دکتر شهریار طاهرپور در گفت‌وگو با ماهنامه تخصصی پردازش ضمن تاکید بر لزوم انجام اکتشافات بیشتر خبر داد:

آمادگی شرکت MMTEبرای طراحی، مهندسی، تامین کالا و تجهیزات و اجرای پروژه‌های آهنی و غیرآهنی در سراسر کشور

آمادگی شرکت MMTEبرای طراحی، مهندسی، تامین کالا و تجهیزات و اجرای پروژه‌های آهنی و غیرآهنی در سراسر کشور
کدخبر : 20678

​شرکت “مهندسی فن‌آور معادن و فلزات” (MMTE) از آمادگی خود برای طراحی، مهندسی، تامین کالا و تجهیزات و اجرای پروژه‌های فلزی و معدنی (آهنی و غیرآهنی) در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش رصد اقتصادی ، دکتر شهریار طاهرپور، مدیرعامل شرکتMMTE   ضمن تشریح دو دهه فعالیت این شرکت، گفت: در ابتدای انقلاب سه واحد فولاد اهواز، بندرعباس و ذوب‌آهن وجود داشت که در واحد اهواز از سه تکنولوژی مختلف استفاده می‌شد، ولی در نهایت به دلیل برتری تکنولوژی میدرکس کارخانه‌ها به سمت استفاده از این تکنولوژی روی آوردند که سرانجام واحدهای آهن‌اسفنجی بندرعباس به اصفهان منتقل و شرکت فولاد مبارکه شکل گرفت.

وی افزود: واحدهای آهن‌اسفنجی فولادمبارکه ۶۰۰ هزار تن و ظرفیت واحدهای اهواز ۴۰۰ هزار تن بود که با هماهنگی مدیران‌عامل وقت این دو شرکت، ظرفیت واحدهای اهواز به ۸۰۰ هزار تن ارتقاء یافت و سپس شرکت جدیدالتاسیسی که این کار بزرگ مهندسی را انجام داد،MMTE  بود .

طاهرپور با اشاره به اینکه این شرکت تاکنون بالغ بر ۱۵ پروژه آهن‌اسفنجی اجرا کرده که طی آن حدود ۱۶ میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور افزوده است، گفت: در قسمت فولادسازی دو پروژه و در بخش گندله‌سازی نیز یک پروژه با موفقیت به سرانجام رسیده‌اند، ضمن‌آنکه در حال حاضر نیز چند پروژه از جمله پروژه “احیا زمزم۳” فولاد خوزستان به ظرفیت ۸/۱ میلیون تن که طی دو سال آینده به تولید می‌رسد، پروژه فولاد میانه به ظرفیت یک میلیون تن که آن هم در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، پروژه آهن‌اسفنجی طوبی در سیرجان (توسعه آهن و فولاد گل‌گهر) با ظرفیت ۸/۱ میلیون تن که قرارداد آن اخیراً منعقد شده و نیز پروژه ۸۰۰ هزار تنی آهن‌اسفنجی جهان‌فولاد سیرجان که خریدهای آن در حال انجام است از جمله مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام به‌شمار می‌رود.

شایان ذکر است، حاصل فعالیت‌های یاد شده رساندن میزان بومی‌سازی تولید آهن‌اسفنجی از ۲۰ درصد دو دهه پیش به ۸۰ درصد فعلی است که به‌زعم مدیرعامل شرکتMMTE  کاری سترگ در عرصه تولید کشور به شمار می‌رود، این در حالی است که با ادامه این روند میزان درصد وابستگی به تجهیزات خارجی طی سال‌های آینده به پنج درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت MMTE برخی از برنامه‌های این شرکت برای ارتقاء تکنولوژی و نیز کاهش گازهای گلخانه‌ای Co۲ را که در رشد این صنعت تاثیر به‌سزایی دارد مورد اشاره قرار داد و افزود: در جهان امروز به جای Co در پروسه احیا از H۲ استفاده می‌شود که تحول بسیار بزرگی است و ما هم باید در این زمینه تلاش کنیم. به هر حال MMTE با برخورداری از ۵۰۰ نفر پرسنل و عمدتاً نیروی مهندسی فعال، دارای پتانسیل بسیار بالایی است که می‌تواند نقش پیشرو در این زمینه داشته باشد.

وی با اعلام این‌که رسیدن به اهداف بزرگ و تکنولوژی‌های پیشرفته نیاز به حمایت مالی شرکت‌های بزرگ فولادی در کشور دارد و عملاً بدون حمایت آنها نمی‌توان به این‌گونه موفقیت‌ها دست یافت، معتقد است که دولت باید با استفاده از ابزار و قدرت خود، فشار لازم در راستای استفاده از تکنولوژی‌های جدید و الزام به پرداخت هزینه‌های توسعه را به فعالان و شرکت‌های بزرگ و متوسط وارد سازد.

طاهرپور افزود: MMTE شرکتی “تکنولوژی‌محور” و دارای پتانسیل و تجربه بسیار بالاست که در صورت حمایت و تامین مالی نهادهای مسوول از جمله وزارت صمت، می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز این بخش از صنعت را مرتفع سازد.

مدیرعامل شرکت MMTE در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت قصد ورود به دیگر حوزه‌های صنایع فلزی و معدنی را نیز دارد یا خیر، گفت: طبق اساسنامه، فعالیت این شرکت منوط به صنعت فولاد نیست و لذا می‌تواند با جذب تکنولوژی‌های جدید در دیگر بخش‌ها از جمله فلزات نادر، فرآوری باطله‌های کارخانجات فولادی، پرعیارسازی سنگ‌آهن‌های کم‌عیار و… فعالیت نماید.

وی افزود: صنعت فولاد نباید طبق برنامه قبلی صرفاً بر روی ۵۵ میلیون تن متمرکز شود زیرا این بخش از صنعت از توان رسیدن به ۵۰ تا ۸۰ میلیون تن دیگر آهن‌اسفنجی برخوردار است که این میزان اسفنجی به ۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز دارد، ضمن‌آنکه در حال حاضر ۳/۳ میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن در کشور وجود دارد که کفاف ۱۵ تا ۱۸ سال آینده را خواهد داد. بنابراین، لازم است کار بسیار بزرگی بر روی اکتشاف صورت گیرد، موضوعی که امروز جزء بزرگترین معضلات معدنی کشور محسوب می‌شود.

به گفته او، در حال حاضر فقط ۸ درصد مساحت کشور اکتشاف شده و این در حالی است که اکتشافات عمقی چندانی نیز صورت نگرفته است که باید سازمان‌های متولی مانند ایمیدرو با سرعت بخشیدن به موضوع در کم‌ترین زمان ممکن اقدام به انجام آن نمایند.

طاهرپور با تاکید بر اینکه دولت نباید در قیمت‌گذاری محصولات معدنی دخالت کند و باید زمینه سودآوری برای سرمایه‌گذاران با هدف ایجاد انگیزه بیشتر را فراهم سازد، اظهار امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی‌های گسترده‌تر فضا برای تولید بیشتر آهن‌اسفنجی مهیا گردد.

شایان ذکر است، این شرکت جمعاً حدود ۵۰۰ نفر پرسنل و دارای سه شرکت زیرمجموعه فعال از جمله شرکت فولادکار الوند (ساخت تجهیزات)، مدائن (ساخت تجهیزات برقی) و شرکت آریا حدید (نصب و سیویل) است.

 

ماهنامه تخصصی پردازش

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه