فاطمه باقری | پتروشیمی مکران

پیشرفت‌های ۱۸ واحد تولیدی شهرک پتروشیمی مکران در چابهار

پیشرفت‌های ۱۸ واحد تولیدی شهرک پتروشیمی مکران در چابهار
کدخبر : 59516

​مدیر اجرایی شهرک پتروشیمی مکران در چابهار با بیان اینکه این شهرک پس از ماهشهر و عسلویه به عنوان هاب سوم پتروشیمی کشور شناخته می‌شود، گفت: این شهرک در دو فاز به مجموع ۱۸ واحد پتروشیمی بر مبنای خوراک گاز متان که از خط لوله هفتم سراسری تامین می‌شود، پیش‌بینی شده است.

به گزارش رصد اقتصادی، عظیم کوهستانی مدیر سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران در یک گفت و گوی اختصاصی با فاطمه باقری خبرنگار رصد اقتصادی به بیان مراحل راه‌اندازی شهرک پتروشیمی مکران در چابهار و مزیت‌های این شهرک پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر در فاز اول این مجموعه قرار داریم که این فاز مشتمل بر پنج واحد GTX و یک واحد اوره، آمونیاک و یوتیلیتی متمرکز است. 

وی در خصوص پیشرفت مراحل فوق، ادامه داد: اکنون مجموعه یوتیلیتی متمرکز و زیرساخت‌ها با پیشرفت حدود ۵۲ درصد در حال اجراست. در همین حال، تعدادی از سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی در کنار واحدهای پتروشیمی مشغول به فعالیت می‌باشند. از جمله شرکت سرمایه‌گذاری شستان از طریق شرکت پتروشیمی بدر شرق که یک واحد متانول را در حال اجرا دارد که بخش اول جی‌تی‌ایکس این واحد با پیشرفت ۵۸ درصد روبه‌رو است.

کوهستانی اضافه کرد: شرکت صنایع شیمیایی سینا وابسته به هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد وابسته به بانک پاسارگاد نیز یک واحد GTX در حال اجرا دارد که پیشرفت واحد متانول این سرمایه‌گذار در حدود ۴۲ درصد بوده است. علاوه بر این، شرکت کیمیا صنعت مبنا وابسته به گروه باختر هم دو واحد متانول و MTO را با پیشرفت‌های ۴۲ و ۴۳ درصد در دست اجرا دارد.

مدیر اجرایی شهرک پتروشیمی مکران با بیان اینکه واحدهای فوق در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند و سایر واحدها هم در نیمه دوم اقدامات خود را شروع خواهند کرد، گفت: براساس برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع‌ پتروشیمی، هدف‌گذاری در چابهار نیز بر مبنای حرکت به سوی زنجیره محصولات پتروشیمی صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در این زنجیره توجه ویژه‌ای به تولید و حمایت از محصولات پایین‌دستی و میان دستی شده است، افزود: در این ارتباط بخش عمده‌ای از فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطابق سیاست‌های تبیینی، تعدادی واحد پتروشیمی داخل این زنجیره در اراضی توسعه‌ای شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران پیش‌بینی شده است که در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران برای واگذاری این طرح‌ها هستیم.

عظیم کوهستانی با اشاره به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در شهرک پتروشیمی مکران در چابهار، تصریح کرد: مذاکرات گسترده‌ای با سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهایی همچون عمان، چین و هندوستان انجام شد که تاکنون توافقی حاصل نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه