مرور بازار طلا در روز پنجشنبه 16 اردیبهشت

مرور بازار طلا در روز پنجشنبه 16 اردیبهشت
کدخبر : 19229

قیمت دلار در بازار دیروز (۱۵ اردیبهشت) با %۳٫۶ کاهش، ۲۰,۹۴۵ تومان اعلام شده است. امروز برای قیمت دلار چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

  قیمت دلار در بازار دیروز (۱۵ اردیبهشت) با %۳٫۶ کاهش، ۲۰,۹۴۵ تومان اعلام شده است. در طی معاملات چهارشنبه، ۲۱,۴۰۸ تومان بیشترین قیمت و ۲۰,۶۲۱ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است. امروز برای قیمت دلار چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

 

دنیای اقتصاد نوشت: اسکناس آمریکایی در همان ابتدای روز چهارشنبه کانال ۲۲ هزار تومانی را از دست داد و حمایت سنگین ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومانی نیز سد راه فروشندگان ارزی نشد.

 

در اواخر دی ماه ۹۹، زمانی که مشخص شد جو بایدن به‌طور قطع رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد، شماری از معامله‌گران به بازار هجوم بردند و با افزایش شدید فروش‌ها قیمت دلار را تا کانال ۲۱ هزار تومان پایین کشیدند. در واقع اسکناس آمریکایی ظرف ۴ روز حدود ۳۵۰۰ تومان از ارزش خود را در آن مقطع زمانی از دست داد. با این حال، چنین افتی با افزایش شدید بهمن ماه جبران شد. به‌دلیل احتمال چنین برگشت‌هایی، تحلیلگران باور دارند، بازارساز بهتر است که در درجه اول، قیمت را در یک محدوده خاص زندانی کند. این امر می‌تواند توجه نوسان‌گیران را از بازار منحرف کند. بازارساز سال ۹۸ با کاهش دامنه نوسانات توانسته بود قیمت را با ملایمت در جهت کاهشی حرکت دهد. حدود ۴ ماه در سال۹۸، اسکناس آمریکایی در کانال ۱۱ هزار تومانی قرار داشت.

 

صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد بازارساز از افت قیمت‌ها حمایت می‌کند، ولی مراقب است که نوسانات هیجانی نیز در بازار رخ ندهد. همتی اخیرا درمورد سیاست بانک مرکزی درخصوص مدیریت بازار ارز تاکید کرد که بانک مرکزی به دور از هیجانات غیر‌منطقی و به‌صورت تدریجی متناسب با عوامل موثر بر عرضه و تقاضای ارز در بازار ثانویه و افزایش قدرت بازارسازی خود، بازار را به سمت تعادل راهبری و مدیریت خواهد کرد. همتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرده بود که احتمال رفع تحریم‌ها و آزادی منابع بانک مرکزی، انتظارات مثبتی در بازار ارز ایجاد کرده و کاهش نرخ ارز در این بازار امری منطقی است.

 

در شرایط کنونی، معامله گران بازار نگاه مثبتی به مذاکرات هسته‌ای وین دارند و به همین دلیل خریدها خود را به تعویق انداخته‌اند. با این حال،‌ اخیرا اخباری هم به بازار می‌رسد که این احتمال را مطرح می‌کند که شاید مذاکرات به سرعت نتیجه نرسد. به عنوان مثال، در یکی از آخرین اظهارنظرها، وزیر امور خارجه آمریکا عنوان کرده است که هنوز مسیر طولانی در مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای ایران باقی مانده است. چنین صحبت‌هایی می‌توانند سمت و سوی انتظارات را در بازار ارز تغییر دهند و به صف خریداران بازار اضافه کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه