رپرتاژ اگهی

میلگرد استیل، انواع و کاربرد آن

میلگرد استیل، انواع و کاربرد آن
کدخبر : 34720

امروزه استفاده از فولاد ضد زنگ در بخش ساختمان سازی روز به روز در حال افزایش است. فولاد ضد زنگ از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌ترین و مقاوم‌ترین جایگزین فولاد تقویت کننده در محیط‌های خدماتی است.

هنگامی که یک سازه با تقویت‌کننده‌های فولادی ضد زنگ ساخته می‌شود، نیاز به تعمیرات در طول چرخه عمر پروژه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که حتی اگر در ابتدا به نظر برسد که میل‌گردهای فولادی ضد زنگ گزینه گرانی هستند، در درازمدت بسیار مقرون به صرفه هستند. قیمت میلگرد استیل با توجه به عناصرش متغیر است و هر از آن نوع در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارد.

 

میلگرد استیل چیست؟

میلگرد استیل، میلگردهای آلیاژی فولاد کم کربن بوده و حاوی حداقل 12 درصد کروم و 8 تا 12 درصد نیکل در آن هستند. کروم، عنصر اصلی فولاد ضد زنگ با تشکیل یک لایه اکسید روی سطح فولاد، در برابر خوردگی محافظت می‌کند. پس می‌توان گفت میلگردهای استیل در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند. همچنین می‌توان از آنها در ریخته گری و ماشین کاری استفاده کرد.

خواص میلگردهای استیل

ویژگی‌های میلگرد استنلس استیل عبارتند از:

1- مقاومت در برابر خوردگی

ویژگی اصلی فولاد ضد زنگ مقاومت در برابر خوردگی است. همانطور که قبلا توضیح داده شد مقاومت در برابر خوردگی توسط لایه اکسید تشکیل شده توسط محتوای کروم فولاد به دست می‌آید.

2- استحکام بالا

میلگردهای استیل استحکام بالایی دارند. استحکام کششی میلگردهای فولادی ضد زنگ باعث محبوبیت آنها در سازه‌های بتنی گشته است. میله‌های فولادی دوبلکس از نظر کشش قوی‌تر از میله‌های فولادی آستنیتی هستند.

3- شکل پذیری بالاتر

شکل پذیری فولاد ضد زنگ به دلیل محتوای نیکل است. هر چه مقدار نیکل بیشتر باشد، شکل‌پذیری بالاتری دارد. فولاد آستنیتی انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به فولاد دوبلکس دارد.

4- مقاومت برودتی

در دماهای پایین، میله‌های فولادی ضد زنگ آستنیتی دارای استحکام کششی بالا هستند. انواع دیگر مانند مارتنزیتی و فریتی در مناطق برودتی مناسب نیستند.

5- مقاومت در برابر آتش

فولاد به طور کلی مقاومت خوبی در برابر آتش دارد و وقتی صحبت از فولاد ضد زنگ می‌شود، حتی در دماهای بالا نمی‌تواند استحکام خود را از دست بدهد.

6- پاسخ مغناطیسی

به جز فولاد آستنیتی، همه انواع دیگر قادر به جذب آهنربا هستند. مقدار بیشتر نیکل پاسخ مغناطیسی فولاد ضد زنگ را از بین می‌برد.

58b17fe3-f29b-4775-bf1d-d519365abe97

انواع میلگرد استیل

میلگردهای استیل بر اساس ساختارشان، بر چهار دسته تقسیم بندی می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • میلگرد استیل مارتنزیتی
  • میلگرد استیل آستنیتی
  • میلگرد استیل فریتی
  • میلگرد استیل آستنیتی-فریتی یا دوبلکس

میلگرد استیل آستنیتی

فولاد زنگ نزن آستنیتی حاوی حداقل 7 درصد نیکل است که به فولاد انعطاف‌پذیری می‌دهد، تحمل دمای بالا، ماهیت غیر مغناطیسی، مقاومت در برابر خوردگی و همچنین کارایی خوب در حین جوشکاری از ویژگی‌های میلگرد استیل آستنیتی است. این نوع فولاد بیشتر به عنوان میلگردهای تقویتی، لوله کشی صنعتی و نماهای معماری و غیره استفاده می‌شود.

میلگرد دوبلکس استیل آستنیتی-فریتی

فولاد آستنیتی-فریتی دارای ترکیبی از فولاد زنگ نزن آستنیتی و فریتی است از این رو به آن فولاد زنگ نزن دوبلکس نیز می‌گویند. این میلگرد حاوی مقدار کمتری نیکل نسبت به آستنیت است. استحکام خوب، مقاوم در برابر خوردگی و همچنین انعطاف پذیری بالایی دارد. فولادهای دوبلکس به طور گسترده در صنایع کاغذ، خمیر، پتروشیمی و غیره استفاده می‌شود

انواع میلگرد استیل بر اساس ترکیب مواد

یک طبقه‌بندی دیگر میلگردهای استیل براساس ترکیبات شیمایی آن‌ها است:

میلگرد فولادی ضد زنگ 302

میلگرد فولاد ضد زنگ 302 مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد. به طور گسترده در قطعات خودرو، سخت افزار هوافضا، صنایع شیمیایی خاص به شرح زیر استفاده می‌شود: صنایع دستی، بلبرینگ، لغزنده، ابزار پزشکی، لوازم الکتریکی و سایر مشخصات. فولاد ضد زنگ 302 متعلق به نوع فولاد آستنیتی نزدیک به 304 است اما اما سختی 302 بالاتر است.

میلگرد استنلس استیل 304

میلگردهای استیل 304 به دلیل مقاومت و استحکامی که دارند در تقویت‌سازی سازه‌های بتنی استفاده می‌شوند. این میلگردها تنش‌های سازه را کاهش می‌دهد و به دلیل مقاومت، برای کارهای سالانه و عمری، مناسب‌تر است. از میلگردهای استیل نیز برای کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری ساختمان استفاده می‌شود.

میلگرد استیل 304

میلگرد استیل 304 قابلیت تحمل دما تا 1200 درجه سانتی گراد را دارد و مقاومت بالایی در برابر خوردگی مخصوصا در محیط‌های کلرید ارائه می‌دهد. به دلیل استحکام نسبتا کم و قابلیت تغییر طول، به راحتی به اشکال مختلف در می‌آید. استیل 304 به دلیل خاصیت غیر مغناظیسی که دارد به نام میلگرد استیل نگیر نیز معروف است.

f246dfbe-05fd-4f1e-8fdb-34d730bf57ed

میلگرد استنلس استیل 310

ترکیب میلگرد استیل 310 شامل نیکل، کربن، منگنز، فسفر، گوگرد، سیلیکون، کروم و آهن موجود در آن است. 24 درصد کروم از ویژگی‌های این محصولات است. میلگرد 310 بیشتر برای کاربردهای سازه‌ای مانند مشبک‌ها در کاربردهای داخلی و خارجی در سازه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. این میلگرد دارای حداقل استحکام کششی 515 مگاپاسکال و حداقل استحکام تسلیم 205 مگاپاسکال است.

 چگالی آن مشابه گرید 304 با 8 گرم بر سانتی متر مکعب است و نقطه ذوب میله گرد SS UNS S31000 نورد گرم 1400 درجه سانتیگراد است. به دلیل نقطه ذوب بالا و محتوای کروم بالا، میله‌ها می‌توانند در دمای بالا بدون خطر اکسید شدن یا خوردگی کار کنند.

میلگرد استیل 316

فولاد ضد زنگ 316 میلگردهای مولیبدن‌دار هستند که در برابر خوردگی حفره‌ای و شکافی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. میلگردها از نظر ساختار آستنیتی هستند و در برابر محیط‌های کلرید مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. فولاد ضد زنگ 316 در برابر دماهای بالا مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. آنها برای کاربرد در دماهای سرد و گرم مناسب هستند زیرا پایداری خود را در سطوح مختلف دمایی حفظ می‌کنند.

میلگرد استنلس استیل 321

میلگرد استیل 321 یک استیل 18/8 تثبیت شده توسط تیتانیوم است. ویژگی ضد زنگ بودن استیل 321 مقاومت آن را در مقابل خوردگی بین دانه‌ای افزایش می‌دهد. تیتانیوم از استیل 321 در برابر تشکیل کاربید کروم محافظت می‌کند. این استیل همچنین از استیل 304 قوی تر است.

میلگرد فولادی ضد زنگ سری 400

سری 400 میلگرد استیل همانند 410، 420، 430 در ترکیب خود 11 درصد کروم و 1 درصد منگنز بیشتر از استیل سری 300 دارند. سری 400 در برخی شرایط مستعد زنگ زدگی و خوردگی است. در سری 400 استیل به دلیل کربن بالا، ساختار کریستالی مارتنزیتی به وجود می‌آید. استیل مارتنزیتی به اندازه انواع آستنیتی در برابر خوردگی مقاوم نیستند.

بیشتر بخوانید: نکات تکمیلی در مورد میلگرد استیل + استعلام قیمت

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

  • مینا
    0

    سپاس مطلب عالی بود

  • مینا
    0

    از مطلب مفیدتان ممنونم

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه