روان نویس چیست؟ تفاوت خود نویس و روان نویس و خودکار

روان نویس چیست؟ تفاوت خود نویس و روان نویس و خودکار
کدخبر : 12487

انسان به وسیله نوشتن اندیشه‌های خود را به دیگران منتقل می‌کند. در گذشته مردم برای نگارش از مرکب و پر استفاده می‌کردند و به این وسیله افکار و تخیلات خود را ترسیم می‌کردند اما امروزه ابزار گوناگونی برای نوشتن وجود دارد که هر شخص با توجه به سلیقه خود از میان آنها حق انتخاب دارد. پرکاربردترین نوشت‌افزار خودکار است که در شکل‌‌‌های مختلف تولید شده و تنوع رنگ و قیمت آن بسیار است.

 

 

رتبه دوم به روان نویس می‌رسد که نرم‌تر از خودکار برروی برگه‌های کاغذ حرکت می‌کند و در آخر یک نوشت‌افزار لوکس یعنی خودنویس قرار دارد که اکثرا توسط تجار و مدیران مورد استفاده قرار می‌گیرد. از منظر برخی افراد این سه نوع نوشت‌افزار تفاوت چندانی باهم ندارند، که این کاملا اشتباه است؛ البته ویژگی‌های مشترک میان آنها را نباید انکار کرد. در هر صورت در این مقاله به تفاوت‌های موجود میان آنها می‌پردازیم تا بطور مشخص با آن آشنا شوید و خرید برای شما آسان شود.

 

روان نویس چیست؟

روان نویس نوعی قلم است با جوهری روان که از مخزن به سوی نوک سرازیر می‌شود. جوهر روان نویس نسبت به خودکار دیرتر خشک می‌شود پس توصیه ما به شما این است که در حین استفاده از روان نویس جهت نوشتن تندنویسی کنید زیرا در غیراینصورت جوهر برروی کاغذ پخش می‌شود. یکی از مزایای روان نویس‌ها نسبت به خودکار امکان تعویض مخزن جوهر آن و شارژ مجدد است که همین امر آن را به یک کالای مقرون به صرفه تبدیل می‌کند.

 

خودنویس چیست؟

اولین خودنویس در اروپا اختراع شد که ابتدا سر آن را به جوهر آغشته می‌کردند و بر روی کاغذ می‌نوشتند اما با پیشرفت تکنولوژی کاربرد آن نیز تغییر کرد. این ابزار نوشتن، یک کالای لوکس است که از جوهر روان در آن استفاده می‌شود. مخزن جوهر برخی از انواع آن بصورت دستی پر می‌شود و یا بصورت فشنگی امکان تعویض آن وجود دارد. نوک خودنویس دو تکه است و هرچقدر فشار بیشتری به آن وارد کنید خط ترسیم شده پهن‌تر می‌شود. علاوه‌ بر‌این مخزن مرکب در خودنویس به دو جنس پلاستیکی و فلزی وجود دارد که امکان تعویض برای نوع پلاستیکی آن وجود دارد.

 

خودکار چیست؟

واژه خودکار برای ایرانیان یادآور خودکار بیک است که ساختار بسیار ساده و ظریفی دارد و از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است. این نوشت‌افزار پرطرفدار یک لوله درونی حاوی جوهر دارد و از طریق نوکی به جنس برنج، تنگستن یا ساچمه این مایع به سمت کاغذ هدایت می‌شود و از خود نقشی برجای می‌گذارد.

 

انواع قلم

مقایسه انواع قلم

بدون‌شک تفاوت‌های جزئی و کلی بسیاری برای این محصولات می‌توان در نظر گرفت که در ادامه به مهم‌ترین آنها خواهیم پرداخت.

 

مقایسه جوهر

خودکار را می‌توان در مدت زمان طولانی استفاده نکرد و نگران خشک شدن جوهر آن نبود، در حالیکه مخزن خودنویس را در صورت عدم مصرف باید شستشو داد تا برای استفاده مجدد آماده شود. مشکل دیگری که در رابطه با خودنویس وجود دارد، جوهر پس‌دادن آن به لباس و ایجاد لکه است که این امر در رابطه با خودکار به ندرت اتفاق می‌افتد.

 

جوهر موجود در خودکار کاملا غلیظ است اما جوهر خودنویس رقیق بوده که همین امر به اتمام آن سرعت می‌بخشد و فاصله زمانی پر کردن مخزن مرکب کوتاه‌تر می‌شود.

 

مقایسه پاک شدن جوهر از روی لباس

 بهتر است بدانید که جوهر خودنویس را با محلول‌های شیمیایی قوی هم نمی‌توان پاک کرد به همین علت برای امضای اسناد و اوراق مهم از خودنویس استفاده می‌کنند، در صورتیکه جوهر خودکار به آسانی قابلیت پاک شدن دارد. همانطور که قبلا اشاره کردیم برای نوشتن با خودکار باید یک فشار مضاعف به آن وارد کنیم، اما خودنویس کاملا روان و نرم برروی کاغذ به حرکت در می‌آید.

 

مقایسه قطر نوشتاری

از دیگر تفاوت‌های خودکار و خودنویس می‌توان به تفاوت قطر نوشتاری آنها اشاره کرد، بدین‌معنا که با تغییر زاویه دست قطر نوشتاری خودنویس تغییر می‌کند در حالیکه خودکار قطر نوشتاری ثابت دارد. توصیه می‌شود جهت شستن خودنویس از آب گرم استفاده نکنید زیرا به نوک آن آسیب می‌رساند.

 

مقایسه ظاهری

از نظر ظاهری خودنویس‌ها رتبه اول را دارند زیرا بدنه آنها به گونه‌ای منحصربفرد طراحی می‌شود و حتی گاهی‌اوقات از طلا نیز در ساخت آنها استفاده می‌شود به همین علت کالای لوکس و گرانقیمتی تلقی می‌شود.

 

مقایسه در تنوع

تنوع رنگ روان نویس بسیار گسترده‌تر از خودکار و خودنویس است که از آن برای رنگ‌آمیزی هم استفاده می‌کنند. معروف‌ترین روان نویس در بازار برند یونی‌بال ژاپن و استدلر است که امکان شارژ برخی از انواع آن وجود دارد و از بهترین کیفیت برخوردار است. روان نویس نیز به راحتی برروی کاغذ به حرکت درمی‌آید و به آسانی امکان ترسیم را برای شما فراهم می‌کند، در حالیکه خودکار اینگونه نیست.

 

سخن آخر

خودکار، روان نویس و خودنویس هر سه ابزار نوشتن هستند و عنوان نوشت‌افزار را یدک می‌کشند. هر فردی براساس نوع کاری که می‌خواهد انجام دهد باید از میان آنها یکی را برگزیند. با توجه به شرایط موجود و روی آوردن اکثریت مردم به خرید اینترنتی، با مراجعه به سایت گاج مارکت می‌توانید از تنوع محصولات در زمینه نوشت افزار دیدن کرده و با توجه به سلیقه خود دست به انتخاب بزنید.        

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه