منطقه آزاد اروند | فاطمه باقری

تحکیم‌ پایه‌های مراودات تجاری و اقتصادی توسط منطقه آزاد اروند

تحکیم‌ پایه‌های مراودات تجاری و اقتصادی توسط منطقه آزاد اروند
کدخبر : 57686

​همه ساله با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی (ع)، بسیاری از عاشقان اهل بیت راهی زیارت قبور مطهر شهدای کربلا و نجف اشرف می‌شوند. در این میان نقش مهم ساماندهی ستادهای اربعین و خصوصا سازمان منطقه آزاد اروند بیش از پیش احساس می‌گردد. سازمان منطقه آزاد اروند امسال نیز، یک هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی خود را به منظور ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های شلمچه برای برگزاری اربعین تخصیص داد که این رقم نسبت سال گذشته، رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار پایگاه خبری رصد اقتصادی، منطقه آزاد اروند با داشتن ظرفیت‌های حمل و نقل متنوع و همجواری با عراق و کویت، قصد دارد روابط تجاری و اقتصادی خود را با این کشورها تقویت کند. بنابراین، این فعالیت‌ها علاوه بر بهره معنوی، بهره اقتصادی نیز دارند و باعث رفع موانع و تسهیل در تجارت و صادرات می‌شوند. سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان یکی از نهادهای خدمت رسان در برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین و خدمت به زائران اباعبدالله متعهد است و تلاش می‌کند مشکلات و موانع موجود را رفع کند.

اربعین حسینی محور وحدت ۲ ملت ایران و عراق است که خنثی کننده توطئه دشمنان محسوب می شود و سازمان منطقه آزاد اروند، خدمت به زائران اباعبدالله و همکاری با نهادهای خدمت رسان، از جمله ستادهای استانی و کشوری اربعین، همچنین ستاد بازسازی عتبات عالیات را وظیفه خود می‌داند و برای برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی در پایانه مرزی شلمچه، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

اربعین حسینی(ع) پایه‌های مستحکم مراودات با جهان عرب

برگزاری اجتماع عظیم اربعین، نماد قدرت شیعه و استمرار قیام امام حسین(ع) است که به عنوان یک حرکت خودجوش و پرشور  چشم همه دنیا را به خود معطوف کرده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند معتقد است که یک تحول اساسی و زیربنایی در پایانه مرزی شلمچه توسط سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد شده که به یاری خدا، با آغاز این مراسم در سال جاری، به اهمیت این فعالیت‌ها، بیشتر پی خواهیم برد. به همین منظور، این آمادگی در سازمان منطقه آزاد اروند وجود دارد تا به متقاضیان مورد تأیید ستاد بازسازی عتبات عالیات، طبق ضوابط زمین برای ساخت مواکب جدید در مسیر اربعین حسینی واگذار شود.

یکی از مهمترین دغدغه‌های سازمان منطقه آزاد اروند توسعه تجارت، صادرات و مبادله اقتصادی با کشور عراق از طریق مرز شلمچه است که به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است که به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، زیرساخت‌های مناسب و لازم در زمینه مراودات تجاری با کشور عراق در پایانه شلمچه تامین و ایجاد می‌شود. 

اعتبارات سال گذشته برای زیرساخت های شلمچه ۳۰۰ میلیارد ریال بود و امسال این رقم به یک هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی سازمان منطقه آزاد اروند افزایش یافت. از چند ماه گذشته، فعالیت‌های ستاد اربعین منطقه آزاد اروند آغاز شده و اقدامات خوبی در حوزه‌های زیرساخت، عمران و فرهنگی صورت پذیرفته است.

بنابر اعلام رئیس ستاد اربعین حسینی سازمان منطقه آزاد اروند، اقدامات خوبی در بخش‌هایی همچون آب آشامیدنی، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی، اقدامات سرمایشی، محوطه سازی، ایجاد سایه‌بان، ایجاد جاده دسترسی انجام شده که اربعین سال جاری را نسبت به سال‌های گذشته متمایز خواهد ساخت.

تلاش برای رفع موانع و مشکلات موجود در پایانه مرزی شلمچه با اقداماتی مانند استقرار ایکس‌ری، زیرساخت‌سازی برای شرکت‌های صادرات محور، تامین امنیت و تسهیل در تردد خودروهای باربری، جذب سرمایه‌گذار، گردشگر و دانشجو برای فعالیت در منطقه آزاد اروند،  راه‌اندازی دفتر مشترک این سازمان و اتاق بازرگانی، استقرار بازارچه مرزی در پایانه مرزی شلمچه و ایجاد صرافی مقیم با همکاری یکی از بانک‌های عامل در شلمچه برای صدور کارت ارزی برای اتباع عراقی از جمله برنامه‌های منطقه آزاد اروند در این منطقه می‌باشد.

گفتنی است، سازمان منطقه آزاد اروند، ۱۰۶ طرح سرمایه گذاری را تهیه و مجوزهای لازم را صادر کرده است. برای اجرای این طرح‌ها پیش‌بینی زمین شده و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با توجه به پتانسیل خاص جغرافیایی منطقه آزاد اروند و همجوار با کشور عراق از طریق زمینی می‌توانند آنها را اجرا کنند. همچنین این سازمان، مبلغ ۶۵۰ میلیادر ریال منابع بانکی برای تأمین مالی واحدهای تولید و به حداقل رساندن مشکلات این واحدها در آبادان و خرمشهر را در نظر گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه