فاطمه باقری | پتروشیمی زاگرس

رضایت مشتریان اولویت برنامه‌های پتروشیمی زاگرس

رضایت مشتریان اولویت برنامه‌های پتروشیمی زاگرس
کدخبر : 59028

شرکت پتروشیمی زاگرس باوجود چالش‌های فراوان در پی تغییرات نرخ خوراک و دستورالعمل‌های جدید مبنی بر افزایش بی‌رویه آن موفق شد تا در سال جاری با رونمایی ازثبت یک عملکرد موفق و کارنامه درخشان در مجمع برای سهامداران، رضایت سهامداران را به دست بیاورد. مجموعه فعالیت‌هایی که زاگرس در جهت کسب رضایت مشتریان به انجام رسانید، سبب شد تا بتواند جایگاه برتر را از آن خود کند.

به گزارش فاطمه باقری خبرنگار پایگاه خبری رصد اقتصادی، پتروشیمی زاگرس، توانایی تولید ۲۷.۵ درصد متانول ایران و ۱۱.۸ درصد تجارت جهانی متانول را دارا می‌باشد و چین و هند بازارهای صادراتی شرکت هستند. عملکرد و دستاوردهای پتروشیمی زاگرس در سال مالی گذشته ابراز رضایت کامل را به همراه داشت. پتروشیمی زاگرس در سال ۱۴۰۲ با عملکرد و اقدامات راهبردی خود موفق به کسب رضایت سهامداران شده است. در مجمع سال گذشته، سودخالص ۶۰ درصدی و رشد ۱۰۲ درصدی در سود عملیاتی ثبت شده است.

براساس گزارش عملکرد یک ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۵/۳۱ شرکت زاگرس، فروش پتروشیمی زاگرس در پنجمین ماه سال مالی از ماه مشابه سال گذشته ۷٪ رشد داشته و به مبلغ ۲,۲۹۳ میلیارد تومان رسید. متوسط فروش سال جاری نیز ۲,۳۲۷ میلیارد تومان گزارش شده است. علاوه بر این، فروش متانول در ماه جاری به مقدار ۲۳۸ هزار تن بوده و در متوسط هر ماه سال جاری و گذشته به ترتیب ۲۲۹ و ۲۰۵ هزار تن بوده است.

همچنین، تولید متانول در این ماه به مقدار ۲۷۸ هزار تن گزارش شده است. متوسط تولیدات شرکت در سال جاری و گذشته به ترتیب ۲۲۹ و ۲۰۷ هزار تن بوده است. تولید پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶٪ کاهش داشته است. متوسط قیمت فروش محصول متانول در سال جاری برابر ۱۰۰,۵۸۷ ریال (۲۶۷ دلار) بوده و در ماه مورد گزارش به ۹۵,۳۹۴ ریال (حدوداً ۲۵۸ دلار) کاهش یافته است. در سال گذشته نیز متوسط قیمت فروش برابر ۳۲۴ دلار بوده است.

شرکت زاگرس در ماه جاری میزان فروش و تولید متانول را گزارش کرده و در مقایسه با سال گذشته به برخی از آمارها رشد یا کاهش نسبی داشته است. با افت قیمت دلار، سودآوری شرکت کاهش یافته است، زیرا هزینه‌های ریالی زیادی دارد و درآمدها دلاری هستند.

ٰپتروشیمی زاگرس با وجود مشکلات ناشی از افزایش نرخ خوراک با عملکرد و اقدامات راهبردی خود در سال ۱۴۰۲ موفق شد رضایت سهامداران را با دریافت سود ۱۱۰۰۰ ریالی به ازای هر سهم و به‌طور کامل به دست آورد، به گونه‌ای که این شرکت موفق شد در مجمع برای سال گذشته خود سودخالص ۶۰ درصدی را به همراه رشد ۱۰۲ درصدی در سود عملیاتی به ثبت برساند.

از آن جایی که در کنار افزایش هزینه مواد اولیه افزایش هزینه حمل و نقل به عنوان عوامل موثر بر هزینه نماد زاگرس، تغییر در نرخ گذاری‌ها، مشکلات مربوط به انتقال وجوه ارزی، حمل و صادرات محصول، تامین قطعات یدکی و مواد شیمیایی، قیمت گاز خوراک و کاهش قیمت نفت از دیگر موارد تاثیر گذار در قیمت تمام‌شده محصولات و سودآوری زاگرس می‌باشد، این شرکت علیرغم وجود چالش‌های اخیر درباره افزایش نرخ خوراک و دستورالعمل‌های جدید برای نرخ‌گذاری توسط شورای رقابت و افزایش نرخ ارز سبب شد تا شاهد رشد و پیشرفت سودسازی زاگرس تا چند برابر باشیم. این در حالی است که هزینه‌های اداری به دلیل افزایش نرخ تسعیر و خرید سوخت کشتی‌ها با نرخ بالاتر افزایش یافته است.

عقد قرارداد با شرکت دالیان چین در خصوص عقد لایسنس طرح تبدیل متانول به اتانول (MTE)، کسب عنوان شرکت برتر صادرات گرای ایران به انتخاب سازمان مدیریت صنعتی، اخذ گواهینامه انطباق معیار مصرف انرژی از سازمان ملی استاندارد، کاهش قابل ملاحظه مصرف گاز طبیعی برای تولید یک تن متانول از مقدار متوسط ۹۲۴ استاندارد متر مکعب به ۸۶۵ استاندارد متر مکعب، عقد تفاهم نامه و همکاری با دانشگاه‌های خلیج فارس بوشهر، شریف و امیرکبیر در حوزه‌های دانش بنیان و کسب تندیس نقره‌ای جایزه مدیریت انرژی از عملکردها و دستاوردهای شرکت پتروشیمی زاگرس در سال مالی گذشته بود.

همچنین، پروژه های تکمیل زنجیره ارزش MTO، واحد تولید اتان سنتزی، واحد هوای فشرده ASU از برنامه های آتی مجتمع پتروشیمی زاگرس می‌باشد.

شرکت پتروشیمی زاگرس به عنوان تولیدکننده متانول در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی با استفاده از تکنولوژی لورگی آلمان، دسترسی به گاز خوراک و انعطاف پذیری در حمل محصول صادراتی و ورود به توسعه زنجیره ارزش با ظرفیت قریب به ۲ درصد تولید جهان و ۷ درصد تجارت جهانی متانول در بین شرکت‌های فعال در این صنعت در رده‌ اول قرار دارد.

لازم به ذکر است که پتروشیمی زاگرس در هفتمین همایش ملی کیفیت با رویکرد نقش کیفیت فراگیر در جلب رضایت حداکثری مشتریان موفق شد تا رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه