مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری منطقه پیام مطرح کرد

دستاوردهایی از تولیدات داخلی تلفن همراه تا ۵ فرصت جذاب سرمایه گذاری

دستاوردهایی از تولیدات داخلی تلفن همراه تا ۵ فرصت جذاب سرمایه گذاری
کدخبر : 55256

مدیر اداره کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری منطقه ویژه پیام در یک گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار رصد اقتصادی به بیان محورهای فعالیتی و امکانات و مشوق‌های لازم و پنج فرصت سرمایه‌گذاری برای حضور شرکت‌های داده فناوری در منطقه ویژه اقتصادی پیام پرداخت.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار رصد اقتصادی،  پیام حسین پور مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام با اشاره به ظرفیت‌های موجود در این منطقه برای تولید و تحقیقات شرکت‌های فعال در این حوزه، گفت: منطقه پیام با وسعت ۳۶۰۰ هکتار مستقر در استان البرز دارای حدود ۱۰۰۰ هکتار اراضی فرودگاهی و مابقی اراضی صنعتی و فضای سبز است. در حال حاضر بالغ بر ۲۸۰ شرکت تولیدی و اقتصادی مشغول به فعالیت می‌باشند. عمده فعالیت‌های این شرکت‌ها مربوط به تولید محصولات در حوزه اطلاعات و فناوری ارتباطات، الکترونیکی است و مابقی شرکت های فعال در تولید محصولات و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی، ابزار دقیق، تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی در این منطقه مستقر می‌باشند.

وی افزود: مناطق ویژه، اراضی داخل سرزمینی می‌باشند که مشمول مقررات گمرکی نیستند یا حداقلی‌ها برای آنها اعمال می‌شود. مقررات و ضوابط گمرکی تنها زمانی که این شرکت‌ها از مناطق ویژه خارج شوند، برای آنها اعمال می‌شود. با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی پیام زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، این منطقه ویژه به صورت اختصاصی در این حوزه فعالیت می‌کند. به همین دلیل مصوبات مختلفی هم مانند مصوبه اولین قطب داده کشور برای این منطقه وجود دارد. بنابراین ما تمام نیازها و امکانات لازمه برای استقرار مراکز داده در منطقه پیام از قبیل تامین برق، زیرساخت‌های ارتباطی را برای استقرار و فعالیت مراکز داده ایجاد کرده‌ایم.

حسین پور، مجموعه کامل مراحل تولید تلفن همراه و تبلت را به عنوان دومین فعالیت تخصصی این منطقه عنوان کرد و گفت: با توجه به نیاز کشور به بحث تولید داخل تلفن همراه و تبلت، منطقه پیام به صورت تخصصی به عنوان اکوسیستم تولید این محصول معرفی شده است که بالغ بر ۱۱ شرکت تولیدکننده تلفن همراه در این منطقه مستقر هستند و همچنان در حال استقرار و ورود به پیام می‌باشند. چهار شرکت تولیدکننده تلفن همراه و تبلت در حال حاضر به مرحله بهره‌برداری و تولید آزمایشی رسیدند که از این تعداد دو شرکت پروانه تولید را دریافت کرده و مشغول به تولید هستند و دو شرکت دیگر در شرف دریافت پروانه بهره‌براری هستند.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام، استقرار زنجیره تامین و تولید برای تولیدات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را از دیگر برنامه‌های این منطقه در جهت رفع و تامین نیازهای تولیدکننده از صنایع بالادستی دانست و تصریح کرد: به عنوان نمونه در دستگاه‌های تولید برد SMT لاین، دستگاه‌های THT برای تولید قطعات دیف، دستگاه‌های تزریق پلاستیک و صنایع بسته‌بندی به عنوان زنجیره مورد نیاز تولیدکنندگان حوزه ارتباطات و اطلاعات در جهت تسهیل فرایند تولید محصولات در این منطقه مستقر می‌باشند. 

وی درباره پنج فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شده توسط منطقه ویژه اقتصادی پیام، گفت: فراخوان‌های متعددی در جهت جذب سرمایه‌گذار و طرح‌های جذابی در این خصوص در تارنمای منطقه پیام وجود دارد که متقاضیان و علاقمندان می‌توانند با ورود به سایت منطقه پیام شرکت کنند. این طرح‌ها در زمینه تولید تلفن همراه و تبلت، استقرار دیتاسنترها و مراکز داده، ایجاد مرا کز رفاهی و اداری است.

حسین پور در ادامه احداث مزرعه انرژی خورشیدی یا همان سولارفام را برای پیاده‌سازی برق انرژی خورشیدی و زنجیره سیلیکون در منطقه‌ای به وسعت ۲۸ هکتار را از طرح‌های جذاب سرمایه‌گذاری این منطقه برای سرمایه‌گذاران دانست و اضافه کرد: احداث آشیانه و مرکز تعمیرات- نگهداری هواپیما به مساحت ۱۵ هکتار در حوزه هوانوری، احداث تیل‌پارک برای استقرار کانتینری و تریلری از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری طراحی شده در منطقه ویژه اقتصادی پیام است.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام در پایان اظهار داشت: به طور کلی فرایند استقرار در منطقه ویژه اقتصادی پیام با ثبت درخواست در سامانه ملی مجوزها آغاز می‌شود و پس از بررسی پرونده در اداره کل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری و اخذ مصوبه قرارداد اجاره بلندمدت واگذاری زمین‌ها به صورت ۲۵ ساله انجام می‌گیرد. مبلغ اجاره‌بها در سه سال ابتدایی ثابت و از سال چهارم به بعد با ۱۵ درصد افزایش سالیانه خواهد بود. رویکرد حمایتی منطقه ویژه اقتصادی پیام در این مضوع با توجه به قیمت پایین و ثابت بودن اجاره‌بها در ۳ سال نخست و همچنین کاهش نرخ اجاره‌بها نسبت به نرخ تورم کشور در سال‌های بعد موجب علاقمندی شرکت‌ها برای استقرار در این منطقه شده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه