شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) | هیمکو

سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی هیمکو

سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی هیمکو
کدخبر : 46384

نیاز به بسترسازی مناسب جهت تبادل مواد فله معدنی و محصولات فولادی با توجه به چشم‌انداز تولید فولاد کشور در ۱۴۰۴ ، بیش از پیش احساس خواهد شد. لذا احداث و توسعه ظرفیت بندری و از طرفی امکان حمل ریلی امر ضروری می باشد که شرکت هیمکو، در همین راستا اقدام به سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی جهت احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی نموده است.

به گزارش رصد اقتصادی، شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) با احداث پایانه مکانیزه ریلی مواد معدنی در بندر شهید رجایی یکی از حلقه های اصلی این زنجیره ریلی را برای تبادل مواد معدنی و محصولات فولادی بین شمال و جنوب فراهم می‌نماید. همچنین این شرکت معادن فنی در شمال را به بازار مصرف و ذخایر انرژی در جنوب اتصال می‌دهد و یا کمبود برخی از مواد معدنی در شمال را از سایر نقاط تامین نماید.

نیاز به توسعه حمل و نقل ترکیبی در کشور کاملاً مشهود بوده و انتظار میرود با نگاه ویژه مسئولان ذیربط طی سالهای آتی این نیاز مرتفع گردیده و از کلیه ظرفیت های ممکن استفاده گردد. در حوزه مواد معدنی و صنایع فولادی و بسیاری از کالاهای دیگر، افزایش دفعات بارگیری و تخلیه آن هم به شیوه های سنتی، منجر به افزایش قابل توجه هزینه حمل و نقل ترکیبی می گردد.

شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا با محوریت شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با برند تجاری “هیمکو” در راستای یک اقدام ملی و با هدف ایجاد اشتغال در استان هرمزگان و توسعه زیر ساخت های بندری مرتبط با شرکت های معدنی بزرگ تشکیل شد.

احداث خطوط فرعی ریلی در مجاروت صنایع و معادن بزرگ نیز با هدف حذف هزینه های مضاعف و امکان وجود حمل کاملاً ریلی بوده است ولیکن عدم تکمیل شبکه ریلی در کشور و عدم امکان اتصال برخی از مراکز عمده تولید مصرف به شبکه ریلی، استفاده از حمل جاده ای را به عنوان تنها گزینه مطرح می نماید و به همین علت است که برای این مراکز، حمل ترکیبی و کاهش طول مسیر جاده ای و جابجایی بار به شبکه ریلی در مراکز لجستیگی و پایانه های تخصصی بسیار مهم است.

برای برون‌رفت از شرایط اقتصادی که ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه است، توسعه کریدور شمال و جنوب از راه حل های استراتژیک ملی می باشد. لذا انتظار سرمایه گذاران داخلی این می باشد که دولت از تمام ظرفیت های تشویقی خود جهت حمایت از سرمایه گذاران استفاده نماید و پیرو آن سرمایه داخلی و خارجی را به سمت این هدف سوق دهد. وابستگی این کریدور با توجه به فاصله سیر، به حمل و نقل ریلی است و این زنجیره ریلی باید از آستارا و سایر مرزهای شمالی تا بنادر جنوبی کشور ایجاد و تقویت گردد.

کریدور فوق با اتصال روسیه و اروپا به خلیج فارس، هند و آسیای جنوب شرقی می تواند نسبت به سایر مسیرهای موازی ۲۰ تا ۴۰ درصد در زمان و هزینه حمل صرفه جویی نماید.

به گفته مدیرعامل شرکت هیمکو، این شرکت با احداث پایانه مکانیزه ریلی مواد معدنی در بندر شهید رجایی یکی از حلقه های اصلی این زنجیره ریلی را تکمیل می نماید و می تواند محلی برای تبادل مواد معدنی و محصولات فولادی بین شمال و جنوب باشد و معادن فنی در شمال را به بازار مصرف و ذخایر انرژی در جنوب اتصال دهد و یا کمبود برخی از مواد معدنی در شمال را از سایر نقاط تامین نماید.

مهمترین مشخصات ترمینال مکانیزه مواد معدنی بندر شهید رجایی، اتصال به ریل، برخورداری از شانتینگ یارد و تجهیزات تخلیه و بارگیری ریلی با قابلیت افزایش ظرفیت به میزان ۵۰ میلیون تن در سال است. حجم بالای ظرفیت انبارش مواد نیز این فرصت را به تامین کنندگان و فروشندگان مواد معدنی در این کریدور ترانزیتی می دهد تا با انتقال مواد معدنی خود به ترمینال، بهترین زمان و قیمت را برای فروش کالای خود انتخاب نمایند.

میزان سرمایه‌گذاری این پروژه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است و در کنار طراحی برای ظرفیت تخلیه و بارگیری ۵۰ میلیون تن مواد فله معدنی (حوزه صادرات و واردات) برای این بندر مکانیزه، ظرفیت بزرگی هم در حوزه انبارش پیش‌بینی شده است.

بر اساس طرح ارایه شده اجرای این پروژه در سه فاز تعریف شده است که با احداث چهار پست اسکله، ظرفیت نهایی تخلیه و بارگیری در آن به رقمی در حدود ۵۰ میلیون تن در سال (۱۰ میلیون تن در فاز یک، ۱۵ میلیون تن فاز دو و ۲۵ میلیون تن در فاز سه) خواهد رسید. هم‌چنین با احداث ۲۴ کیلومتر خط و شانتینگ یارد ریلی و اتصال به شبکه سراسری ریلی کشور، امکان تخلیه و بارگیری مواد معدنی را با استفاده از چهار دستگاه واگن برگردان با میانگین عملکرد ۲۵۰۰ تی پی اچ فراهم می‌شود.

این طرح به‌عنوان یک اقدام ملی و با نگاه به مشکلات فعلی و آتی حمل‌ونقل مواد معدنی به‌خصوص در بخش زیرساخت‌ها و در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ و طرح جامع 

فولاد در قالب شرکت تخصصی “مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) ” تعریف شده است و این شرکت با بهره‌گیری از نیرو‌ی متخصص و توانمند داخلی و جذب و هدایت سرمایه‌های داخلی و خارجی به‌عنوان یکی از شرکت‌های تخصصی نسبت به طراحی، سرمایه‌گذاری و اجرای این پروژه بزرگ ملی در حوزه حمل‌ونقل ترکیبی فعالیت می‌کند.

هیمکو، در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ پس از عقد قرارداد ۳۳ ساله (BOT) با موضوع احداث اسکله و پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در غرب بندر شهید رجایی نسبت به سرمایه گذاری و انجام مطالعات پایه و طراحی اقدام نموده و در حال حاضر در شرف آغاز عملیات اجرایی پیمانکاران در کلیه مراحل کاری است.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت سنگ آهن گهرزمین، شرکت تجلی و توسعه معادن و فلزات، شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید از جمله سهامداران شرکت هیمکو می‌باشند.

لازم به ذکر است، افزایش سرمایه شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) از محل آورده نقدی و مطالبات جهت اجرای پروژه احداث پایانه و اسکله مکانیزه مواد فله معدنی در دو مرحله در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به تصویب رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه