​​سرمایه گذاری در بورس

ضرورت آموزش پیش از سرمایه‌گذاری در بورس

ضرورت آموزش پیش از سرمایه‌گذاری در بورس
کدخبر : 55772

دنیای سرمایه‌گذاری گستره وسیعی از پدیده‌های مثبت و منفی را در دل خود جای می‎دهد. در بازار بورس، ریسک‎های متعددی وجود دارند که در صورت نداشتن آمادگی لازم برای مواجهه با آن‎ها، می‌توانند سرمایه افراد را در معرض نابودی قرار دهند. خرید سهام بی‌ارزش، معامله هیجانی، متاثر شدن از سوگیری‌های رفتاری یا افتادن در دام افراد سودجو، از جمله مواردی هستند که به‌طور مستقیم، سرمایه جمع‌شده افراد در طی سالیان متمادی را تهدید می‌کنند.

 

با این حال، بازار بورس فرصت‌های متعدد و بی‌نظیری نیز در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. در این بازار غنیمت‌های ارزشمندی یافت می‌شوند که با استفاده از آن‌ها می‌توان وضعیت مالی خود را بهبود بخشیده و در راستای افزایش ثروت تلاش کرد. استفاده از این فرصت‌ها در گروی آگاهی از خطرات احتمالی، کسب دانش سرمایه‌گذاری و فراگرفتن مهارت‌های لازم در این حوزه از طریق آموزش‌های تخصصی است.

مزایای سرمایه‌گذاری در بورس

۱- بازدهی بالاتر نسبت به بازارهای موازی در بلندمدت

اولین و مهم‌ترین انگیزه هر شخص از انجام سرمایه‌گذاری، کسب بیشترین سود ممکن و افزایش ثروت خود است. با مقایسه بازدهی تاریخی بازار بورس نسبت به سایر بازارهای موازی همچون دلار، طلا و ...  تفاوت آن‌ها مشهود می‌شود. در بلندمدت رشد ارزش شاخص بورس به مراتب بیشتر از سایر گزینه‌ها بوده است.

۲- امکان ایجاد تنوع در سبد دارایی و مدیریت ریسک

یکی از قابلیت‌های مهم بازار بورس امکان متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری است. به نحوی که می‌توان سهام مربوط به شرکت‌های موجود در صنایع مختلف را در یک سبد جمع‌آوری کرد. همچنین با وجود صندوق‌‌های کالایی یا سهام شرکت‌هایی که ارزش آن‌ها وابسته به دلار است، این بازار امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازارهای موازی را هم فراهم می‌کند.

۳- نقدشوندگی بالا

مزیت دیگر سرمایه‌گذاری در بورس امکان فروش آسان دارایی‌ها در زمان نیاز است. در اکثر مواقع تنها به اندازه یک کلیک و چند دقیقه کوتاه، فاصله تا تبدیل دارایی به وجه نقد وجود دارد. در حالی که در برخی بازارهای موازی همچون زمین و مسکن، این امر ممکن است زمان‌بر و دشوارتر باشد.

۴- امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم

با ورود به بازار بورس، می‌توان با حداقل ۵۰۰ هزار تومان، روی سهام یک شرکت سرمایه‌گذاری کرد. حتی این امکان وجود دارد که با تنها ۱۰۰ هزار تومان، واحدهای صندوق‌های قابل معامله (ETF) را خریداری و از بازدهی این بازار برای مبالغ اندک نیز استفاده کرد.

لزوم آموزش پیش از سرمایه‌گذاری در بورس

بهره‌مندی از مزایا و فرصت‌های موجود در بازار سرمایه، نیاز به شناخت عمیق زوایای مختلف آن دارد. برای دوری از گزند ریسک‌های بازار بورس و توانایی مدیریت هرچه بهتر این خطرات، فراگیری جامع و کامل دانش تخصصی مرتبط با این حوزه الزامیست. اهمیت آموزش تخصصی از این جهت است که با برخورداری از دانش کافی و همچنین استفاده از تجارب افراد حرفه‎ای، می‌توان با دید شفاف‎تر و آگاهی بیشتری اقدام به فعالیت در این بازار کرد.

انواع روش‌‌های آموزش بورس

۱- کتاب‌ها و مقاله‌های آموزشی

کتاب به عنوان یک ابزار کلاسیک آموزشی، همچنان اصلی‌ترین منبع کسب علوم تخصصی در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. برای درک فلسفه سرمایه‌گذاری، روانشناسی بازار و نیز دانش پایه‌ مالی و اقتصادی، عناوین پرشماری از کتب تخصصی در دسترس همه افراد قرار دارد. همچنین با گسترش تکنولوژی، محتوای مکتوب در چهارچوب مقاله‌های آنلاین منتشرشده در سایت‌های آموزشی، جای خود را در میان مخاطبان باز کرده است.

این دسته از محتواهای آموزشی، یکی از مناسب‌ترین شیوه‌ها برای فراگیری علوم نظری همچون مفاهیم پایه مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری است. برای مثال، از نیازهای اصلی افراد جهت فعالیت در بازار بورس، تسلط بر مبانی و روش‌های تحلیل فاندامنتال است که مقدمه آن آشنایی با اصطلاحات تخصصی حوزه مالی است. این دانش با وجود کتب و مقالات تخصصی متعدد به راحتی در دسترس افراد قرار دارد.

۲- دوره‌‌های ویدئویی

دسته دیگر محتوای آموزشی، دوره‌های ویدئویی ضبط شده به شمار می‎‎روند که در سال‌های اخیر رواج گسترده‌ای پیدا کرده‌‌اند. این دوره‌ها را می‌توان بستر مطلوبی برای دریافت آموزش‌های عملی و کاربردی دانست. برای مثال، انتقال آموخته‌ها در رابطه با تحلیل تکنیکال نمودار قیمتی سهام، علاوه بر طرح مفاهیم نظری، نیاز به بیان نحوه انجام آن به صورت تصویری نیز دارد.

۳ـ کلاس‌های حضوری و آنلاین

در کنار موارد ذکر شده، به جهت یادگیری نحوه انجام فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در بورس، کلاس‌های حضوری یا آنلاین هم برگزار می‌شوند. مزیت کلاس‌های آموزشی در این است که مطالب آموزشی توسط مدرسان فعال در بازار سرمایه، در لحظه ارائه شده و در صورت وجود سوال یا ابهام، می‌توان موارد را مطرح و از تجربه آنان استفاده کرد.

سخن پایانی

تمامی موارد ذکر شده، بسترهای مناسبی جهت دریافت آموزش مورد نیاز و اطلاعات تخصصی محسوب می‌شوند. شاید بهترین شیوه، استفاده از ترکیب همه روش‌های مذکور باشد تا با ارتقاء سطح علمی و کسب تجربه کافی، با گذر زمان در مسیر دست‌یابی به اهداف مالی خود قرار گرفت.

امروزه با گسترش اینترنت، دسترسی افراد به بهترین منابع آموزشی بسیار ساده‌تر از قبل شده است. می‌توان ادعا کرد که در تمام ابعاد اساسی حوزه سرمایه‌گذاری، محتوای آموزشی تخصصی تولید شده و اکثر این مطالب نیز به صورت کاملا رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. 

یکی از مهم‌ترین منابع آموزشی در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری، سایت https://learning.emofid.com/  به‌شمار می‎رود که به عنوان بزرگترین سایت آموزش بورس، محتوای تخصصی و کاملی را در قالب مقالات متنی، دوره‎های ویدئویی و کلاس‎های آنلاین در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه