ترکیب ایده ال پرسپولیس پیدا شد + عکس

ترکیب ایده ال پرسپولیس پیدا شد + عکس
کدخبر : 1368

این که یک مربی در تیم جدیدش به ترکیب مورد علاقه برسد و مانعی برای استفاده از نفرات مدنظر نداشته باشد، گامی است مثبت برای ایجاد ثبات و سپس ارتقای تیم.

به گزارش رصداقتصادی به نقل از آخرین خبر پرسپولیس تهران روز پنج شنبه هفدهمین بازی رسمی با هدایت گابریل کالدرون را برگزار خواهد کرد و در صورت پیروزی، به میانگین امتیازی بیش از دو گل در هر بازی خواهد رسید. این اتفاق مثبتی است که هواداران پرسپولیس را به آینده امیدوار می‌کند اما چیز دیگری که این روزها دلخوشی پرسپولیسی ها شده، «ایجاد ثبات» در ترکیب اصلی است.


سرخپوشان پایتخت فصل را در حالی آغاز کردند که در فهرست خود حداقل 18 مدعی بازی در ترکیب اصلی را داشتند. در روز نخست لیگ، کالدرون تیمش را با ترکیب «رادوشوویچ، حسینی، خلیل زاده، شیری، نادری، نوراللهی، امیری، عالیشاه، علیپور، ترابی و روستایی» به زمین فرستاد و در ادامه لیگ آنقدر دست به تغییر زد که همین موضوع یک عامل مهم برای انتقاد طرفداران و حتی کارشناسان به او شود.


این در حالی است که عکس چنین انتقاداتی علیه برانکو ایوانکوویچ مطرح می‌شد. با این حال طرفداران پرسپولیس در این چند ماه همیشه استرس داشتند که سرمربی آرژانتینی به ترکیب مورد علاقه اش نرسد، ولی حالا در آستانه بازی برگشت برابر پارس جنوبی، رنگ و بوی ثبات در تخته وایت برد رختکن پرسپولیس احساس می‌شود.


این که چرا چنین حسی حالا متبادر می‌شود، به انتخاب های کالدرون در چند بازی اخیر مربوط است. جایی که «سیدجلال حسینی، مهدی شیری، شجاع خلیل زاده، محسن ربیع خواه، احمد نوراللهی، وحید امیری، مهدی ترابی، بشار رسن و علی علیپور» اغلب فیکس بوده اند. اما آیا این تفکر که کالدرون به ترکیب مورد علاقه رسیده، سرچشمه درستی هم دارد؟

ePNO1xeRGxcd


* دروازه بان؛ شماره یک مطمئن و یک ذخیره ی آماده!
شاید چند مربی به سیستم چرخشی برای خط دروازه اعتقاد داشته باشند اما نمونه های موفقی برای چنین روشی کمتر یافت می‌شود. در همین تیم پرسپولیس علی دایی در لیگ چهاردهم به این شکل از نیلسون و سوشا مکانی استفاده کرد و در نهایت بهترین گلرهای فصل قبل، نمایش هایی عجیب و پایین تر از سطح انتظار را به نمایش گذاشتند.


اما در پرسپولیس باوجود یک ذخیره ی مطمئن، همه بیرانوند را به عنوان گلر شماره یک می‌شناسند و تقریبا تردیدی در این زمینه وجود ندارد. ولی با این حال حضور رادوشوویچ که همیشه آماده است، سبب شده تا پرسپولیسی ها با کمترین دغدغه و نگرانی از بابت پست دروازه بانی، به خط جلوتر بیاندیشند.


* دفاع راست؛ شیری خیال کالدرون را راحت می‌کند؟
در سال های اخیر پرسپولیس دفاع راست هایی در قواره تیم ملی داشته است. از حسین ماهینی در لیگ دوازدهم و سیزدهم تا حضور همزمان صادق محرمی، رامین رضاییان و حسین ماهینی که سرگیجه شیرینی را به برانکو منتقل می‌کرد. اما فصل گذشته پارگی رباط صلیبی مدافع شماره 13 برانکو را با مشکلات زیادی مواجه کرد تا این که مهدی شیری در نیم فصل به سرخ ها اضافه شد.


شیری که در پیکان دفاع راستی سرعتی و دونده بود، در پرسپولیس هم عملکرد خوبی از خود نشان داد ولی نقص های او تردیدهایی را در اذهان به وجود آورد تا این که او نیز با اوج گیری تیم کالدرون، نمایش هایی بهتر را ارائه کرد. حالادر شرایطی که ماهینی و محرمی به عنوان مدافعان تخصصی و نعمتی به عنوان بازیکن چند پسته در دفاع راست حضور دارند، شایعاتی از گوشه و کنار برای خرید بازیکن جدید به گوش می‌رسد. شاید سه بازی آینده محلی برای اثبات توانایی های شیری باشد.


* دفاع میانی؛ تداوم سیستم چرخشی
شاید در پست دفاع راست و دروازه بانی، کالدرون به جمع بندی رسیده باشد اما در دفاع میانی او همیشه با انتخاب هایی بیشتر و ابهام هایی پرتعدادتر مواجه است. هر سه مدافع کالدرون عملکرد خوبی داشته اند اما در سه بازی اخیر زوج سیدجلال – شجاع هستند که کلین شیت را به ارمغان آورده اند.


با این حال شاید در این پست دوباره شاهد تغییراتی باشیم. سیدجلالِ 37 ساله نمایش های بسیار خوبی را ارائه می‌کند و زوج او یعنی شجاع نیز درخشان عمل کرده اما نیمکت نشینی دائمی کنعانی زادگان، شاید کمی دور از انتظار باشد؛ هرچند که شماره سه و چهار، به نوعی در سال های اخیر بی جانشین بوده اند.


* دفاع چپ؛ مصدومیت نادری و احتمال تغییر
محمد انصاری پس از مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی، فعلا نتوانسته جای محمد نادری را به طور کامل بگیرد. ولی آسیب دیدگی نادری در بازی با سایپا شاید باعث ایجاد تغییراتی شود. این اتفاقات ناخواسته از ابتدای فصل گریبان کالدرون را گرفته اند و شاید مهم ترین عامل تغییر او در ترکیب نیز باشند.
به هر حال انصاری یک بار در لیگ پانزدهم از مصدومیت وحید حیدریه استفاده کرد و به ترکیب اصلی رسید؛ آیا دوباره تاریخ تکرار خواهد شد؟


* هافبک دفاعی؛ نمایش های بی نقص ربیع خواه
چه کسی تصور می‌کرد محسن ربیع خواه در دوران گابریل کالدرون نیز فیکس باشد؟ اما این هافبک شماره 18 باارائه نمایش هایی کم نقص کم کم به ترکیب اصلی رسید و حالا به مهره اصلی تیم نیز تبدیل شده. اگرچه شاید پاس کلیدی ندهد، دوئل های هوایی را به نفع خود تمام نکند، شوت زن نباشد و... اما هنوز در 33 سالگی مهره کارآمدی است که در نیم فصل اول جای کمال کامیابی نیا را پر کرد و حالا در نیم فصل دوم نیز کاندیدای اول بازی در ترکیب اصلی به شمار می‌رود.
اما در آستانه نیم فصل دوم، شاید کالدرون دست به ریسک بزند و برای اولین بار در این فصل، کمال را در ترکیب اصلی به کار بگیرد.


* هافبک میانی؛ احمد نور، کاپیتان آینده و میان‌دار فعلی!
احمد نوراللهی در دو فصل اخیر یکی از بهترین بازیکنان تیم پرسپولیس و لیگ ایران بوده است. با مصدومیت کامیابی نیا، بسیاری گمان می‌کردند که با بازی در پست هافبک دفاعی، ویژگی هجومی فوتبال احمد نور کمتر مورد استفاده قرار گیرد ولی با حضورربیع خواه در ترکیب و بازگشت نوراللهی به پست هافبک مرکزی، این مشکل هم حل شد.
حالا هافبک ملی پوش سرخ ها مهم ترین منتقل کننده توپ به خط حمله محسوب می‌شود و با استایلی که از خود نشان داده و تجربه ای که در حال کسب آن است، به عنوان کاپیتان بعدی شناخته می‌شود.


* هافبک راست؛ بازگشت بشار به دوران اوج
بشار رسن در بازی های اخیر تیم پرسپولیس عملکرد بسیار خوبی داشته است. او که حالا مصدومیت را پشت سر گذاشته و مشکلات پاسپورتی را نیز حل کرده، در ترکیب اصلی تیم کالدرون استفاده می‌شود و با سرعت، خلاقیت و تکنیک خود، رضایت کادرفنی را جلب کرده است.
بدون تردید اگر مشکلات مالی عامل جدایی رسن نباشند، بعید است کالدرون دست به تغییر او بزند.


هافبک چپ؛ ترابی جلوتر از نعمتی و عالیشاه
پرسپولیس چه در دفاع و چه خط حمله، «چپِ پری» دارد. مهدی ترابی هافبک شماره 9 پرسپولیسی‌ها آقای گل و پاس گل سرخپوشان محسوب می‌شود و بدون تردید از دلایل موفقیت پرسپولیس نیز بوده است. بنابراین او هم مثل چند نفر دیگر، مهره ای غیرقابل تغییر به حساب می آید.
اما سرخپوشان روی نیمکت سیامک نعمتی و امید عالیشاه را هم دارند.


مهاجم سایه؛ تا اطلاع ثانوی امیری!
وحید امیری به عنوان یک هافبک چپ شناخته می‌شود اما بعد از جدایی براندائو جونیور به خط حمله رفته و توانایی خوبی هم از خود نشان داده است. امیری که در بازی اخیر گلزنی هم کرد، تا زمان خرید یک مهاجم در این پست خواهد ماند و جانشینی ندارد؛ هرچند که در بازی با سایپا جای خود را به فرشاد احمدزاده داد (در این لحظه ترابی به خط حمله رفت).
نکته مهم درباره امیری قدرت بدنی، دریبلینگ و توان بالای اوست که سبب شده مهره ای شاخص در پست مهاجم سایه باشد. باتوجه به درخشش ترابی در سمت چپ، شاید پس از خرید مهاجم نیز شماره 19 خرم آبادی پرسپولیس در همان نقطه باقی بماند.


مهاجم نوک؛ در انتظار بازگشت علیپور به اوج
علی علیپور این فصل پنج گل زده و حداقل در بازی های اخیر عملکرد بدی نداشته ولی هواداران پرسپولیس باتوجه به عملکرد این بازیکن در لیگ هفدهم، انتظار بیشتری از او دارند. علیپور انتخاب اول کالدرون برای خط حمله است و مهدی عبدی را به عنوان جانشین می بیند.
سه بازی اینده مقابل پارس جنوبی، شهرداری ماهشهر و نساجی مازندران جایی است که علیپور باید جایگاه خود را ثبات بخشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه