فال | فال حافظ | فال حافظ شب یلدا

فال حافظ شب یلدا بگیرید | فال حافظ همراه با تفسیر

فال حافظ شب یلدا بگیرید | فال حافظ همراه با تفسیر
کدخبر : 45218

امروز که در آستانه فصل زمستان هستیم و چند قدمی بیشتر تا جشن شب یلدای 1401 نمانده است فرصت مناسبی است تا دغدغه های جاودانه زندگی مدرن را برای ساعاتی کنار بگذاریم.

چهار فصل بودن کشور ایران و علاقه ایرانیان باستان به برگزاری جشن و دورهمی ها دلیلی شده است تا جشن های فصلی بسیاری در تقویم این مردمان جای بگیرد. عید نوروز در ابتدای فصل بهار، جشن تیرگان در ابتدای فصل تابستان و جشن مهرگان در ابتدای فصل پاییز و همچنین جشن شب یلدا در آغاز زمستان. گرفتن فال حافظ شب یلدا یکی از رسوم ایرانی است. فال حافظ شب یلدا برای ایرانی ها از اهمیت زیادی برخوردار است و تفسیر فال حافظ شب یلدا یکی از پیش بینی های معتبر برای مردم محسوب می شود. فال حافظ شب یلدا معمولا توسط بزرگترهای خانواده ها گرفته می شود. آداب فال حافظ شب یلدا را با ما دنبال کنید.

متاسفانه بنا به دلایل مختلف اعم از مطالعه نکردن تاریخ و رجوع نکردن به رسوم گذشتگانمان به دلیل مشغله های روزمره، بسیاری از این جشن های باستانی بدست فراموشی سپرده شده است و چیزی به غیر از یک نام از این آیین ها بجا نمانده است.

امروز که در آستانه فصل زمستان هستیم و چند قدمی بیشتر تا جشن شب یلدای 1401 نمانده است فرصت مناسبی است تا دغدغه های جاودانه زندگی مدرن را برای ساعاتی کنار بگذاریم و به فکر برگزاری یک شب یلدای به یاد ماندنی باشیم؛ به یادماندنی بدین معنی نیست که ساعت ها خود را درگیر خرید در بازار و یا تهیه پیش نیازهای رفتن به بازار کنیم.

جشن شب یلدا به سادگی پیروزی نور بر تاریکی و غلبه همبستگی بر تکروی در روزهای سرد و تاریک راه هزاران ساله ایی را از قلب تاریخ و فرهنگ پشت پیموده است و ما خواسته و یا ناخواسته وارث این ارثیه هستیم و موظف به حفظ و حراست از این سنت دیرینه هستیم و همان گونه که اجدادمان نگاهش داشتند آن را برای نسل های آینده های خود زنده نگه داریم. یکی از سنت های جالب ایرانیان در مورد شب یلدا گرفتن فال و استخاره کردن است.

فلسفه و علت گرفتن فال حافظ در شب یلدا چیست؟

 

فال حافظ

 

شب یلدا، بلندترین شب سال است که همه اعضای خانواده، فامیل ها را در کنار بزرگ ترها جمع می کند و آداب و رسوم خاصی دارد. یکی از آئین های ایرانیان در این شب خواندن شعرهای عاشقانه حافظ و تفال بر دیوان لسان الغیب است.

سنت های کهن ایرانیان همواره دلنشین و جالب و پر از فلسفه و حکمت های خاص است. اینکه در بلندترین شب سال در محفل گرم خانواده ها، افراد تفالی به لسان الغیب می زنند، جای تامل و تفکر دارد. در این بخش از نمناک درباره فلسفه حافظ خوانی در شب یلدا توضیحاتی را ارائه می دهیم.

فال حافظ مخصوص شب یلدا

 

فال حافظ

 

مشهور است که امروز در خانهٔ هر ایرانی یک دیوان حافظ یافت می‌شود. ایرانیان طبق رسوم قدیمی خود در روزهای عید ملی یا مذهبی نظیر نوروز بر سر سفره هفت سین، و یا شب یلدا، با کتاب حافظ فال می‌گیرند.

برای این کار، یک نفر از بزرگان خانواده یا کسی که بتواند شعر را به خوبی بخواند یا کسی که دیگران معتقدند به اصطلاح خوب فال می‌گیرد ابتدا نیت می‌کند، یعنی در دل آرزویی می‌کند. سپس به طور تصادفی صفحه‌ای را از کتاب حافظ می‌گشاید و با صدای بلند شروع به خواندن می‌کند.

کسانی که ایمان مذهبی داشته باشند هنگام فال گرفتن فاتحهای می‌خوانند و سپس کتاب حافظ را می‌بوسند، آنگاه با ذکر اورادی آن را می‌گشایند و فال خود را می‌خوانند.

ای حافظ شیرازی! تو محرم هر رازی! تو را به خدا و به شاخ نباتت قسم می دهم که هر چه صلاح و مصلحت می بینی برایم آشکار و آرزوی مرا براورده سازی.

یکی از فال‌های سرگرم کننده برای ایرانی‌ها فال انبیا است که در آن شما نتیجه فال خود را با توجه به یکی از انبیا الهی شامل  : حضرت آدم ، حضرت ابراهیم ، حضرت ادریس ، حضرت اسحاق ، حضرت اسمائل ، حضرت الیاس ، حضرت ایوب ، حضرت خضر ، حضرت داوود ، حضرت زکریا ، حضرت سلیمان ، حضرت شعیب ، حضرت شیث ، حضرت صالح ، حضرت عیسی ، حضرت محمد ، حضرت موسی ، حضرت نوح ، حضرت هارون ، حضرت هود ، حضرت یحیی ، حضرت یعقوب ، حضرت یوسف و حضرت یونس خواهید دید.

استخاره در لغت به معنی خواستن بهترین چیز و طلب کردن خیر است و در اصطلاح نوعی دعا است در انجام امری که خیر و شر آن بر انسان پوشیده است. شیخ مفید استخاره کردن را خیر خواستن از خداوند می‌داند. استخاره در امور مباح یا برای ترک امر مستحبی، به جهت تعارضش با امر مستحب دیگر وارد است.

به روایتی ازامام صادق (ع):

 

فال حافظ

 

بهتر است که قبل از استخاره سه بار سوره ی اخلاص (قل هو الله احد) را بخواند. سپس سه مرتبه صلوات بر محمد و ال محمد بفرستد و سپس نیت کرده و به آنچه که مایل است استخاره کند، نیز پسندیده تر آنست که رو به قبله ، با لباس و بدن پاک و وضو باشد.

آداب تفال زدن به حافظ در شب یلدا

 

فال حافظ

 

فال گرفتن فی البداهه و بدون آمادگی روحی بیشتر شبیه سرگرمی های دور همی است تا یک کار مقدس و معنوی. به همین دلیل توصیه می شود ابتدا دل خود را آرام کرده، وضو بگیرید و لباس تمیز و راحت به تن داشته باشید.

نیت کنید

قبل از تفال زدن به دیوان حافظ باید نیت کنید، یعنی خواسته یا سوالی که در ذهن دارید را با وضوح کامل در دل تکرار کنید. بعد از نیت کردن مرسوم است چند جمله زیر به زبان آورده شود:

ای حافظ شیرازی تو محرم هر رازی؛ تو را به خدا و به شاخ نبات ات قسم می دهم که هر چه صلاح و مصلحت می بینی برایم آشکار و آرزوی مرا بر آورده سازی.

تفال بزنید

تفال زدن در شب یلدا و در جمع خانواده معمولا توسط بزرگ خانواده، کسی که اشعار حافظ را به زیبایی می خواند یا کسی که در این کار تجربه دارد انجام می شود.

یکی از شیوه های رایج این است که افراد خانواده به نوبت نیت کرده و شخص فال گیرنده با ذکر صلوات یا فاتحه ای دیوان حافظ را باز می کند، سپس با صدای بلند شعر (و گاه تعبیری که در برخی کتاب ها ذکر شده) را برای او می خواند.

اگر خودتان می خواهید دیوان حافظ را باز کنید، با دست چپ کتاب را گرفته و با دست راست آن را باز کنید. در صفحه ای که باز می شود غزل بالای صفحه سمت راست فال شما می باشد. اگر بخشی از شعر در صفحه قبل است باید به ابتدای غزل رجوع کنید.

شاهد فال 

گاهی حتی با خواندن چند باره غزل مورد نظر، احساس می کنید موضوع مطرح شده در آن رابطه ای با حال و فال شما ندارد، در این صورت می توانید از شاهد فال استفاده کنید. منظور از شاهد فال یکی از بیت های 1، 3 یا 5 غزل بعدی می باشد.

فال حافظ

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه