سنگ آهن مرکزی

مهم‌ترین پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه سرمایه‌گذاری سنگ آهن مرکزی

مهم‌ترین پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه سرمایه‌گذاری سنگ آهن مرکزی
کدخبر : 61150

مهمترین پروژه های در دست اجرای شرکت سنگ آهن مرکزی در بخش فعالیت های معدنی، صنعتی و سرمایه گذاری و تامین مالی برای حضور در فضای رقابتی بین‌المللی و حفظ جایگاه خود را دستور کار قرار داده است که برخی آماده بهره‌برداری و بعضی دیگر در دستور کار تسریع در پیشرفت برای بهره‌برداری است.

به گزارش رصد اقتصادی، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران پروژه های توسعه ای مختلفی را در دست اجرا دارد تا از این طریق بتواند نقشی اساسی را در مسیر توسعه اقتصادی، فعالیت‌های مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی و اشتغال ایفا نماید. این شرکت توانست ثبت رکوردهای باطله‌برداری، فعالیت‌های اکتشافی و برداشت از معادن جدید و همچنین توسعه زیرساخت‌های آبادانی را در یک‌سال و نیم گذشته و خصوصا سال ۱۴۰۲ به ثبت رسانیده است و اکنون با جدیت پیگیر عرضه محصولات در بازار سرمایه ایران است.

بنابر اعلام مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران ، در حوزه معدنی در یکسال و نیم گذشته شش معدن جدید با مشارکت و همکاری سازمان انرژی اتمی و مجموعه ایمیدرو توسط این شرکت فعال شده است. ثبت رکورد باطله‌برداری در معادن موجود سبب شد تا روند  فعالیت های معدنی و دستیابی به ذخایر سنگ آهن در این شرکت جان تازه‌ای بگیرد. مراحل پیشرفت معدن D19 به گونه‌ای با جدیت و تلاش دنبال می‌شود تا برای بهره‌برداری در ابتدای سال آینده و دستیابی به ذخایر سنگ‌آهن آماده شود.

شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران - بافق که برای ادامه روند فعالیت‌های توسعه‌ای خود نیاز به تامین انرژی در حوزه زیرساخت دارد، با مشکلات و چالش‌هایی در حوزه تامین برق مواجه است. به همین منظور، دو نیروگاه ۲۵ مگاواتی را در دستور کار خود قرار داد که نیروگاه ۲۵ مگاوات اول در تابستان امسال به بهره برداری رسید و نیروگاه دوم هم در ماه های آینده به بهره برداری نهایی می‌رسد.  

موضوع دیگر و با اهمیت دیگر در حوزه معدنی، پر عیارسازی است. شرکت سنگ آهن مرکزی ایران برای حصول این امر در یکی از معادن خود یک خط ۴ میلیون تنی پرعیارسازی را به بهره برداری رسانده است که به زودی افتتاح می‌شود. همچنین یک خط سه میلیون تنی از باطله های شرکت سنگ آهن مرکزی و معدن چغارت وجود دارد که در ماه آینده به بهره برداری می رسد و کلنگ یک خط ۷ میلیون تنی از دیگر برنامه‌های این شرکت است که در دستور کار قرار دارد.

در حوزه فعالیت های صنعتی نیز، شرکت سنگ آهن مرکزی چند پروژه در خطوط کنسانتره و گندله سازی را برای افزایش راندمان در برنامه دارد. همچنین پروژه کارخانه آهن اسفنجی که از ابتدای امسال عملیات اجرایی آن شروع شد و پیشرفت قابل توجهی داشته مطابق زمان بندی انجام شده در کمتر از ۳۶ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.  

شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، مسئولیت‌های اجتماعی و فعالیت‌های مبتنی بر این حوزه را در کنار برنامه‌های توسعه‌ای خود در جهت رسیدن نفع حداکثری به مردم منطقه در دستور کار خود قرار داده است. این شرکت تبیین زیرساخت‌های آبادانی و توسعه‌ای را از اولویت‌ها و افتخارات خود می‌داند که تداوم آن اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی را به دنبال دارد.

براین اساس شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران در حوزه زیرساختی پروژه فاضلاب بافق را به پایان رساند و پروژه فاضلاب یزد و تصفیه آن را آغاز کرده است. همچنین پروژه هایی برای حوزه های رفاهی و فرهنگی که یکی از آن ها شهره بازی شهرستان بافق است، در در دست اجرا دارد که پس از سال‌ها تعطیلی اکنون آماده افتتاح است. علاوه بر این در حوزه مجموعه دانش بنیان، مرکز کارآفرینی و نوآوری یزد را در دانشگاه یزد و صندوق خطر پذیر CVC را راه اندازی کرد که توسط ۳ شرکت سرمایه‌گذاری آن انجام شده است.

فعالیت های مالی و سرمایه گذاری در حوزه توسعه توسط شرکت سنگ آهن مرکزی در چند دسته تقسیم‌بندی شده است. اولین بخش به انتشار اوراق سلف اختصاص دارد که تا دو ماه آینده به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان منتشر خواهد شد. این اولین تجربه کل گروه شرکت های وابسته به صندوق بازنشستگی فولاد است که در سنگ آهن مرکزی رقم می خورد و این شرکت موفق شد تا نگاه حوزه تامین مالی و فاینانس را به شکل جدی پیش ببرد و در حال حاضر مشارکت اولیه با مجموعه صندوق توسعه ملی توسط این شرکت اخذ شده است.

دومین بخش به موضوع افزایش سرمایه از آورده نقدی سهامداران و اضافه کردن سهامدار جدید است که موافقت آن از سهامداران فعلی گرفته شده است. بنابر اعلام حمیدیان، در حال حاضر مذاکرات با یکی دو سرمایه گذار در حوزه صنعت انجام شده است.

قرارداد عرضه در بورس برای سنگ آهن مرکزی مبحث بعدی این شرکت در جهت تامین مالی و سرمایه‌گذاری حوزه توسعه است که با موافقت سهامداران مراحل اداری را می‌گذراند. به نظر در آینده نزدیک شاهد افزایش عرضه شرکت سنگ آهن مرکزی در بورس خوهیم بود.

مباحث توسعه‌ای و تامین مالی و سرمایه‌ای شرکت سنگ‌آهن مرکزی به نحوی با جدیت دنبال می‌شود که این شرکت تفاهم نامه خوبی را با بانک های فعال کشور در کنار برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود منعقد کرده است. سنگ آهن مرکزی حجم بالایی از فعالیت‌ها را دارد که به دلیل عدم استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری تاکنون مغفول مانده است که با انجام برنامه‌های سرمایه‌ای به مقدار مطلوب دست پیدا خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه