سازمان اموال تملیکی | اموال تملیکی

اقدامات سازمان اموال تملیکی در مسیر شفافیت و مهار تورم

اقدامات سازمان اموال تملیکی در مسیر شفافیت و مهار تورم
کدخبر : 57987

سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با توجه به اهمیت شفافیت عملکردی، مکانیزم‌هایی را برای تحقق این موضوع به عنوان یک اولویت کاری مورد توجه قرار داده است. تمامی اقداماتی که در ماه‌های اخیر این سازمان صورت گرفته است، نشانگر تلاش آن برای دستیابی به شعار سال کاهش تورم و رونق اقتصاد و افزایش تولید است و برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را در این راستا تدوین و تبیین نموده است.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار پایگاه خبری رصد اقتصادی، اقدامات قابل توجهی در حوزه اموال تملیکی در دولت سیزدهم صورت گرفته است تا کمبود اقدامات قبلی رفع شود. به تفصیل، تحولات مثبتی در جمع آوری و فروش اموال تملیکی انجام شده که این موضوع از تغییراتی در انبارها و سازماندهی بهره می‌برد. رئیس جمهور با تأکید صریح بر اهمیت این مسئله و بازدید از انبارهای اموال تملیکی در بوشهر، سه خط مشی مهم را تعیین کرد. این سه موضوع شامل تعیین تکلیف کالاها، سازماندهی انبارها و ایجاد ساختار سازمانی موثر بود که تا زمانی که کالاها که حتی از دهه ۷۰ در انبارها بوده‌اند، در سال ۱۴۰۰ به تکلیف خود رسیده‌اند.

آمارها نشان می‌دهند که این سازمان تحولات مثبتی در فرایندها و انجام وظایف خود براساس سیاست‌های دولت داشته است و گواه این موضوع رشد ۴۵۰ درصدی فروش کالاهای اموال تملیکی در سال ۱۴۰۱ می‌باشد.

در سال گذشته ۳۱ هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان کالاهای این سازمان تعیین تکلیف شد که از این رقم ۱۱ هزار میلیارد تومان به فروش کالاها اختصاص داشت. بنابراعلام مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی برگزاری مستمر و منظم حراج‌های حضوری، مزایده‌های الکترونیکی سراسری و فوق‌العاده، استفاده از روش‌های نوین فروش مانند اولین عرضه سازمان در بورس کالا، برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی سامانه حراج خرده‌فروشی برخط و برگزاری مداوم جلسات شورای فروش اموال منقول باعث رشد ۴۵۰ درصدی فروش کالاهای این سازمان شد.

سال گذشته تعیین تکلیف نسبت به ۳۰ سال گذشته از زمان تاسیس فعالیت سازمان اموال تملیکی ۳۱ برابر شد و این روند همچنان با قوت ادامه دارد تا جایی که تعیین تکلیف کالا در ۴ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷۹ درصد رشد داشته است.

سال ۱۴۰۱ اعاده دادرسی در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نسبت به کل سال های فعالیت سازمان اموال تملیکی ۴۲ برابر شد. همچنین فروش اموال تملیکی در سال گذشته نسبت به کل سنوات فعالیت سازمان اموال تملیکی ۴۷ برابر شد. در سال گذشته اعاده کالای متروکه ۱۰۲۵ درصد رشد داشته است.

همچنین به عرصه و اعیان انبارهای سازمان که از زمان تاسیس سازمان تا سال ۱۴۰۰ عدد ۵۴ هزار مترمربع بود از نیمه دوم ۱۴۰۰ تاکنون، ۷۵ هزار مترمربع اضافه شده و ۱.۵ برابر ۳۰ سال گذشته انبار در اختیار این سازمان قرار گرفته است. در مورد قفسه‌بندی اولین قدم در بحث ساماندهی انبارها است و سال ۷۲ تا ۱۴۰۰ میزان ۲۳۰۰ مترمربع قفسه‌بندی انجام شد اما از شروع فعالیت در این دولت ۵۵ هزار مترمربع قفسه‌بندی اضافه شد.

ماشین‌آلات راهسازی و خودروهای متروکه و قاچاق سال‌ها در انبارها باقی مانده بود، ۴۰۶۸ دستگاه موتورسیکلت در انبارهای اموال تملیکی است، حدود ۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی است که بخشی از آن به فروش رفته همچنین حدود ۳ هزار دستگاه خودروی سواری در انبارها است.ارائه آمار از آنچه در انبارها باقی مانده در بستر رکوردهای آماری ثبت شده در دولت سیزدهم از تحول در جمع آوری و فروش اموال تملیکی قابل تفسیر است و حکایت از یک روند تحولی بدون توقف و در عین حال شفاف دارد.

تحول چشمگیر و جهش عملکرد این سازمان در تعیین تکلیف و جلوگیری از رسوب کالا در انبار ها از برنامه‌های سال ۱۴۰۲ سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی است که بر این اساس در سال جاری، ۲ هزار میلیارد تومان ملک در جدیدترین مزایده املاک تملیکی حراج شد و ۶ هزار تن گندم خوراکی مصرف انسانی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال را به قیمت مصوب دولتی برای حمایت از تامین کالا‌های اساسی استان به اداره‌کل غله واگذار کند و هزینه حاصله به خزانه دولت واریز گردید.

همچنین در مزایده سراسری شماره ۲۷۰ روز ۱۰ مردادماه انواع کالاها از جمله پارچه، لوازم خانگی، لوازم صنعتی، وسایل نقلیه سبک و سنگین شامل تجهیزات راهسازی و بیل مکانیکی به ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومان عرضه شد که تمامی موارد فوق نشان از عزم جدی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی براساس عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و جلوگیری از قاچاق در راستای فعالیت‌های شفاف‌محور دولت سیزدهم دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه