زنبوری شامل برش تیرآهن معمولی به دو نیم و ایجاد یک برش زیگزاگ مانند روی جان تیر است. بعدازآن دو نیمه تیر به‌صورتی که جاهای خالی روبروی یکدیگر قرار گرفته و تشکیل حفره دهند، به هم جوش داده می‌شوند. با پیوستن دو نیمه، ارتفاع و عمق تیر حاصل افزایش یافته و آماده استفاده برای اهداف مختلف ساختمانی خواهد شد.

 

 

33

 

نکته جالب‌توجه این موضوع است که با افزایش عمق، مقاومت تیرآهن در برابر لرزش نیز بالا می‌رود. درواقع با این کار بدون تغییر در مواد شیمیایی مورد استفاده و افزایش وزن، مقاومت تیرآهن را بالا برده‌ایم. همچنین می‌توان با تغییر مواد مورد استفاده در فولاد، سختی تیرآهن لانه‌زنبوری را بالا برد.

 

444

 

 

2.کاربردهای گسترده تیرآهن‌های لانه‌زنبوری

همان‌طور که قبلاً گفتیم، تیرهای لانه‌زنبوری در حال حاضر در اشکال مختلفی تولید می‌شوند. امروزه این نوع تیرآهن‌ با حفره‌های مدور، مستطیل یا حتی سینوسی وجود دارند. به همین دلیل تیرآهن‌های لانه‌زنبوری در انواع پروژه‌های ساختمانی و پارکینگ‌های طبقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌های ساختمانی همچنین از سوراخ‌های موجود روی این تیرآهن‌ها، به‌عنوان گذرگاه برای اجزای سیم‌کشی، لوله‌کشی و تأسیساتی استفاده می‌کنند.

 

555

 

 

1.تیرآهن‌های لانه‌زنبوری قیمت مناسبی دارند

یکی دیگر از مزایای استفاده از تیرآهن‌های لانه‌زنبوری، مقرون‌به‌صرفه بودن آن‌هاست. همان‌طور که میدانیم اغلب شرکت‌های ساختمانی به دنبال کاهش هزینه‌های خود هستند تا از بودجه‌بندی خود فراتر نروند. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش هزینه‌ها نسبت به مقدار پیش‌بینی‌شده، استفاده از مصالح ساختمانی گران‌قیمت یا استفاده از مواد نامرغوب است.

به‌خصوص در حال حاضر که قیمت مقاطع فولادی دارای نوسانات زیادی است، انتخاب یک محصول اشتباه می‌تواند مدیر پروژه را دچار مشکل کند. به‌طور مثال قیمت تیرآهن اصفهان طی یک سال اخیر دو برابر شده است و به ساختمان‌سازان توصیه می‌شود به‌صورت روزانه با مراجعه به سایت‌های مانند آسرون به نشانی www.asroon.ir استعلام قیمت آهن آلات و انواع مقاطع فولادی را بگیرند.

 

 

LOLO

 

تقریباً تمامی مهندسان ساختمان می‌دانند که در صورت استفاده از مواد بادوام و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه، مانند تیرآهن‌های لانه‌زنبوری، می‌توانند از ایجاد هزینه‌های اضافی جلوگیری کنند. تیرآهن‌های لانه‌زنبوری به دلیل وجود حفره روی جان خود وزن کمتری از تیرآهن‌های معمولی داشته و همین امر سبب می‌شود ازلحاظ قیمت، شرایط مناسب‌تری را برای خریدار فراهم کنند.

بنابراین هنگام خرید تیرآهن می‌توانید به گزینه خرید تیرآهن‌ لانه‌زنبوری هم فکر کنید. البته در نظر داشته باشید که استفاده از این تیرآهن محدودیت‌هایی نیز دارد که باید آن‌ها را رعایت نمایید. درهرحال اگر برای تصمیم‌گیری نهایی خود به مشورت نیاز دارید با شماره 0214300002۳ تماس گرفته و با کارشناسان مربوطه صحبت نمایید.

 

2.تیرآهن‌های لانه‌زنبوری وزن سبک‌تری دارند

آخرین ویژگی که به آن می‌پردازیم وزن کمتر تیرآهن‌های لانه‌زنبوری نسبت به تیرآهن‌های معمولی است. سبک‌وزن بودن یکی دیگر از دلایل مهمی بوده که شرکت‌های ساختمانی را مجاب نموده تا به استفاده از این تیرآهن روی بیاورند.

مهم‌ترین نکته این موضوع است که این وزن کمتر چیزی از مقاومت تیرآهن کم نمی‌کند. باید بدانید درصورتی‌که برش و جوش تیرآهن به‌صورت یکنواخت در تمام طول آن صورت بگیرد، تیرآهن لانه‌زنبوری از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود. درواقع با این فرایند تیرآهن سبکی خواهیم داشت که همراه با افزایش سطح، پایداری مناسبی ارائه می‌دهد و این دقیقاً همان چیزی است که فعالان حوزه ساخت‌وساز به دنبال آن هستند.

 

تیرآهن‌های لانه‌زنبوری به‌عنوان یکی از ایده‌های نوآورانه صنعت ساخت‌وساز دارای مزایای بسیاری است که در این مقاله تنها به برخی از مزایای تیرهای لانه‌زنبوری اشاره شد. مقرون‌به‌صرفه بودن، دوام، سبک‌وزن بودن و انعطاف‌پذیری تنها برخی از دلایل استفاده گسترده از این نوع تیرها در پروژه‌های ساختمانی است. قطعاً شما بعد از خواندن این مطلب و با در نظر گرفتن نکات مثبت و منفی تیرآهن‌های لانه‌زنبوری به دنبال استفاده از این محصول در پروژه‌های خود خواهید بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه