پتروشیمی گچساران | فاطمه باقری

شکوفایی صنایع پایین‌دست، ایجاد اشتغال و کاهش خام‌فروشی

شکوفایی صنایع پایین‌دست، ایجاد اشتغال و کاهش خام‌فروشی
کدخبر : 57261

​طرح پتروشیمی گچساران دارای ایرانی‌ترین تجهیزات، قرار است در روزهای آینده پس از ۲ سال وقفه با سفر رئیس جمهور و هیأت دولت افتتاح می‌شود. این طرح پس از گذشت ۱۷ سال چشم انتظاری مردم کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از ظرفیت متخصصان داخلی، اکنون وارد فاز جدیدی شده است و امید می رود با افتتاح و راه اندازی این واحد صنعتی، شکوفایی صنایع پایین دست صنعت پتروشیمی در گچساران اتفاق بیافتد.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار رصد اقتصادی، مجتمع پتروشیمی گچساران که ۸۳ درصد تجهیزات آن ایرانی است در ابتدای دولت سیزدهم ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با همت دولت، پس از ۲ سال در سفر پیش روی هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح می‌شود. راه‌اندازی این طرح، موجب می‌شود تا علاوه بر شکوفایی صنایع پایین‌دست مسیر اشتغالزایی و جلوگیری از خام‌فروشی در این صنعت و منطقه هموار گردد.

مردم گچساران از دیرباز امید داشتند که با بهره‌برداری از یک کارخانه پتروشیمی افزون بر ایجاد اشتغال مستقیم، زمینه رونق اقتصادی در منطقه‌شان هم فراهم شود. ایجاد کارخانه پتروشیمی از سویی با  فراوری محصولات، در پیشگیری از خام فروشی اهمیت ویژه‌ای دارد و از سوی دیگر مزایای اقتصادی قابل توجهی برای منطقه و کشور  ایجاد می کند.

جلوگیری از خام فروشی، اشتغالزایی نتیجه راه‌اندازی پتروشیمی گچساران

پتروشیمی گچساران پس از ۱۷ سال با هدف تقویت زنجیره ارزش نفت و گاز و جلوگیری از خام­ فروشی، در حالی امروز به رسمیت شناخته شد که در گذشته، شهروندان گچساران به طور مستقیم با صنعت نفت و گاز در ارتباط بودند و ۲۰ درصد از نفت کشور در این منطقه تولید می‌شد. اما آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از این صنعت، مشکلاتی را برای زندگی شهروندان ایجاد می‌کرد.

با افتتاح پتروشیمی گچساران، امکان تبدیل نفت و گاز به محصولات پتروشیمی وجود دارد که علاوه بر ایجاد اشتغال، خام­ فروشی را کاهش می‌دهد. این تحول مهم در صنعت نفت و گاز منجر به بهبود شرایط زیست محیطی و اقتصادی منطقه خواهد شد. این کارخانه قرار است سالانه یک‌میلیون تن اتیلن و ۱۸۴ هزار تن سیتری پلاس تولید کند و به عنوان دهمین مجموعه تولید اتیلن کشور شناخته می‌شود.

۸۰ میلیون دلار درآمد ارزی پتروشیمی گچساران

تنوع محصولات تولیدی این کارخانه پتروشیمی و تأمین مواد اولیه برای هزاران کارگاه و کارخانه صنایع پایین دستی در استان، نقش مهمی در اشتغالزایی دارد. همچنین، کسب درآمدهای ارزی و کاهش وابستگی به خارج از کشور، از دیگر مزایای بهره‌برداری از این کارخانه است. پتروشیمی گچساران مواد اولیه کارخانه‌های پتروشیمی بروجن، کازرون، ممسنی و پلیمر دهدشت را تأمین می‌کند و بیش از ۲۰۰۰ نفر را به طور مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت مشغول می‌سازد.

با بهره‌برداری از این طرح، صنعت پتروشیمی گچساران سالانه حدود ۸۰ میلیون دلار درآمد ارزی برای استان ایجاد خواهد کرد و بهبود رشد اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد را به همراه خواهد داشت.

۸۳ درصد تجهیزات ایرانی در طرح پتروشیمی گچساران

البته در راستای تکمیل این طرح، تحریم‌های بزرگی وجود داشت که باعث مشکلاتی در خرید تجهیزات لازم شده بود که با اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان و تلاش مهندسان ایرانی، ۸۳ درصد تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور تولید و نصب شد.

با توجه به اینکه، پتروشیمی گچساران دارای ۲ واحد الفین و یوتیلیتی بوده و فعالیت واحدهای مختلف این مجتمع متکی به تجهیز شیر اطمینان خطوط الفین است، این تجهیز از سوی یک شرکت دانش بنیان ایرانی ساخته شد. جداسازی هوا و تولید نیتروژن دارای فرآیند بسیار مهم و پیچیده‌ای است که در این فرآیند، هوا را به میزان ۹ بار فشرده کرده سپس با استفاده از مکانیزم‌های مهندسی و روش های ترمودینامیکی دمای آن تا منفی ۱۷۲ درجه سانتیگراد سرد می‌شود تا جداسازی نیتروژن از هوا انجام گیرد.

از دیگر موارد اعتماد به نیروی داخلی در شرکت پتروشیمی گچساران ساخت واحد تصفیه پساب شیمیایی توسط پیمانکاران اجرایی داخلی بود. همچنین برای نخستین بار همه مشعل‌های کوره‌های الفین که شامل ۶۶۸ مشعل بود در این مجموعه با استفاده از توان داخلی ساخته شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه