فاطمه باقری | منطقه آزاد ماکو

منطقه آزاد ماکو در محور جذب سرمایه گذار

منطقه آزاد ماکو در محور جذب سرمایه گذار
کدخبر : 58734

مدیر سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو در گفت و گوی اختصاصی با فاطمه باقری خبرنگار رصد اقتصادی به بیان ۵ اولویت حوزه کسب و کارهای محوری در برنامه جامع تدوین شده منطقه آزاد ماکو در حوزه سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و خارجی پرداخت که دارای ۱۱۰ فرصت سرمایه گذاری داخلی و خارجی به همراه ۳ بسته ویژه در جهت جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.

آرش یوسف زاده مدیر سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو در گفتگو اختصاصی با فاطمه باقری خبرنگار پایگاه خبری رصداقتصادی درباره زمینه‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و خارجی و همچنین میزان سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم در این منطقه آزاد، گفت:، اظهار داشت: منطقه آزاد ماکو به لحاظ فرصت‌های سرمایه‌گذاری و براساس مطالعات و تدوین طرح جامع انجام شده در ۵ حوزه کسب و کارهای محوری تعریفی را برای توسعه سرمایه‌گذاری انجام داده است.

وی افزود: با توجه به مزیت‌ها، شرایط منحصر به فرد و اقتضای جغرافیایی منطقه به دلیل حضور مرز بازرگان به عنوان بزرگترین مرز زمینی کشور با قدمتی بالای ۱۰۰ سال، اولویت اول منطقه در بخش حمل و نقل و لجستیک تعریف شده است. یعنی از پنج محور کسب و کار تعریف شده، به دلیل وجود مرز زمینی بازرگان و همجواری با کشور ترکیه و مسیر کریدور شرق به غرب و اتصال به بازارهای اروپا از طریق ماکو به ترکیه و سپس اروپا، حوزه حمل و نقل و لجستیک به عنوان اولویت اول درنظر گرفته شده است.

یوسف زاده، اولویت بعدی ۵ محور تبیینی منطقه آزاد ماکو را در حوزه کشاورزی، عنوان کرد و گفت: به واسطه در دسترس بودن منابع آبی اولویت دوم برنامه جامع در این حوزه تعریف شده است. طبیعت بکر و ابنیه‌های تاریخی موجب شد تا اولویت سوم برنامه‌های جذب سرمایه‌گذار در زمینه گردشگری قرار بگیرد.

مدیر سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو، اولویت‌های بعدی را در بخش‌های صنعت و معدن برشمرد و تصریح کرد: به واسطه وجود ذخایر معدنی در تنها منطقه آزاد کشور اولویت چهارم درحوزه معدن تعریف گردید که این حوزه در مقایسه با سایر مناطق آزاد ویژه و منحصر به فرد می‌باشد.

بسته‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی منطقه آزاد ماکو

فاطمه باقری

وی با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری دراین ۵ حوزه تعریف و تبیین شده است، افزود:با تدابیری که از طرف دبیرخانه مناطق آزاد انجام گرفته در مدت ۶ ماهه زمستان سال گذشته تا پایان فصل بهار سال جاری، ۱۱۰ فرصت سرمایه‌گذاری در این پنج حوزه تعریف شده که قابل عرضه برای متقاضیان سرمایه‌گذاری است.

آرش یوسف زاده طرح‌های تعریف شده در این بخش‌ها مشمول فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی نیز می‌باشد و علاوه بر این ۱۱۰ فرصت سرمایه‌گذاری، بسته‌های سرمایه‌گذاری ویژه را می‌توان برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز طراحی کرد که بیشتر در حوزه زیربنایی می‌باشد. این بسته‌ها در مواردی همچون اتصال حمل و نقل ریلی ایران به ترکیه که از مسیر ماکو می‌گذرد، آماده‌سازی دهکده لجستیک در پهنه ۱۲۰۰ هکتار، مگاپروژه‌ای که برای سال ۱۴۰۲ تعریف شده و برج تجارت الکترونیک، ۳ فرصت ویژه تعریف شده در منطقه آزاد ماکو برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.

۱۱ میلیون دلار حجم سرمایه‌گذاری خارجی از ابتدای دولت سیزدهم

مدیر سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو، حجم سرمایه‌گذاری انجام شده از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون با درنظر گرفتن طرح‌های سرمایه‌گذاری و در حال اجرا را نزدیک به ۲ هزار و هشتصد میلیارد تومان (۲۸هزار میلیارد ریال) حجم سرمایه گذاری داخلی محقق شده و ۱۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد.

 وی با بیان اینکه صادرات منطقه آزاد ماکو در چند بخش تعریف می‌شود، تصریح کرد: بخش اول مربوط به صادرات خدمات و کالاهای تولیدشده واحدهای تولیدی مستقر در داخل منطقه آزاد ماکو به خارج منطقه و ترانزیت این کالاها می‌باشد که به عنوان صادرات غیرنفتی داخل منطقه آزاد ماکو به حساب می‌آید. ۷۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰، در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۳۴ میلیون دلار و در سه ماهه ۱۴۰۲ مبلغ ۱۴.۲ میلیون دلار از این محل بوده است.

 یوسف زاده، صادرات کالاهای عبوری از منطقه آزاد ماکو به خارج از کشور را بخش دیگر حوزه صادراتی ماکو دانست و گفت: با احتساب گاز صادراتی ایران به ترکیه تاکنون نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار صادرات سرزمین اصلی از طریق منطقه آزاد ماکو انجام شده است. بخش دیگری که تعریف به صادرات کالاهای تولید شده در منطقه آزاد ماکو به سرزمین اصلی می‌باشد، چرا که منطقه آزاد ماکو جدا از سرزمین اصلی به حساب می‌آید و کالای تولیدشده در منطقه آزاد ماکو وقتی به داخل کشور وارد می‌شود اصطلاحا به آن صادرات به سرزمین اصلی نامیده می‌شود. 

مدیر سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو، ارزش‌های کسب شده صادرات به سرزمین اصلی را به ترتیب در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲ هزار و پانصد میلیارد تومان، سال ۱۴۰۱ مبلغ ۷۸۰۰ میلیارد تومان و در سه ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه