پتروشیمی جم | فاطمه باقری

پتروشیمی جم در محور خودکفایی

پتروشیمی جم در محور خودکفایی
کدخبر : 59523

محمود موسایی رئیس خودکفایی و پشتیبانی ساخت داخل شرکت پتروشیمی جم در گفتگوی اختصاصی با فاطمه باقری خبرنگار پایگاه خبری رصداقتصادی در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست با محوریت خودکفایی گفت.

محمود موسایی رئیس خودکفایی و پشتیبانی ساخت داخل شرکت پتروشیمی جم در گفتگوی اختصاصی با فاطمه باقری خبرنگار پایگاه خبری رصداقتصادی در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست با محوریت خودکفایی گفت:

این شرکت از سال ۱۳۸۵ موضوع داخلی سازی قطعات یدکی حساس مجتمع رو شروع کرد و در ابتدا با یک تیم ۳ نفره و به مرور تعداد نفرات رو کامل تر نمود و در حال حاضر با یک تیم ۱۰ نفره در دو بخش فنی و نقشه کشی و بخش بازرگانی به صورت جدی ساخت قطعات و تجهیزات رو پیگیری میکنیم.

وی افزود: پتروشیمی جم جزء معدود شرکت‌های پتروشیمی هست که چارت سازمانی مشخص در این زمینه داشته و با سازمان و هدف مشخص ، تمام وقت در حال تلاش هست تا بتواند گام‌های ارزشمندی در این حوزه بردارد.

خدا رو شاکریم که توانسته ایم با همت کارخانجات و کارگاه های خوب کشورمان بیش از ۴۲۰۰ آیتم متفاوت رو داخلی سازی کنیم. اقلامی مثل قطعات کمپرسور ها ، توربین ها، پمپ ها، کنترل ولو ها و ... که یا بدلیل شرایط تحریم امکان تامین آنها از خارج از کشور مهیا نبوده و یا اینکه داخلی سازی آنها مقرون به صرفه تر بوده است.

در بحث آماری بایستی اشاره شود که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۵۰ میلیارد ریال سفارش گذاری ساخت داخل انجام شده که صرفه جویی ارزی آن حدود ۴ میلیون یور برآورد می شود.

به عنوان نمونه در سال گذشته برنرهای کوره های واحد الفین با کمک دو شرکت توانمند داخلی بومی سازی شدند که قیمت تمام شده آنها ۸ درصد قیمت اروپایی و حتی نصف قیمت نمونه چینی آن تمام شد و این آیتم به تنهایی نسبت به نمونه اروپایی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان ارزان‌تر تمام شد و خدا را شکر ، کوره در حال فعالیت حتی بالاتر از ظرفیت طراحی اولیه می باشد.

برنامه ریزی بسیار خوبی از سال گذشته برای اورهال امسال داشتیم و حدود ۱۰۰۰ قلم از اقلام حساس مجتمع که تامین آنها بدلیل شرایط تحریمی امکان پذیر نیست شناسایی شده و بدلیل عدم وجود نمونه ساخت قرار است با کمک شرکت‌های داخلی در بازه زمانی اورهال آبان ماه ، دیتا ها و اطلاعات فنی ساخت آنها از روی نمونه اصلی که فعلا در تجهیزات در حال کار  هستند برداشته شده و بعد از اورهال ، ساخت آنها انجام شود.

به طور کلی چند هدف مهم در بحث داخلی سازی محقق خواهد شد که اجمالا عبارتند از:

۱- ساخت و تامین قطعات مهمی که بدلیل تحریم امکان خرید آنها وجود ندارد.

۲- جلوگیری از خروج ارز و صرفه جویی در این زمینه

۳- تقویت و کمک به شرکت‌های داخلی به گونه ای که به مرور زمان دانش فنی ساخت و توانمندی آنها در زمینه ساخت ، اعم از نیروی انسانی،  ابزار آلات ، تجهیزات  و ماشین آلات آنها بر اساس نیازی که ما ایجاد کرده ایم، تقویت شده و خواهد شد.

۴- کمک به شکوفایی صنایع داخلی در حوزه ساخت و مهندسی معکوس که یکی از ثمرات آن اشتغال زایی و تقویت تخصص و تجربه در بحث نیروی انسانی است.

واقعا کمک در حوزه مهندسی معکوس و حمایت هایی که در این زمینه شده و در حال انجام است مزایای بیشماری دارد که صنعت کشور عزیزمان را روز به روز شکوفاتر خواهد نمود.

 از ابتدای امسال نیز حدود ۲۸۰ آیتم را ساخته و دریافت کرده ایم و برای حدود ۳۴۰ آیتم سفارش ساخت ایجاد نموده و قرارداد های آنها بسته شده است.

وی افزود: همچنین علاوه بر قطعات ، تجهیزات بسیار مهمی نیز ساخته شده اند و برخی از آنها در زمان اورهال نصب خواهند شد مثل مبدل ها، ۲ تیپ فلر  مجتمع، سه هسته cold box مجتمع و ... همچنین دیکوک درام، چندین مبدل دیگر، TLE کوره ها ، پکیج تزریق آمین و چندین تجهیز دیگر در حال ساخت می باشند.

مطلب دیگر اینکه بیش از ۵۰۰ شرکت سازنده داخلی بازدید شده و از لحاظ توانمندی ساخت مورد ارزیابی قرار گرفته اند و این کار به صورت جدی و پیوسته در حال انجام است و از ابتدای شروع به کار این واحد توانسته ایم با حدود ۲۸۰ شرکت داخلی همکاری داشته و کار ساخت رو انجام بدیم و به طور خاص در سال گذشته قطعات ساخته شده از ۷۸ شرکت داخلی رو دریافت کردیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه