حقوق کارگران | جدول حقوق کارگران | خبر فوری از حقوق کارگران 1402

حقوق کارگران | تصمیم مهم برای حقوق کارگران امروز ۸ آبان ماه

حقوق کارگران | تصمیم مهم برای حقوق کارگران امروز ۸ آبان ماه
کدخبر : 61131

اخبار جدید از حقوق کارگران را در ادامه میخوانیم.

به گزارش رصد اقتصادی، حقوق کارگران در ماه آبان افزایشی شد. خبر مهم از حقوق کارگران را در ادامه میخوانیم. حقوق کارگران دولت از امروز واریز میشود. زمان واریز حقوق کارگران مشخص شد. در ادامه به بررسی حقوق کارگران می پردازیم.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور درباره جزئیات جلسه روز دوشنبه شورای عالی کار که قرار است برگزار شود با همشهری آنلاین گفت‌وگو کرد.

جلسه شورای عالی کار قرار است دوشنبه ۸ آبان‌ماه با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار شود. دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور درباره جزئیات این جلسه به همشهری آنلاین گفت: ما در نامه‌ای درخواست خود را عنوان و خواستار گفت‌وگو درباره مزد شده‌ایم که قرار است این نامه را در جلسه روز دوشنبه مطرح کنیم.

هادی ابوی ادامه داد: وزیر کار هم درباره جلسه روز دوشنبه نظر مساعدی دارند و ما امیدواریم بتوانیم درخواست‌های کارگران را پیگیری کرده و به نتیجه برسانیم.

ابوی افزود: درخواست ما به صورت مشخص این است که در رابطه با بحث مزد گفت‌وگو کنیم. در این زمینه ما در ضمن درخواست‌های خود نه در رابطه با ترمیم مزد صحبت کردیم که برخی آقایان حساسیت داشته باشند و نه درخواست کرده‌ایم که افزایش حقوق داشته باشیم که با آن مخالفت شود بلکه درخواست گفت‌وگو در رابطه با مزد را داریم چون واقعیت این است که در شرایط فعلی حقوق پرداختی پاسخگوی خانوار کارگری نیست. در این راستا ما پیشنهاداتی هم داریم که قرار است در جلسه مطرح کنیم.

نماینده کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در شورای عالی کار در مورد پیشنهادات مدنظر جامعه کارگری توضیح داد: ما پیشنهاداتی در زمینه تامین معیشت خانوارهای کارگری داریم تا بدون اینکه فشاری به کارفرما وارد شود یا بخواهند افزایش دستمزدی اعمال کنند دولت یکسری حمایت‌هایی را در قالب کمک‌هایی که در حال حاضر در حوزه یارانه‌ها و کالابرگ الکترونیک ارائه می‌دهد، اعمال کند و بدین ترتیب به صورت جداگانه سهمی برای کارگران مشخص کند تا کارگران در این شرایط دشوار بتوانند حداقل معاش خود را تامین کنند.

دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: خواست گروه کارگری این است که مزد با رقمی که امروز پرداخت می‌شود تفاوت کند و ترمیم شود اما اینکه تا چه حد دو ضلع دیگر که کارفرماها و دولت هستند با این درخواست موافقت کنند، هنوز معلوم نیست و باید در آنجا صحبت شود.

از قانون تفسیر اشتباه می‌شود

در حالی بازنگری دستمزد کارگران در نیمه دوم سال مدنظر جامعه کارگری و اعضای شورای عالی کار است که برخی مسئولین از جمله علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار در وزارت کار معتقدند حداقل حقوق سالی یک بار مشخص می‌شود.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در واکنش به این صحبت‌ها گفت: ماده قانونی قائل به این نشده است که افزایش دستمزد فقط سالی یک نوبت اعمال شود بلکه در قانون عنوان شده است که همه ساله مزد کارگر مشخص شود. در اینجا تعبیر برخی‌ها این است که چون عنوان «سال» آمده است یعنی یک بار در سال، در صورتی که اینگونه نیست و اگر مبنا این باشد پس کالاها هم باید تنها یک بار در سال افزایش قیمت داشته باشند.

ابوی با انتقاد از اینکه تفسیر نادرستی از قانون می‌شود، بیان کرد: حرف گروه کارگری این است که هیچ زمان هیچ محدودیتی در قانون نیست. در این راستا، درخواست ما از مجلس این است که ابهامات در این زمینه را برطرف کند و اگر لازم باشد ما از کمیسیون اجتماعی مجلس که کمیسیون تخصصی در این حوزه است استعلام می‌کنیم البته تا امروز اعضای کمیسیون در مصاحبه‌های خود عنوان کرده‌اند که منعی در این زمینه نیست.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تاکید کرد: شرایط اقتصادی ثابت نیست و ما نمی‌توانیم بگوییم فقط یک‌بار در سال آنهم در آخر هر سال بنشینیم و مزد سال آینده را تعیین کنیم. چون در حال حاضر تورم عمومی در کشور بالاست و بعد از جراحی اقتصادی دولت، قیمت بیشتر کالاها چندین برابر شده است و اگر قرار باشد کارگران که از اقشار ضعیف جامعه هستند با همان حقوق زندگی کنند شرایط زندگی بسیار دشوار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه