بیمه | بیمه سلامت

بیمه سلامت؛ حامی سلامت قشر آسیب‌پذیر جامعه

بیمه سلامت؛ حامی سلامت قشر آسیب‌پذیر جامعه
کدخبر : 44019

بیمه سلامت توسط دولت برای حمایت از قشر آسیب پذیر جامعه، یعنی افرادی که تحت پوشش هیچ یک از بیمه‌های تامین اجتماعی، خدمات درمانی و یا بیمه نیروهای مسلح نباشند را با هزینه‌ای کمتر نسبت به آن‌ها تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌دهد. بیمه سلامت صرفا بر روی خدمات درمانی متمرکز بوده و مانند بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی، بیمه نیروهای مسلح و غیره خدمات بیمه بازنشستگی ارائه نکرده، اما هزینه کمتری نیز نسبت به آن‌ها دارد.

به گزارش رصداقتصادی، به گفته وزیر بهداشت؛ در اجرای طرح دارویار به شکلی که باعث رضایتمندی همه مردم شود طبق مصوبه آخرین جلسه با بیمه ها، خدمات بیمه ای در طرح دارویار برای تمام مردم به مدت سه ماه رایگان می‌شود و افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند و آزمون وسع نداده اند در این مدت فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه بیمه سلامت نسبت به بیمه خود اقدام کنند و آزمون وسع بدهند. سازمان بیمه سلامت، خدمات این بیمه را به اقشار مختلفی ارائه می‌دهد که در ادامه به معرفی هر یک از آن‌هامی‌پردازیم.

برخی از افراد جامعه به دلایل مختلف، عضو هیچ یک از بیمه‌های پایه موجود در کشور مانند بیمه تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی نبوده و از این جهت نمی‌توانند از کمک هزینه‌های درمانی بیمه گرهای پایه برای خود و خانواده استفاده نمایند، از این سو سازمان بیمه سلامت در سال ۱۳۹۳ با صدور اولین بیمه نامه تحت نظر وزارت بهداشت و درمان به صورت رسمی شروع به کار کرد.

امروزه با گسترش بیمه‌ سلامت، نگرانی خانواده‌ها برای انجام روند درمان و ارتقاء سطح سلامتی خود تا حدی نسبت به گذتشه کمتر شده است اما از آنجایی که هزینه‌های درمان بسیار بالا می‌باشد، لیکن داشتن بیمه پایه به عنوان یکی از ضروری‌ترین اقدامات و هزینه‌های افراد به شمار می‌آید.

بیمه سلامت همگانی؛ این بیمه به صورت رایگان، تحت شرایط خاص، برای افراد صادر می‌شود و افرادی که تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند، می‌توانند از تمامی خدمات درمانی استفاده کنند. مراکز خدمات بیمه سلامت، ارزیابی حقوق افراد را پیش از صدور بیمه‌نامه انجام می‌دهند و اگر این مورد تأیید شود، بیمه‌نامه برای آن فرد به صورت رایگان صادر می‌شود و در غیر این صورت مبلغ مشخصی از فرد دریافت می‌شود. این بیمه به صورت خانوادگی صادر می‌شود؛ مگر اینکه افراد به تنهایی تحت پوشش بیمه دیگری باشند که در این صورت بیمه‌نامه به صورت انفرادی صادر می‌شود.

بیمه سلامت روستاییان؛ بیمه سلامت روستاییان، برای افرادی است که در شهرها و مناطق روستایی با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر زندگی می‌کنند. این بیمه، زیر مجموعه بیمه همگانی است و به صورت رایگان برای افراد صادر می‌شود. تمامی هزینه‌های درمانی برای افراد تحت پوشش این بیمه به صورت رایگان ارائه می‌شود و البته همانند بیمه همگانی تنها در مراکز درمانی دولتی ارائه می‌شود.

بیمه سلامت ایرانیان؛ افراد می‌توانند با پرداخت سالانه ۶۰۰ هزار تومان از خدمات درمانی در مراکز تحت پوشش بیمه به مدت یک سال استفاده کنند. البته افراد به هنگام ثبت‌نام نباید تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار داشته باشند. در صورتی که حقوق افراد، بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد کمتر از حقوق حداقل هر سال باشد، از تخفیف ۵۰ درصدی بهره‌مندمی‌شوند. این بیمه نیز به صورت خانوادگی صادر می‌شود؛ مگر اینکه افرادی از خانواده به صورت مجزا تحت پوشش بیمه‌های دیگر باشند که در این صورت ثبت‌نام بیمه به صورت انفرادی انجام خواهد شد. نکته مثبت بیمه سلامت ایرانیان این است که شما می‌توانید، هم از خدمات مراکز درمانی دولتی و هم خصوصی استفاده کنید.

بیمه سلامت کارکنان دولت؛ افرادی هم هستند که جزو کارکنان دولت شناخته می‌شوند، اما تحت هیچ یک از بیمه‌های خدمات درمانی یا سازمان تأمین اجتماعی قرار ندارند. این افراد نیز می‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند. تمامی اعضای خانواده و افراد تحت تکلف فرد می‌تواننداز خدمات درمانی این بیمه استفاده کنند.

بیمه سلامت سایر اقشار؛ خانواده شهدا، مددجویان سازمان بهزیستی، طلبه‌های حوزه علمیه، دانشجویان و جانبازان، جزو اقشاری هستند که می‌توانند با پرداخت درصدی به عنوان حق بیمه، از خدمات درمانی ارائه شده توسط این بیمه استفاده کنند.

بیمه سلامت بیماران خاص؛ بر اساس مصوبه هیئت وزیران بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص مانند تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، گیرندگان پیوند کلیه، ام اس (MS) و از این دست بیماری‌ها می‌توانند بدون پرداخت حق بیمه در این طرح عضو شده و دفترچه بیمه سلامت مخصوص بیماران خاص دریافت نموده و تحت پوشش بیمه سلامت بیماران خاص قرار گیرند.

هزینه‌های کمتر نسبت به دیگر بیمه‌ها، پرداخت حق بیمه به صورت سالانه،.پوشش بیماری‌های مختلف، طرف قرارداد با بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و داروخانه‌ها، پرداخت حق بیمه مجزا برای بهره‌مندی از خدمات بیمه تکمیلی از جمله مزایای بیمه سلامت می‌باشد.

کارکنان و یا اشخاصی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، بایستی ۹ درصد حقوق و مزایا خود را بابت حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت نمایند، اما کارمندانی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، بایستی سالیانه ۷ درصد حقوق و مزایا خود را بابت حق بیمه سلامت پرداخت نمایند. قابل ذکر است؛ ۳۴ میلیون نفر از بیمه شدگان بیمه سلامت، بدون پرداخت حق بیمه از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند می‌شوند.

از آنجایی که بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت به عنوان بیمه گران دولتی ارائه خدمت می‌کنند و میزان تعرفه درمانی برای بیمه شدگان از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد، لذا یکسان بودن تعرفه‌ خدمات درمانی مانند تعرفه بیمارستانی، تعرفه بستری و غیره بسیار ضروری بوده که از این سو علیرغم تفاوت‌های مطرح شده از سوی ۲ بیمه‌گر پایه، تعرفه‌ خدمات درمانی، پوشش‌های درمانی و دارویی بر اساس مصوبات وزارت بهداشت یکسان بوده و تفاوتی با یکدیگر وجود ندارد.

مجموعه بیمه سلامت با استفاده حداکثری از فرصت‌های خدمتگزاری به مردم در حوزه سلامت، افزایش بهره‌وری کارمندان، شفافیت و سلامت اداری به بهبود مستمر کیفیت خدمات و کسب رضایت مشتریان را در دستور کار خود قرار داده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه