سخن سردبیر/ فاطمه باقری

اولویت مزیت نسبی در اقتصاد ایران

اولویت مزیت نسبی در اقتصاد ایران
کدخبر : 52100

گسترش و سرمایه گذاری در صنعت فوالد، پتروشیمی و معدن به عنوان یک صنعت مادر میتواند تاثیر به سزایی در رشد و پیشرفت اقتصادی کشور در زمینه صادرات، تولید و اشتغال زایی و...داشته باشد.توسعه صنعت فولاد ، پتروشیمی و... موجب سازندگی، توسعه یافتگی و پیشرفت کشور و جوامع مختلف شده است؛ همواره میبینم کشورهایی که در صنعت پیشی گرفته اند در حوزه سرمایه گذاری و تولید فولاد پیشرفت چشم گیری داشته اند. با نگاهی دقیق تر به زندگی روزمره خود متوجه حضور صنعت فولاد میشوید که هر روز با آن سروکار دارید. بخش زیادی از تجهیزات و قطعات مورد استفاده روزانه ما از فولاد تولید شده است.

به گزارش فاطمه باقری سردبیر پایگاه خبری رصد اقتصادی و ماهنامه رصدبین الملل؛ گسترش و سرمایه گذاری در صنعت فوالد، پتروشیمی و معدن به عنوان یک صنعت مادر میتواند تاثیر به سزایی در رشد و پیشرفت اقتصادی کشور در زمینه صادرات، تولید و اشتغال زایی و...داشته باشد.توسعه صنعت فولاد ، پتروشیمی و... موجب سازندگی، توسعه یافتگی و پیشرفت کشور و جوامع مختلف شده است؛ همواره میبینم کشورهایی که در صنعت پیشی گرفته اند در حوزه سرمایه گذاری و تولید فولاد پیشرفت چشم گیری داشته اند. با نگاهی دقیق تر به زندگی روزمره خود متوجه حضور صنعت فولاد میشوید که هر روز با آن سروکار دارید. بخش زیادی از تجهیزات و قطعات مورد استفاده روزانه ما از فولاد تولید شده است.

تولیدات پتروشیمی، شمش فولاد و سیمان ، مواد معدنی ، زغال سنگ، مس، گوگرد و گل گوگرد، سنگ مرمر و تراورتن ... از جمله تولیداتی هست که جایگاه ویژای در اقتصاد ایران دارند و به عنوان مزیت نسبی ایران محسوب می شوند. باتوجه به جایگاه ایران در حوزه انرژی و جایگاه برتر گاز ایران در دنیا؛ کاهش سهمیه گاز برای شرکت های فوالدی و پتروشیمی... به بهانه صادرات و ارزان فروشی در کشورهای منطقه و ایجاد خلا برای بخش اقتصاد داخلی، موجب افول تولید و صادرات و همچنین بیکاری گسترده و نارضایتی اجتماعی می شود که می تواند هم برای اقتصاد و هم از بعد اجتماعی خطر جدی داشته باشد.

آدام اسمیت نظریه پرداز و اقتصاددان در کتاب »ثروت ملل« به برتری و مزیت کشورها در تولیدات اشاره کرده است. در نظریه آدام اسمیت که به نظریه »مزیت مطلق« معروف است، هر کشور در تولید کاالیی متخصص است و مزیت نسبی دارد به این معنا که باتوجه به منابع و شرایط یک کشور تولید کاالیی در آن کم هزینه تر و با کیفیت تر خواهد بود و میتواند بر مبنای آن مبادلات و روابط اقتصادی را با سایرکشورها شکل دهد.

آدام اسمیت اشاره می کند، خودکفایی در تمام محصولات نتیجه ای جز فقر برای یک کشور و تزلزل اقتصاد ندارد. اتکا به نظریه مزیت نسبی باعث میشود تولیدات یک کشور به سمت تخصصی شدن، افزایش کارایی و سود بیشتر پیش برود.

معیار قرار دادن این نظریه برای مدیریت تولید در کشور میتواند ثمربخش باشد. با در نظر گرفتن استعداهای ذاتی و مزیت های نسبی یک کشور، میتوان بعضی تولیدات را بر اساس نیاز کشور و جایگاه آن در اقتصادبین المللی در اولویت قرار داد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه