• پایگاه خبری رصد اقتصادی
  • معدن
  • آغاز عملیات اجرایی احداث مگامدول و احیا/ نقش بنگاه های اقتصادی در توسعه منطقه ای/ پیشرفت صنعت فولاد با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست

گزارش اختصاصی رصد اقتصادی:

آغاز عملیات اجرایی احداث مگامدول و احیا/ نقش بنگاه های اقتصادی در توسعه منطقه ای/ پیشرفت صنعت فولاد با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست

آغاز عملیات اجرایی احداث مگامدول و احیا/ نقش بنگاه های اقتصادی در توسعه منطقه ای/ پیشرفت صنعت فولاد با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست
کدخبر : 26916

آغاز عملیات اجرایی احداث مگامدول و احیا مستقیم شرکت ستاره سیمین هرمز با ظرفیت یک میلیون و 700هزار تن با حضور استاندار استان هرمزگان و مدیرعاملان صنعت فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان افتتاح شد.

سمیرا عسگری خبرنگار رصد اقتصادی: یکی از دغدغه‌های مهم اقتصادی کشور که در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه اقتصادی- اجتماعی نیز تبلور یافته گسترش تجارت و حضور مؤثر و پایاپای در اقتصاد جهانی است. اما همواره این نکته مطرح بوده که چگونه می‌توان قدرت رقابت با رقبای خارجی را کسب یا ارتقا بخشید. چنان‌چه بتوان ریشه‌های عدم رقابت‌پذیری و عوامل تشکیل دهنده و موثر بر رقابت‌پذیری را شناسایی نمود، می‌توان راهکارهایی در جهت افزایش قدرت رقابت‌پذیری در شرکت‌های فعال در فضای کسب ‌وکار کشور پیشنهاد نمود.

 صنعت فولاد، به عنوان یک صنعت مادر، در توسعه اقتصادی و پویایی هر کشور نقش موثر ایفا می‌کند. از این‌رو طی سالیان اخیر شاهد راه اندازی و توسعه این صنعت مهم در مناطق محروم به ویژه استان هرمزگان هستیم. برهمین اساس آئین آغاز عملیات اجرایی احداث مگامدول احیا مستقیم شرکت سیمین هرمز با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال پیش از ظهر چهارشنبه با حضور استاندار هرمزگان و نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس آغاز شد.

بنابراین گزارش عطاءالله معروف خانی، مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان، در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث مگامدول و احیا مستقیم شرکت ستاره سیمین هرمز با ظرفیت یک میلیون و 700هزار تن در سال گفت: اگر امروز پس از ۱۳ سال تعطیلی این مجموعه که قرار بود واحدهای فولادی در آن احداث شود و اشتغال زایی رونق بگیرد تا مردم بومی استان بهره مند شوند هیچ اقدامی صورت نگرفت و با همدلی و وحدت در بین مدیران استان و مساعدت حمایت ویژه استاندار این پروژه بزرگ کلید خورد.

وی افزود:  با مساعدت دکتر طیب نیا، مدیر عامل شرکت مبارکه فولاد اصفهان سهام خرد شرکت فولاد هرمزگان به بالای ۵۱ درصد سهام رسید و بحث عملیاتی شدن و اجرایی شدن پروژه های فولادی در دستور کار قرار گرفت که در زمان کوتاهی شاهد اولین پروژه عملیات اجرایی احداث مگامدول و احیا مستقیم شرکت ستاره سیمین هرمز هستیم.

 

رشد 85 درصدی مطالعات پروژه ی صنعتی ستاره سیمین هرمز  

بنابراین گزارش؛ آقا زاده، مدیرعامل شرکت ستاره سیمین هرمز در آیین افتتاحیه پروژه های صنعت فولاد گفت: موضوع توسعه صنعت فولاد در منطقه خلیج فارس از دهه‌های قبل مطرح بود و  از سال ۱۳۹۸ شتاب بیشتری به خود گرفت و در نهایت ضمن انعقاد تفاهم‌نامه‌ای،  شرکت ستاره سیمین هرمز  مجری  توسعه صنعت فولاد در این منطقه شد.

وی افزود: اکنون ۸۵ درصد از مطالعات توسعه طرح اجرا شده است همچنین پیش از این سناریو های متعددی برای اجرایی شدن طرح، بررسی  و در بین آنها بهترین مدل انتخاب شد.در حال حاضر مناقصه این پروژه اجرا می شود و به موازات آن برای استفاده بهینه و بجا از زمان، پیمانکار مقرر کرد تا پس از مراسم افتتاحیه طرح خاکبرداری و عملیات میدانی را آغاز کند.

مدیرعامل شرکت ستاره سیمین هرمز تصریح کرد: همچنین شرح خدمات ما در پروژه  مشخص و انشعابات آب و برق اخذ شده است و برای تامین مالی مراوداتی با بانک  تجارت و بانک صادرات انجام و به زودی تفاهم نامه ای به امضا می رسد.در این مدت بالغ بر  ۲۷۰ هکتار زمین صنعتی در اختیار این طرح قرار گرفته است اکنون پروژه از لحاظ مطالعاتی ۸۵ درصد تحقیقات را انجام داده است و ۶۵ درصد از وضعیت تعیین تکلیف مناقصه  تکمیل شده است. 

وی افزود: ما برای مطالعات دقیق بازار بین المللی محصولات از تجربیات برخی از شرکت‌ها استفاده می کنیم و امیدواریم به واسطه این مطالعات اشراف خوبی بر وضعیت مواد اولیه و بازارهای جهانی داشته باشیم.

 

ستاره سیمین

 

نقش بنگاه های اقتصادی در توسعه منطقه ای

بنابر این گزارش عاشوری، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی دیگر از سخنرانان آیین افتتاحیه پروژه شرکت ستاره  سیمین هرمز گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران خودکفایی در عرصه صنعت فولاد بوده است که در گزارش ها زمینه کارهای بزرگتر فراهم است که امیدواریم با مساعدت دولت استاندار و مسئولین برای توسعه صنعت فولاد گام های بزرگ و اساسی برداشته شود.

وی افزود: همه ما بر این باور هستیم که توسعه کشور باید پایدار و ماندگار  و  از فاکتور متوازن و همه جانبه برخوردار باشد همچنین زیرساخت‌های توسعه در کشور وجود دارد و امروز خوشحالم که آرزو ۴۰ ساله مردم استان هرمزگان با همان نگاه آمایشی صحیح رقم خورد.ما نیز به عنوان نماینده مردم علاوه بر رفع مانع از جدایی ها از مسیر رشد و توسعه صنعت فولاد حمایت و پشتیبانی همه جانبه خواهیم داشت.

 

عاشوری تصریح کرد: رویکرد توسعه کشور با گلایه و انتظارات  مقام معظم رهبری  شاید منجر به عدالت پایدار نشود؛ یک بنگاه اقتصادی شکل می‌گیرد و چندین اثر در حوزه منطقه‌ای و ملی می‌گذرد بر این اساس در بخش ملی موجب  افزایش تولید و درآمد  و در بخش منطقه ای اشتغال زایی و کار پایدار را فراهم می کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: منطقه هرمزگان طی سال‌های گذشته بلا استفاده به نظر می‌رسید اما اکنون صنایع مختلف فولادی، کشتی سازی، پتروشیمی در آن مستقر هستند. همانطور که می دانید در برنامه ششم توسعه بحث عدالت اجتماعی و مسئولیت های اجتماعی در بنگاه های اقتصادی مطرح شده است .

وی خاطرنشان کرد:  خواهش من این است که مجموعه ها و بنگاه های اقتصادی برای مشارکت هدفمند مسئولیت‌های اجتماعی اقدام کنند تا آثار این اقدامات در منطقه هم امنیت زا  و هم به عنوان پشتیبان عمل کند. طرح تاسیس صندوق توسعه و پیشرفت استان ها که در بودجه سال جاری ذکر شده است نقطه عظمت بسیار خوبی است که خدمات اجتماعی را با نرخ پایه منطقه بر اساس توانمندی بنگاه های اقتصادی  بر اساس صندوق سامان دهیم. امروز کشور با مشکلات متعددی مواجه است که نقش  شرکتهای دولتی و بنگاه اقتصادی دولت در ایجاد گشایش در شرایط کنونی  بی‌بدیل است.

 

عاشوری

 

پیشرفت صنعت فولاد با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست

بنابراین گزارش؛ مهدی دوستی، فرماندار استان هرمزگان، اسلامی به عنوان یکی دیگر از سخنرانان آیین افتتاحیه پروژه شرکت ستاره  سیمین هرمز گفت: امروز شاهد یکی از توسعه های طولی صنعت در کشور هستیم. همانطور که می دانید یکی از نقاط ضعف صنعت فولاد کشور عدم تنوع تولید آلیاژهای مختلف است.

وی افزود:  بر این اساس کشور آلمان به عنوان یک کشور توسعه یافته در این زمینه به تکنولوژی های جدیدی دست یافته اند و خدا را شاکر هستیم که در افتتاح این پروژه شاهد تنوع آلیاژی هستیم.

دوستی عنوان کرد: همانطور که می دانید طبق آمار و ارقام به دست آمده پیش از پیروزی  انقلاب شکوهمند اسلامی ایران یک میلیون تن فولاد در کشور تولید می ‌شد اما به تنهایی این واحد صنعتی در استان هرمزگان سالیانه ۳ میلیون تن فولاد عرضه می‌کند. این یکی از مظلومیت های نظام جمهوری اسلامی ایران است که در اوج تحریم‌ها و هجمه های رسانه ای این همه پیشرفت رقم می خورد؛ در حالی که در زمان  رژیم منحوس پهلوی هیچکدام از فشارها و تحریم‌های اقتصادی، محدودیت انرژی، سرمایه گذاری و  حضور شرکت‌های خارجی وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور اگر نیاز تامین خوراک و مواد اولیه پایدار صنعت فولاد برطرف شود و در سفر اخیر رئیس‌جمهور تصمیمات خوبی در خصوص برخی از بنادر منطقه هرمزگان گرفته شده است که می‌تواند بسیاری از زیرساخت ها و نیازهای اولیه را برطرف سازد از طرفی امیدواریم با مساعدت و همکاری های وزارت نفت گشایش هایی در بخش انرژی برای صنایع فولادی  رقم بخورد.

نویسنده: سمیرا عسگری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه