بورس | بورس و نوسانات

بورس و نوسانات قیمت: چگونه با ریسک‌ها کنار بیاییم؟

بورس و نوسانات قیمت: چگونه با ریسک‌ها کنار بیاییم؟
کدخبر : 56196

بورس به‌عنوان یک بازار پر‌ریسک در بین مردم شناخته می‌شود.

بورس به‌عنوان یک بازار پر‌ریسک در بین مردم شناخته می‌شود. برخی از افراد که تحمل ریسک بالایی ندارند یا وضعیت مالی آن‌ها اجازه ریسک کردن را نمی‌دهد، از سرمایه‌گذاری در بورس دور می‌شوند. به طور کلی این دسته از افراد ترس کاهش یا از دست دادن سرمایه خود را دارند.

از طرفی، در دوره‌هایی که تورم بالا‌‌ست دغدغه کم شدن ارزش دارایی خود را دارند. بنابراین، ترجیح می‌دهند در بازاری سرمایه‌گذاری کنند که پتانسیل کسب بازدهی مناسب را داشته باشد. در حال حاضر، صندوق‌ سرمایه‌گذاری در بازار بورس وجود دارد که می‌تواند اصل سرمایه را در هر شرایطی در برابر نوسانات بازار سهام ضمانت کند. به عبارتی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوع امکان کسب بازدهی مناسب و مدیریت ریسک در بورس را آسان‌تر از گذشته کرده‌‌اند.

چگونه اصل سرمایه در بازار بورس ضمانت می‌شود؟

نوسان، بخش جدایی‌ناپذیر بازار بورس است. دلیل جذابیت بازار‌های مالی نیز همین نوسانات قیمتی هستند که موجب رقم خوردن تفاوت‌ها در وضعیت مالی سرمایه‌گذاران می‌شوند. برای یک سرمایه‌گذاری کم ریسک در بازار بورس، مدیریت سرمایه عامل مهمی به شمار می‌رود. در بورس بهتر است به‌ گونه‌ای سرمایه‌گذاری انجام داد که در زمان رشد آن امکان بازدهی مناسب در سهام فراهم شود.

از طرفی، در دوران رکود بازار نیز بهتر است برای کنترل هیجانات و ریسک‌های موجود در بورس، بخشی از سرمایه در ابزارهای کم‌ریسک‌تری مثل اوراق با درآمد ثابت قرار بگیرد. شاید‌ همه افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند تجربه و تخصص کافی در امر مدیریت سرمایه‌ را نداشته باشند. بنابراین، افرادی که تخصص و تجربه کافی در بازار بورس را ندارند، می‌توانند به‌جای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند که علاوه بر ضمانت اصل سرمایه، در زمان رشد بازار بورس بازدهی مناسبی کسب کنند.

همچنین، این صندوق‌ها می‌توانند در دوران افت بازار نیز با استفاده از ابزارهایی مثل اوراق درآمد ثابت، نوسانات سهام را کنترل کنند. صندوق تضمین از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که با مدیریت حرفه‌ای، نقدشوندگی بالا، تضمین اصل سرمایه در بازار پرریسکی مثل بورس را امکان پذیر می‌کند. این صندوق کسب بازدهی مناسب در شرایط نزولی و صعودی بازار را هموار می‌کند. باید به این نکته توجه داشت که این صندوق‌ها تنها اصل سرمایه را گارانتی می‌کنند. اما، به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند می‌توانند در شرایط صعودی بازار تا ۷۰ درصد از کل دارایی خود را به سهام تبدیل کرده و در دوران افت بازار بورس نیز، قابلیت تبدیل ۷۰ درصد از کل دارایی خود به اوراق با درآمد ثابت را دارند. در نتیجه، این نوع از صندوق‌ها به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری کم ریسک در بورس بسیار جذاب هستند.

روش مناسب حفظ سرمایه در دوران رکود بورس

شاید تصور شود سرمایه‌گذاری در دارایی‌های کم‌ریسک مخصوص افرادی است که از نوسانات سرمایه خود در بازارهایی مثل بورس و طلا نگران هستند. اما، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نیز در بازارهای مالی برای حفاظت از سرمایه خود در برابر نوسانات بازارهایی مثل بورس، طلا، خودرو، مسکن و … از ابزارهای کم ریسک سرمایه‌گذاری، استفاده می‌کنند. یکی از بهترین روش‌های مدیریت ریسک در کوتاه مدت و میان مدت استفاده از صندوق درآمد ثابت است.

صندوق‌های با درآمد ثابت با اختصاص حداقل ۹۰ درصد از کل دارایی‌های خود به اوراق کم‌ریسک مثل اوراق اخزا، افاد، اجاد، گام، مشارکت و سایر اوراق با درآمد ثابت، گزینه مناسبی در دوران افت بورس هستند. سود آن‌ها روز شمار بوده و معاف از مالیات هستند. سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند واحدهای این نوع از صندوق‌ها را در بازار بورس خریداری کرده و هر زمان که تمایل داشتند به همراه سود روز شمار محقق شده، واحدهای خود را به‌فروش برسانند.

صندوق‌های درآمدثابت بر خلاف سپرده‌های بانکی دارای نرخ شکست نبوده و امکان برداشت اصل سرمایه به همراه سود روز شمار را حتی پس از یک روز سرمایه‌گذاری نیز فراهم می‌سازند. نقدشوندگی بالای صندوق‌های با درآمد ثابت سرعت تبدیل به دارایی‌های دیگر را افزایش می‌دهد. به طور مثال فردی که پیش‌بینی می‌کند بازار بورس احتمالا به زودی شرایط صعودی خواهد داشت به راحتی می‌تواند با فروش واحدهای صندوق درآمد ثابت خود، در سهام سرمایه‌گذاری کند.

صندوق‌های با درآمد ثابت در دو نوع اول و دوم در بازار بورس موجود هستند. صندوق‌های با درآمد ثابت نوع اول امکان واریز سود ماهانه به حساب سرمایه‌گذاران را دارا بوده و برای افرادی که قصد دارند به صورت ماهانه سود دریافت کنند مناسب هستند. صندوق‌های با درآمد ثابت نوع دوم امکان واریز سود به صورت ماهانه را نداشته و ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری آن‌ها به صورت روزانه افزایش پیدا می‌کند.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های کم ریسک تا چه مدت زمانی مناسب هستند؟

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت معمولا برای کوتاه‌مدت و میان‌مدت مناسب هستند. تورم می‌تواند به عنوان یک ریسک مهم برای این نوع از صندوق‌ها باشد. اما، بهتر است در صندوق‌‌های تضمین اصل سرمایه برای میان‌مدت و بلند‌مدت سرمایه‌گذاری انجام شود. از آنجایی که این نوع صندوق‌ها تنها اصل سرمایه را تضمین می‌کنند نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت دارای ریسک بالاتری هستند و احتمال بازدهی منفی در کوتاه‌مدت را نیز دارند. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه