پتروشیمی ایلام

نقش پتروشیمی ایلام در اقتصاد ایران

نقش پتروشیمی ایلام در اقتصاد ایران
کدخبر : 61156

شرکت پتروشیمی ایلام به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی در غرب کشور ۷محصول کلیدی و استراتژیک را تولید می‌کند که عمده محصولات تولیدی این شرکت به خارج از کشور صادر می‌شود و از این نظر نقش مهمی در اقتصاد دارد.

بررسی فعالیت‌های تولید محصولات در مجتمع پتروشیمی ایلام نشان می‌دهد که این شرکت در مسیر تولید پایدار است و چشم انداز بسیار روشنی پیش روی این صنعت ارزش‌آفرین قرار دارد. تولید محصولات در مجتمع پتروشیمی ایلام با کمک کارکنان این مجموعه که بیش از ۹۰ درصد نیروهای بومی و بدون نیروی خارجی است، انجام می‌گیرد.

پتروشیمی ایلام ۷ محصول اصلی و فرعی دارد که برخی از محصولات به‌عنوان خوراک برای واحدهای پتروشیمی دیگر منتقل می‌شوند. پلی‌اتیلن سنگین که در دو نوع در این شرکت تولید می‌شود با داشتن جذابیت بالا برای مشتریان، امسال یکی از تأثیر‌گذارترین محصولات تولیدی مجتمع پتروشیمی ایلام در آمار فروش محصولات خواهد بود.

مدیرعامل این شرکت معتقد است که پتروشیمی ایلام، چشم‌انداز و آینده روشنی دارد و به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت در غرب کشور که در مسیر توسعه قرار دارد، می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری را به دست آورد. حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند و با احتساب خانواده‌ها حدود ۲۰ هزار نفر درگیر این شرکت و طرح‌های توسعه‌ای آن هستند.

از جمله بخش‌های توسعه‌ای این مجتمع پتروشیمی در غرب کشور می‌توان به ارغوان گستر ایلام اشاره کرد که با اجرایی‌شدن عملیات انتقال برق از نیروگاه برق پتروشیمی ایلام به سایت پتروشیمی ارغوان‌گستر ایلام طبق برنامه به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد. 

با بهره‌برداری از طرح شرکت پتروشیمی ارغوان‌گستر ایلام و در مدار تولید قرار گرفتن این شرکت ، چرخه پتروشیمی تکمیل و با توجه به موقعیت استان در دسترسی به بازارهای جهانی، محصولات تولیدی، علاوه بر توسعه صنایع پایین دستی در داخل برای ورود به بازار رقابتی عراق در دستور کار قرار دارد.

پروژه شرکت پتروشیمی ارغوان‌گستر ایلام به عنوان تنها مجموعه تولید کننده پلی‌پروپیلن گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرد و تا کنون بیش از ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال این پروژه به بهره‌برداری برسد که بیش از ۵۰۰ نفر بصورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد می‌کند.

در آخرین بهبود سرمایه طرح پلی‌­پروپیلن ارغوان‌گستر ایلام، FC  این طرح 60 میلیون یورو به اضافه هزار و 800 میلیارد تومان بوده است. ظرفیت تولید نصب شده این پروژه 150 هزار تن است که قابلیت افزایش به 180 هزار تن را در سال دارد. با بهره‌­برداری از این پروژه، باتوجه به ارزش بالایی که پلی‌­پروپیلن دارد، می­‌تواند نقش مهمی در ارز‌آوری و تامین کسری پلی‌پروپیلن کشور ایفا نماید.

افزایش تولید و عمل به تعهد مسئولیت‌های اجتماعی در این مجتمع از اولویت‌های این شرکت در مسیر توسعه اقتصادی است که در دستور کار مدیران پتروشیمی ایلام قرار دارد، اما باز هم سطح فقر در استان بالا است و ضرورت دارد که به این استان توجه ویژه‌ای صورت گیرد. در قالب مسئولیت اجتماعی این شرکت خود را ملزم به رعایت تعهدات مبتنی بر قوانین این بخش می‌داند و در این زمینه اقدامات مطلوبی را در حمایت از کارکنان، ساکنان و خصوصا در حوزه حفظ محیط زیست همچون نصب سیستم پایش آنلاین آلودگی زیست‌محیطی و راه‌اندازی پروژه ZLD به انجام رسانیده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه